<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Henter 450 millioner til gjenvinning av bildekk

Resirkuleringselskapet Wastefront henter 450 millioner kroner fra en internasjonal storaktør. Sammen planlegger de å bygge minst åtte gjenvinningsanlegg for gamle bildekk.

Publisert 13. juli 2023
Oppdatert 13. juli 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 626 ord
PÅ PENGEJAKT: Styreleder Maria Moræus Hanssen og adm. direktør Vianney Vales i Wastefront får inn 450 millioner kroner fra VTTI, før en stor emisjon planlegges til høsten. Foto: Wastefront

Norske Wastefront ble etablert i 2019, med mål om å resirkulere brukte bildekk. Det ble tidlig bestemt at det første anlegget skal ligge i Sunderland, langt nord i England.

Nå kan selskapets teknologiutrulling skyte fart etter at det er inngått en avtale med energilagringsselskapet VTTI, som er eid av Vitol, IFM Investors og Abu Dhabi National Oil Company.

Avtalen innebærer at VTTI blir medeier i Wastefront gjennom en investering på inntil 43 millioner dollar, eller rundt 450 millioner kroner. 

Gjennom et strategisk samarbeid skal selskapene se på muligheten for å etablere anlegg på minst åtte av VTTIs terminaler. En endelig investeringsbeslutning vil tas innen fem år.

– For Wastefront representerer denne avtalen et stort gjennombrudd. Det er første gang vår totalløsning for resirkulering av materialer fra gamle bildekk blir lisensiert for global utrulling, sier adm. direktør Vianney Vales i Wastefront.

Bank og Quantafuel

Inge Berge, Christian Hvamstad og Vegard Bringsjord står bak Wastefront. Berge har opp gjennom årene vært involvert i flere oppstartsbedrifter, med skiftende hell. Han var blant annet en av gründerne bak Quantafuel.

MER RESIRKULERING: Gründer Inge Berge var med å starte Quantafuel. Nå er han involvert i Wastefront. Foto: Eivind Yggeseth

Hvamstad og Bringsjord har begge bankerfaring. Førstnevnte fra SEB i London, mens Bringsjord tidligere har jobbet i Nordea. Maria Moræus Hanssen er styreleder i Wastefront. Med på laget er også Henrik Selstam, som var én av to ingeniører bak teknologien til Quantafuel.

NYTT FORSØK: Teknologidirektør Henrik Selstam i Wastefront var også med på å utvikle teknologien til Quantafuel. Foto: Wastefront

Sveitsiske Vitol, som er verdens største uavhengige oljetrader, og VTTI er vant til å samarbeide med norske selskaper. Førstnevnte ble tidlig storaksjonær i Quantafuel, og sammen skulle de bygge to gigantiske plastgjenvinningsanlegg i Amsterdam og Antwerpen. VTTI skulle stå for utredningen av de to anleggene.

VTTI lagrer energi og andre kritiske produkter i terminalanlegg verden rundt. Investeringen i Wastefront og planlagte investeringer i fremtidige anlegg er ledd i VTTIs strategi om at mer enn 50 prosent av selskapets virksomhet innen 2028 skal være relatert til produksjon og håndtering av nye energikilder, fremgår det av en pressemelding.

Penger til Sunderland

Pengene VTTI investerer i Wastefront skal brukes på fabrikken i Sunderland. Dette første anlegget vil bli bygget ut i to steg, der investeringene i første fase vil være 100 millioner pund, eller 1,3 milliarder kroner. 

Wastefront får nå inn nesten halvparten av det Sunderland-fabrikken er estimert å koste. Resten vil bli hentet til høsten i en emisjon rettet mot norske og internasjonale investorer. 

Selskapet regner med å starte byggingen av denne fabrikken før årsskiftet, og at den skal være i drift i løpet av 2026. Ved full kapasitet vil dette gjenvinningsanlegget ha kapasitet til å behandle 83.000 tonn brukte dekk. Wastefronts løsning innebærer at bildekkene blir omdannet til forskjellige råvarer, som blant annet biodrivstoff og såkalt black carbon, gjennom kjemiske prosesser med 80 prosent lavere CO2-utslipp.

I dag havner de fleste utslitte dekk enten på fyllingen eller blir brent.

– VTTI er en ideell partner og et ledende infrastrukturselskap, med en klar ambisjon om å vokse gjennom å bidra til det grønne skiftet. Nå har vi muligheten til å akselerere arbeidet med vårt første anlegg, og styrke vår posisjon i det globale markedet med ytterligere anlegg, sier Vales.