TOLVSRØD, VESTFOLD
Siv Heleen Grødem er ikke som andre gründere - dem som i årevis lever i håpet om at inntektene en dag vil komme. At ideen er så god at investorene kommer så snart det geniale produktet eller tjenesten er på markedet. Så strander alt fordi pengene tar slutt, timingen er feil og sulten tar overhånd. Grødems historie er stikk motsatt: Risikoen var tilnærmet lik null og kundene har sørget for positiv bunnlinje hvert år siden oppstart. Også da hun begynte å selge klær på nett.
– Jeg er ikke kynisk, men jeg er ikke så følsom heller. Tøff og selvstendig beskriver meg nok best, sier Siv Heleen Grødem.
Jeg er ikke kynisk, men jeg er ikke så følsom heller
Hun vokste opp som mellomste i søskenflokken i Tønsberg. Hun var ikke ensom, men likte godt sitt eget selskap - og henge med gutta. Da var det helt naturlig med en toårig befalsutdannelse.
– Jeg trivdes ikke så godt i Forsvaret. Det var litt mannssjåvinistisk og veldig rigid. Jeg passer ikke så godt inn i et system hvor jeg må gjøre det jeg blir satt til å gjøre. Jeg er kreativ, løsningsorientert og glad i tall.
Etter befalsskolen fullførte Grødem siviløkonomutdanning i Bodø.
– Jeg skiftet ofte jobb etter utdannelsen. Jeg klarte ikke å bli skikkelig god. Samtidig har jeg alltid synes at klær er gøy. Ikke nødvendigvis bare fashion og trender, men å se hva klær gjør med folk. Jeg elsker å kle opp folk for å få frem personligheten deres. Du merker jo selv, med én gang, hvis du har på deg feil klær. Og du kjenner det like godt når du får på deg noe du føler deg vel i.
For rundt 15 år siden fant hun sin hylle. Den mentalt og fysisk knallsterke Grødem skulle drive med klær! Selv hadde hun aldri jobbet i en klesbutikk og bransjen var helt ukjent for henne. Likevel startet hun klesbutikken Suser i Sivet på Tolvsrød rett utenfor Tønsberg sentrum.
– Terskelen for å starte en klesbutikk er lav. Det kreves ikke mye. Jeg hadde ingen bakgrunn og ingen startkapital, men jeg er god på markedsføring. Da Facebook kom, kunne jeg vise meg frem. Fra dag én satt jeg sammen antrekk som passet min målgruppe - kvinner fra midten av 30-årene og opp til rundt 60. Jeg tok aldri bilde av en bukse eller en genser, men ga inspirasjon med matchende skjerf, sko, veske, solbriller eller hva det måtte være. Det konseptet har jeg ikke veket en tomme fra noen gang.
Ideene fra Suser i Sivet-gründeren spredte seg som ild i tørt siv. Sakene ble delt og likt i rekordfart, og i dag har hun 60.000 følgere. Kvinner printet og klippet ut bildene og hang på innsiden av klesskapene sine for daglig inspirasjon.
– Folk likte det jeg gjorde, og stadig ble jeg spurt om jeg kunne sende plagg hit og dit. På det tidspunktet hadde jeg kunder i butikken fra Oslo, Østfold og ned mot Kristiansand i tillegg til lokalmarkedet her i Tønsberg. Kundene ville jo ha nettbutikk, så etterspørselen var der da jeg startet. For meg var det ingen risiko. Jeg omsatte for 1 million kroner i nettbutikken den første måneden og kundene sto i kø for å handle. Jeg brukte ikke én krone i markedsføring. Det var en gullalder. Timingen var perfekt. Nettbutikken åpnet jeg for fem år siden, men de fem foregående årene hadde jeg jobbet beinhardt med Facebook-sidene. Men de som tror det bare er å starte nettbutikk nå, må tro om igjen. Jeg synes synd på dem som prøver på det samme nå.
– Fordi?
– Å være synlig digitalt i dag er ekstremt krevende og dyrt. Det tar langt tid å bygge opp, og de intelligente løsningene som har kommet, er langt fra gratis. Det nytter ikke å kjøpe en nettbutikk til 100.000 kroner og tro at det er snarveien til suksess. Jeg har postet to poster med to antrekk hver eneste dag i ti år. Jeg har brukt så mye tid og vært så lojal mot mitt konsept og tatt så mange bilder... jeg gir folk det de vil ha. Og jeg har vært flink til å være nytenkende og ta i bruk ny teknologi, og så vidt meg bekjent er jeg også den eneste frittstående klesbutikken i denne bransjen som har utviklet min egen app for ikke å være så avhengig av sosiale medier. Det er mye vanskeligere å være synlig på Facebook og Instagram nå enn da jeg startet. Mellom 30 og 40 prosent av min omsetning kommer gjennom appen. Men det som har skjedd, er at det har dukket opp et digitalt spøkelse. I dag er alt algoritme- og betalingsbasert. Det er blitt svært kompetansekrevende å forstå seg på, og å utforme relevant informasjon, samt å putte penger på de riktige kanalene. Google Ads og Google-optimalisering opplever vi som dyrere og dyrere, og effekten går ned. Konkurransen har med andre ord blitt knalltøff, og det er lett å bli overkjørt av de store, kapitalsterke aktørene som forholder seg til lønnsomhet på lang sikt og kan rettferdiggjøre underskudd i årevis. Til tross for bruk av profesjonelle byråer ser vi denne utviklingen. Jeg har også brukt byråer, men ingen er flinke nok. Business på nett er tøft nå.
Å være synlig digitalt i dag er ekstremt krevende og dyrt
I 2017 omsatte Suser i Sivet for 49 millioner kroner. De seneste fem årene har hun hatt en samlet omsetning på rundt 160 millioner kroner og siden oppstart hatt positiv bunnlinje hvert år.
– I fjor gikk omsetningen ned med 7 millioner kroner. Det er relativt sett ganske mye, men ikke uventet. Jeg tror toppen er nådd slik vi driver i dag, og styrer mot en fortsatt liten nedgang. Nå er det bedre kontroll og bunnlinje som gjelder. Vi kommer ikke til å kjøpe oss opp og tune oss inn på å være synlig på nett.
– Hvor er da Suser i Sivet om tre år?
– Jeg har tro på butikkopplevelser og målgruppen vår er kvinner mellom 35 og 60 som er kjøpesterke. De trenger råd og veiledning. Det er et kjempemarked, og konseptet er jeg god på. Utfordringen er å være like god på nett fremover. Jeg ønsker ikke vekst. Målet er å omsette for 40 millioner kroner, ha et bra team og tjene nok hvert år for å ha det livet jeg ønsker meg. Da vi omsatte for 49 millioner kroner, mistet jeg litt kontroll. Jeg har ikke systemer som taklet så sterk vekst.
– ...og hvis en investor banker på døren?
– Jeg har bygget opp dette og har vanskelig for å gi slipp. Jeg vil ha ting gjort på min måte. Samtidig innser jo at jeg bruker mye tid på så mange administrative oppgaver. Aller helst vil jeg bare være kreativ, så jeg ville nok invitert den mulige investoren inn for å slå av en prat, sier den ekstremt utholdende tøffingen som er bestemor til en gutt på ett og tilbringer mye tid i sitt nye prøverom.
– Vi har kjøpt en Sprinter kassebil. Det er et rullende prøverom og vi er ute og tar bilder hver dag. Steder avhenger av plagg, vær og lysforhold. Jeg tar bilder av de ansatte, mannen min, som jeg har ansatt, tar bilder av meg. Jeg har tilbragt mange timer i bakrommet på den bilen.
Grødems milde smil endres totalt:
– Jeg synes det er veldig trist å se det forbruksmønsteret som dominerer markedet, og som mange aktører fyrer opp under; volum og lav pris fremfor kvalitet og innhold. Den største miljøgevinsten mener vi er å kjøpe færre og mer varige plagg. Det ønsker vi å fokusere mer på fremover. Tilbud og rabattkuponger skal ikke være det vi overlever på. Det er en tøff linje å satse på, men jeg tar utfordringen! Jeg vil ikke gå på akkord med konseptet jeg har vært tro mot fra dag én. Jeg synes det er så genuint morsomt med klær og styling, og vil heller bygge bunnlinje.