<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Finner frem drillen, skrur opp forventningene

Luado vil bli et Airbnb for småjobber. Nå skrur de opp forventningene, med Ikea som kunde.

Publisert 16. feb. 2020
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 596 ord
SIKTER HØYT: Jarle Naustvik, gründer og daglig leder i Luado, satser på å formidle jobber for 1 milliard kroner og tjene 150 millioner kroner innen få år. Foto: Eivind Yggeseth

Oppdragsgiver betaler 249 kroner per time for private fiksere. Av disse får fikseren en timelønn på 200 kroner. 49 kroner går til Luado, og skal dekke alt fra administrasjon og markedsføring til forsikring.

Det er forretningsmodellen som skal få fart på umbrakonøkler og minidriller landet rundt.

De registrerte private Luado-fikserne er alt fra studenter til tidlige pensjonister som har en praktisk evne, som å male, rydde boden, kjøre avfall til gjenbruksstasjonen, skifte dekk, flyttehjelp eller å skru møbler. Luado samarbeider tett med skatteetaten om rapportering, slik at arbeidet som utføres er hvitt.

I Luado-appen finner kundene profesjonelle tilbyrdere som håndverkere og vaskehjelper. Disse setter sine egne timepriser over et minstenivå og oppgir merverdiavgift. Dette er tiltak som skal motvirke sosial dumping og sikre mest mulig rettferdige konkurransevilkår.

Vi planlegger å formidle jobber for 1 milliard kroner og en inntekt på 125 millioner kroner innen få år

PLATTFORMEN SOM STYRER ALT: Luando formidler småjobber via en app. All kontakt mellom partene inklusiv betaling foregår her. Foto: Eivind Yggeseth

Eksplosiv vekst

Selskapet ble stiftet våren 2016 og har siden da blant annet hentet inn over 6 millioner kroner i folkefinansiering. Luado eies av gründerne Jarle Naustvik og Edvard Eikeland, i tillegg til nesten 300 private og profesjonelle investorer.

I desember i fjor formidlet Luado ti ganger så mange oppdrag som i januar samme år.

– Vi måtte klype oss i armen. Den kom som lyn fra klar himmel, sier Naustvik.

Han sikter til en epost med «IKEA + Luado = ?» i emnefeltet.

FRA TO TIL SYV ANSATTE PÅ REKORDTID: Her er Naustvik sammen med Michelle Brobakke og Kaja Sivertsen. Foto: Eivind Yggeseth

Ikea hadde allerede en egen monteringstjeneste for kjøkken og mer omfattende prosjekter, og ønsket en partner som kunne tilby løsninger for andre monteringsjobber.

Vi har gått fra to til syv ansatte på kort tid og forventer å formidle jobber for 30 millioner kroner bare i år

– Luado tilbyr i dag montering av de fleste Ikea-produkter bortsett fra kjøkken og de mest komplekse garderobeløsningene. Nå er Ikea-montering et eget menyvalg i Luado-appen. I tillegg kan kundene få hjelp med oppheng, Ikea homesmart-løsninger og i enkelte deler av landet også henting av varer på Ikea. På Ikeas hjemmesider kommer også valget om monteringshjelp opp.

– Luado-appen er allerede lansert i Bergen og Trondheim i tillegg til Stor-Oslo. Nå står Stavanger og Sørlandet for tur de neste ukene.

– Hva betyr dette for topp- og bunnlinjen?

– Vi har gått fra to til syv ansatte på kort tid og forventer å formidle jobber for 30 millioner kroner bare i år. Vi tar i dag 20 prosent av dette. Vi er fortsatt i en tidlig fase, men med de forutsetningene som nå ligger til grunn og den eksplosive vekstraten vi opplever, sikter vi høyt og planlegger å formidle jobber for 1 milliard kroner og en inntekt på 125 millioner kroner innen få år. Til sammenligning hadde Mittanbud.no en inntekt på 150 millioner kroner i 2018.

Maxbo og Jernia vil også være med på leken

Luado har også inngått samarbeidsavtaler med Maxbo og Jernia om formidling av arbeidskraft, og selskapet er i pilotprosjekter og dialog med flere andre aktører. Samtidig skaleres proff-satsingen med formidling av profesjonelle håndverkere i tett samarbeid med Maxbo.

GOD STEMNING PÅ KONTORET PÅ FROGNER: Fra venstre Kaja Sivertsen, Jarle Naustvik og Michelle Brobakke. Foto: Eivind Yggeseth

– Vi er en kommersiell aktør som skal drive sunt, men samtidig er det viktig for oss å bidra til å gjøre en forskjell. Vi gir flere, som i dag står utenfor arbeidsmarkedet, en mulighet til å skaffe seg erfaring og inntekt innenfor ansvarlige rammer. Nå ser vi også på en nordisk skalering av selskapet. Hele anbudsmarkedet trenger konkurranse.