<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kaffebrødre vekker internasjonal oppsikt

Skyldes smaken i koppen dårlige kaffebønner eller hvordan bønnene er brent? Verdens kaffebransje stiller dette spørsmålet. To norske brødre har utviklet svaret.

Publisert 20. des. 2019
Oppdatert 22. des. 2019
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 848 ord
Roest Coffee, fra venstre: Sverre og Trond Simonsen Foto: Iván Kverme

Røst Coffee AS

Navn: Trond (36) og Sverre (31) Simonsen.

Selskap: Røst Coffee AS.

Forretningsidé: Forenkle kaffebrenning ved bruk av maskinlæring og smart design.

Ambisjon: 40 mill. i omsetning i 2021.

Finansiering: 1,5 mill. fra Innovasjon Norge, 2,5 mill. i lån fra Innovasjon Norge, 3,1 mill. i et konvertibelt lån.

Eiere: Sverre (51 %) og Trond (49 %).

Foran oss ligger det to plastbrett med kaffebønner. Det ene inneholder grønne bønner. På det andre brettet er bønnene brune.

– Kaffebønnene er grønne før brenning. Det er ikke mulig å si hva de smaker før de er brent. Derfor er prøvebrenning viktig, sier Sverre Simonsen.

– Tidligere har prøvebrenningen vært manuell. Det blir litt som å brenne bønner i en stekepanne, og det tar minst seks måneder før du lærer deg teknikken. Men resultatet blir likevel ofte ulikt. Da er spørsmålet: Var det kaffebønnene som ikke var gode, eller var det dårlig brenning? legger storebror Trond Simonsen til.

Høyskolerte kaffenerder

Brødrene er fra Kristiansund på Nordmøre. Sverre gikk på NTNU og fikk interesse for kaffe. Trond gikk på NHH og ble også interessert. Brødrene kjøpte hver sin espressomaskin, og etter tre år på NTNU lurte Sverre på om han også skulle kjøpe en kaffebrenner. Den samme ideen fikk Trond. Han kjøpte en liten brenner fra Taiwan, mens sivilingeniøren in spe valgte å lage sin egen.

– Jeg skrev masteroppgave på NTNU om hvordan det var mulig å få den produsert. Da jeg flyttet til Oslo, tok jeg kontakt med Tim Wendelboe. Han hadde jeg hatt kontakt med da jeg skrev oppgaven, så det var naturlig å vise ham produktet, sier Sverre.

Det viste seg at Wendelboe, som har både gull og sølv i VM i baristakunst, hadde lyst på en prøvebrenner for kvalitetskontroll. På den tiden fantes det kun manuelle brennere på markedet.

– Det gikk 45 minutter fra Sverre kom hjem fra det møtet til han banket på døren hos meg med en skisse, sier siviløkonomen, som på den tiden jobbet i DNB. Sverre hadde tid til overs, for det var nedbemanning i oljesektoren og han tok etterhvert sluttpakke fra Kongsberg Oil&Gas.

Innovasjon Norge fikk rett

Det skortet ikke på ambisjoner for brødrene: de ville lage verdens beste prøvebrenner.

– Vi snakket med Innovasjon Norge etter å ha holdt på med modellering av produktet i et halvt år. De sa at det ville ta fem år og koste fem millioner kroner å utvikle produktet. Vi sa ett år og en halv million kroner. Innovasjon Norge fikk rett, sier Trond.

I 2016 var pengene fra Innovasjon Norge brukt opp, men på den femte prototypen, begynte det å ligne på noe. De fikk også plass i Angel Challenge-programmet hvor de fikk mye hjelp, møte med Herman Friele, lån og støtte. Merkevarenavnet ROEST kom på plass, de pugget en god pitch og skjønte at dette kunne gå.

Innovasjon Norge sa at det ville ta fem år og koste fem millioner kroner å utvikle produktet. Vi sa ett år og en halv million kroner. Innovasjon Norge fikk rett

– Vi fikk ytterligere 1,2 millioner kroner i støtte og 3,1 million kroner i et konvertibelt lån. Det holdt akkurat til å fullføre utviklingen. I fjor på denne tiden leverte vi vår første brenner til en kunde som ikke var pilotkunde; Joh. Johannson som har Evergood og Ali kaffe, sier Trond.

Kunder i 40 land

Røst Coffee har ennå ikke montert en brenner som ikke er solgt. I forrige måned monterte de brenner nummer 100, og har kunder i 40 land.

– Det er mest gøy å ha kunder i Norge, men det er ikke de vi skal leve av. 98 prosent av salget vårt kommer til å være utenfor Norge, sier Sverre.

Brenneren koster 5.500 euro, og uten annen markedsføring enn sosiale medier og noen messebesøk, går salget så det suser. Det har kommet proffer med fly fra Etiopia til produksjonslokalet på Tøyen, ens ærend for å kjøpe og hente brennere.

98 prosent av salget vårt kommer til å være utenfor Norge

– Vi tester ut distributøravtaler i Sør-Korea og Thailand, og vi får stadig forespørsler fra flere. USA, Tyskland og Australia er de største markedene i dag. Midtøsten og Asia har svært stort potensial, sier Trond.

Kundene er i hovedsak kafeer, kaffebrennerier og importører og eksportører av kaffe. Røst Coffee har også noen high end privatkunder. Prosessen fra grønn til brent kaffe tar mellom fem og ti minutter, men det er lurt å la kaffebønnene hvile et par dager før du kverner dem og drikker kaffen.

Slik blir kaffen best

– Hva er hemmeligheten bak god kaffe?

– En god kvern og en god kaffetrakter. Den beste på markedet nå, er Wilfa professional. Og kjøp kaffen fra et spesialbrenneri i Norge, da får du topp kvalitet. Det kommer masse turister til Norge på grunn av kaffen, og kokekaffe er også en god måte å tilberede kaffe på. Forholdet mellom kaffe og vann er også avgjørende. Ved traktekaffe skal du bruke 65 gram kaffe per liter vann, sier Sverre.

Vekstplanen for Røst Coffee er å omsette for 5 millioner i år, 20 millioner kroner neste år og og doble til 40 millioner kroner i 2021.