Skjønnhet på Cutters-vis

Hudpleiemarkedet er preget av noen får high end-aktører og en lang hale med useriøse og små enmannsbedrifter. Olio etablerer et tilbud etter modeller som Cutters og Dr.Dropin.

RETT FRA SIVØK-SKOLEBENKEN: Mie Solem er daglig leder i Olio Beauty. Her sammen med klinikksjef Jessica. Foto: Hilde Oreld

Olio Beauty

Navn: Mie Solem (26).

Selskap: Olio Beauty AS.

Forretningsidé: Tilby begge kjønn behandling av hud, negler og fjerning av hår på en mer effektiv måte, etter Dr.Dropin- og Cuttersmodellen.

Ambisjon: Ha åpnet fire klinikker neste år og være etablert utenlands innen tre år.

Finansiering: 2 millioner kroner i aksjekapital.

Eiere: Askeladden (72%), Solem (15%), Jo Lunder og Morten Røisland (8%), øvrige investorer (5%)

Olio-klinikken i Vika åpnet for et drøyt halvt år siden. Lokalene minner om en blanding av legekontor og spa. Ikke noe dilldall med løkkeskrift, blonder og duftlys. Her er menn like velkomne som kvinner.

FRIR TIL MENN: Mie Solem oppfordrer menn til å komme for å stelle hud og negler, samt fjerne sjenerende kroppshår. Foto: Hilde Oreld

– Vi har noen mannlige kunder, men de fleste som er innom her, kjøper gavekort til sine partnere. Men Olio er unisex. Å ta vare på huden sin er viktig for begge kjønn, sier Mie Solem og forteller at mennene oftest benytter seg av hårfjerning, ansiktsbehandling, manikyr og pedikyr.

– Det må jo ikke være lakk... Det handler ofte om å stelle og fjerne død hud etcetera.

Den typiske kunden er derimot en kvinne på mellom 18 og 50 år som ønsker effektive behandlinger. Hun kombinerer gjerne flere av behandlingene manikyr, pedikyr, voksing, vipper, bryn og ansiktsbehandling for å spare tid.

– Vi vil ikke tilby alt, men være gode på det vi har fokus på, sier Solem.

Fra skolebenken til daglig leder

Mie Solem vokste opp på Skøyen i Oslo, har alltid drevet med idrett og har et langt fremskredent konkurranseinstinkt. Da hun studerte til å bli siviløkonom på NHH, hadde hun et internship hos gründerfabrikken Askeladden & Co. De er på stadig jakt etter forretningsmodeller som forenkler og forbedrer det nordiske vare- og tjenestemarkedet, og har startet selskapene Verd, Cutters, Dr.Dropin, Squeeze og Paint´n sip. I sommer så Olio dagens lys.

– Som intern gjennomførte jeg mange analyser for eventuelle nye konsepter og markeder. Først drodlet vi ideer, så satt vi igjen med noe vi dypdykket videre ned i. Det var kjempespennende, så da jeg var ferdig med studiene gikk jeg rett til en gründer og daglig leder-stilling i Olio. Men egentlig skulle jeg bli konsulent og gjøre de vanlige sivøk-tingene, sier Solem.

Vil senke smerteterskelen

– Hvordan er markedet Olio opererer i?

– Det finnes noen få high end-aktører og en lang hale med useriøse og små enmannsbedrifter. Markedet er på rundt 1 milliard kroner, så det er store muligheter i midten her, sier Solem, som sammen med en kollega har testet over 100 behandlinger i Norge før de dro videre til London for ytterligere research. De kunne for eksempel finne på å vokse den ene armen det ene stedet, og den andre armen sted nummer to.

Det finnes noen få high end-aktører og en lang hale med useriøse og små enmannsbedrifter

– Vi oppfattet at problemene var de samme enten vi skulle ta behandlinger her hjemme eller i London: Vi fikk ikke de timene vi ville ha, det var vrient å booke timer, behandlingsmenyene var vanskelige og flere av behandlingene tok unødvendig lang tid. Det er med andre ord mange grep det er mulig å gjøre.

Solem spurte også salongene hvilke behandlinger de oftest utførte. Derfor har Olio en enkel meny med de mest populære behandlingene og ikke noe annet. Behandlingene prises ulikt, og medlemmer som registrerer seg, får automatisk 10 prosent på alle behandlinger.

AMBISJON: Målet er å ha fire klinikker i løpet av neste år, og at de har etablert seg i Norden innen tre år. Foto: Hilde Oreld

– Da slipper de å huske klippekortet som mange aktører i bransjen opererer med som gir rabatt. Olio skal være enkelt og effektivt.

Skal vokse utenlands

Solem forteller at klinikken i Oslo har et tosifret antall kunder hver dag, og at de snuser på et lokale til i disse dager. Målet er å ha fire klinikker i løpet av neste år, og at de har etablert seg i Norden innen tre år.

– Ambisjonen er en omsetning på minst fem millioner kroner neste år. Vi har sett at konseptet med å verve en venn fungerer utmerket. Den gir 200 kroner i rabatt på neste behandling, og vi har allerede en som har vervet fem venner. Det blir gratis behandlinger for en tusenlapp, det!

Flere gründere som gir gass finner du her