Volkswagen jobber mot at elbiler skal utgjøre halvparten av globalt bilsalg innen 2030. Nå varsler den tyske bilgiganten investeringer på 180 milliarder euro de neste fem årene, hvorav mer enn to tredjedeler vil gå til elektrifisering og digitalisering, går det frem av en pressemelding.
El-andelen er dermed opp fra 56 prosent i femårsplanen Volkswagen lanserte i fjor.
«Hver femte bil i 2025 vil ha en helt elektrisk drivlinje», skriver selskapet, som legger til at investeringene i forbrenningsmotorer vil avta fra og med samme år.
Canada-fabrikk
15 milliarder euro er øremerket batteriproduksjon og sikring av råmaterialer, og Volkswagens batteriselskap PowerCo offentliggjorde mandag St. Thomas i den canadiske provinsen Ontario som beliggenhet for sin første oversjøiske gigafabrikk. Produksjonsstart er planlagt til 2027, men før byggingen av denne og andre fabrikker vil Volkswagen først sikre råvaretilgangen.
Styremedlem Thomas Schmall opplyste mandag at Volkswagens batteribehov vil dekkes frem til 2028 av de tre fabrikkene som allerede er annonsert i Europa, Salzgitter-fabrikken i Tyskland, Northvolts fabrikk nord i Sverige og en planlagt fabrikk i Valencia.
Børskandidat
Den nye investeringsplanen er ifølge Reuters rettet mot oppfyllelsen av en tipunktsplan lansert av Oliver Blume da han i september overtok sjefsstolen. En del av Blumes plan er den såkalte «virtual equity story» som går ut på at alle Volkswagens merker – som spenner fra Audi til Bentley – trener seg på en børsnotering for å gjøre seg mer attraktive for kapitalmarkedene.
Den mest sannsynlige børskandidaten er nevnte PowerCo. Nyhetsbyrået omtalte i november samtaler med investorer om å kjøpe seg inn i selskapet i forkant av en mulig delnotering.