<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Pedalflørterne

Behovet for elektriske sparkesykler, manuelle sykler, elsykler og spesialsykler med tre og fire hjul tvinger seg frem. På syv måneder har ShareBike-gründerne solgt inn kontrakter for 25 millioner kroner til bedrifter og kommuner som tenker nytt.

Publisert 1. sep. 2019
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 774 ord
Foto: ShareBike

Jan Tore Endresen er en pioner i bysykkelbransjen. Han var med å starte og bygge opp Oslo Bysykkel, en sykkeldelingsordning som så dagens lys i september 2002, og var da den største i verden. I sin jobb i Clear Channel har han erfaring fra 35.000 delingssykler i 30 land over hele verden.

– Det er viktig å ha kunnskap om hvordan bysykkelsystemer fungerer. Løsningen ligger i gode integreringssystemer, sier Endresen.

Ved hans side står Morten Rynning. Siviløkonomen og gründeren har jobbet med IT og digitalisering siden 90-tallet. Han er også mannen bak City-Q, syklenes svar på Tesla. City-Q har erstattet sykkelkjede med programvare og har elektrisk drivverk.

Foto: ShareBike

– En sykkel er ikke lenger en sykkel. Vi har nettopp fått en bølge med elektriske sparkesykler og mopedsykler, og nå kommer det en rekke ulike sykler med tre og fire hjul. Det er elektriske lastesykler, transportsykler, bilsykler med vegger og tak, sykler for eldre med balansesvikt og familiesykler. Ekspertene forventer at tre- og firehjulinger kommer til å ta en markedsandel på mellom 10 og 20 prosent av alle elsykler, sier Rynning.

En sykkel er ikke lenger en sykkel. Vi har nettopp fått en bølge med elektriske sparkesykler og mopedsykler, og nå kommer det en rekke ulike sykler med tre og fire hjul

Endresen og Rynning eier selskapet ShareBike, som på syv måneder har landet kontrakter med byer og bedrifter på 25 millioner kroner. Nykommeren tilbyr leasing, deling og drift av ulike bilfrie kjøretøy. De setter opp egne trådløse ladestasjoner og utleie for ulike typer elsykler, el-scootere og spesialsykler som City-Q for bedrifter og kommuner.

– Vår ambisjon er å erstatte de korte bilturene med bilfrie alternativer. Vi vil skape bærekraftige endringer, i motsetning til utplasserte el-scootere med levetid på et par måneder, sier daglig leder Endresen.

Foto: ShareBike

Rynning hiver seg på:

– Oslo har satt et mål om at 20 prosent av folks transport neste år skal skje med sykkel. I dag er sykkelandelen i Oslo kun snaue syv prosent, og halvparten av alle reiser med bil er kortere enn fem kilometer. Slike korte reiser bør være enkle å erstatte med elektriske sykler.

Han viser til at Linköping, som er sammenlignbar med Oslo, har klart det:

– Der har de allerede oppnådd 27 prosent sykkelbruk og har satt mål om 40 prosent, sier han. Og ja, det er ShareBike som nå leverer anlegget for de elektriske bysyklene i Linköping. Til nå har selskapet fire byer på kundelisten.

– Det blir stadig vanskeligere å kjøre bil i sentrum, parkeringsplasser på arbeidsplasser og nybygg er mangelvare og også eksisterende parkeringsplasser fjernes i høyt tempo. Bilfri mobilitet tvinger seg frem. Ifølge McKinsey kan dette markedet nå en verdi på mellom 300 og 500 millioner dollar i løpet av de neste ti årene, sier Endresen.

Bilfri mobilitet tvinger seg frem. Ifølge McKinsey kan dette markedet nå en verdi på mellom 300 og 500 millioner dollar i løpet av de neste ti årene

Foto: ShareBike

– Hvordan fungerer Sharebike-ordningen i praksis?

– Vi leaser ut syklene og ladestativene sammen med programvare, sporingsteknologi og delingsapper. Det vanligste er å lease en pool med elsykler for deling i et tre- til femårsperspektiv. For eksempel tilbyr Ferd Eiendom elsykler på deling til sine leietakere i Asker og på Bryn. Andre bedrifter ønsker å tilby leasing til de ansatte som ønsker seg sin egen elsykkel. En sykkel som koster nærmere 30.000 kroner kan leases for 479 kroner per måned. En elektrisk sparkesykkel kan leases for 199 kroner per måned. Hvis den ansatte i en bedrift trekkes dette beløpet i lønn hver måned, blir det ingen fordelsbeskatning. Hvis bedriften betaler, må de ansatte betale skatt av det hvis den brukes privat. En del bedrifter går enda lenger og betaler ansatte som sykler. Vi anbefaler også å teste ut et belønningssystem ved å velge bilfritt, sier Rynning.

Foto: ShareBike

– Hvilke ambisjoner har dere for ShareBike?

– Å ta Nord-Europa. I løpet av fire til seks år skal vi finnes i over 20 byer i seks land og ha en million brukere. Omsetningen skal ligge på en halv milliard kroner. Allerede nå har vi den mest komplette plattformen for elsykkeldeling og bilfri mobilitet i Europa. Vi har god forståelse for teknologi, nesten 20 års erfaring fra bysykkelmarkedet og et godt internasjonalt nettverk. Det tror jeg ingen andre i Europa har. Vårt nettverk er i syv land som samarbeider om plattformen og kjøretøyene. Allerede nå oppretter vi heleide datterselskaper i de landene vi skal inn i. Dette er nødvendig når vi jobber mot kommuner og store bedrifter i de enkelte landene. Sharebike fikk et overskudd allerede i oppstartsåret 2018, men for å nå ambisjonene våre, planlegger vi å hente mer kapital enn den ene millionen vi akkurat hentet inn i folkefinansiering gjennom Monner, hinter Endresen.