Låner milliarder for å gjenvinne litiumbatterier
Halvparten av alle nye biler som skal selges i USA, må være elektriske innen 2030.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F79363462.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Da956afb203388a08330415715afd5f45916da02abcf51036218f4cb52f13cf04)
Det amerikanske energidepartementet arbeider med å følge opp etterspørselen etter litium som skal brukes i batteriene til elektriske kjøretøy, skriver AP.
Nå har de innvilget et lån på 375 miilioner dollar, tilsvarende 3,8 milliarder kroner til Li-Cycle, som skal bygge et batterigjennvinningsanlegg i Rochester, New York.
Rochester-anlegget forventes å fylle behovet for litium til rundt 203.000 elektriske kjøretøyer pr. år.
Anlegget skal ta imot kasserte litiumbatterier fra hele USA. Gjenvinning av litium blir sett på som langt mindre miljøskadelig enn å utvinne det fra bakken, og potensielt rimeligere, skriver AP.
Utvinning av litium kan forringe økosystemer og forurense innsjøer og elver. Likevel er gruvedrift internasjonalt forventet å øke dramatisk, for å møte den økende etterspørsel etter elektriske kjøretøy og andre rene teknologier.
Nyheten om lånet til Li-Cycle kom bare noen timer etter at American Battery Technology Company slapp nyheten om at de har oppdaget en av de største kjente litiumforekomstene i USA, ved Tonopah Flats i Big Smoky Valley, Nevada. Der beregnes det å være 16 millioner tonn litiumkarbonatekvivalenter.
I 2021 satte USA et mål om at halvparten av alle nye biler som selges skal være elektriske innen 2030.