+ mer
STARTET PÅ GUTTEROMMET SOM 19-ÅRINGER: Erik Almendingen (t.h) og Adrian Johansen i Vikingstrength. Foto: Vikingstrength

– Varene selger i praksis seg selv mens vi sover, og vi har marginer på mellom 30 og 40 prosent

Barndomskompisene fra Nittedal snappet opp en forretningsmodell hos Amazon, en mulighet nesten ingen i Norge kjenner til. – Vi tjener penger mens vi sover, sier Vikingstrength-gründer Erik Almendingen.

Vikingstrength AS

Navn: Erik Almendingen (24) og Adrian Johansen (23).

Forretningsidé: Selge egne treningsprodukter gjennom Amazon.

Ambisjon: Omsette for 10 mill. i år og over 13 mill. neste år.

Finansiering: Egenkapital, ingen lån.

Eiere: Gründerne 50/50.

Adrian Johansen og Erik Almendingen har hengt sammen som erteris siden tredje klasse på barneskolen i Nittedal. Og de var helt sikre på at de en dag skulle starte noe eget. De begynte litt med aksjer og trading hver for seg, og Johansen hadde også stadig ideer om nye apper. Alt dette er lagt dødt, for på gutterommet dukket det opp en helt annen mulighet.

Eureka i førstegangstjenesten

Da Almendingen var i militæret, fikk han høre om en forretningsmodell hos Amazon og ble helt i hundre. Da han begynte å studere økonomi på OsloMet sammen med barndomskompisen, testet de spreke guttene dette i praksis.

Dette går nesten for bra. Varene selger i praksis seg selv
Erik Almendingen

– Vi bestemte oss for å satse på det amerikanske markedet og fant treningsprodukter hvor konkurransen ikke var så stor, sier Johansen.

NISJEPRODUKTER: Vikingstrength selger mest utstyr til bruk i vektrommet og skal utvide med andre produkter etterhvert. Foto: Vikingstrength

Nittedølene har tett kontakt med faste leverandører som sender produktene med båt til USA og fordeles jevnt mellom Amazons egne varehus, slik at kundene kan få Vikingstrength allerede to dager etter kjøp.

– I stedet for å frykte nettgiganten Amazon, har vi brukt dem til vår fordel og solgt flere titalls tusen treningsprodukter. Hovedmarkedet er USA, men vi benytter oss av Amazons internasjonale tilstedeværelse og har så vidt begynt å ekspandere til Canada, Storbritannia og Tyskland, sier Almendingen og legger til at de konkurrerer mot Amazons egne produkter og nådeløse, internasjonale konkurrenter. Når Amazon etablerer seg i Sverige, skal de også selge på det svenske markedet.

Fullstendig kollaps

– I år venter vi en omsetning på rundt 10 millioner kroner. Neste år et sted mellom 13 og 14 millioner kroner. Vi tror dette bare er starten på et eventyr vi startet på gutterommet 19 år gamle, sier Johansen.

– En gründertilværelse er sjelden bare et eventyr. Når har dere hatt mareritt?

De to ser på hverandre. Selv med deres ungdommelige mot var det tøft å være heltidsstudent, ha deltidsjobb og drive butikk på si. Og da de våknet en morgen midt under en heftig eksamensperiode og salget viste null, hadde de mest lyst til å kaste inn håndkleet. Men det var ikke lysten til å kaste inn som var problemet:

– Ved en feil hadde vi blitt kastet ut av Amazon. Vi var uten inntekter hele fjerde kvartal og måtte begynne på nytt med nesten alt før vi fikk innpass igjen. Da var det krisestemning og vi var på grensen til utbrente, innrømmer Johansen.

I stedet for å frykte nettgiganten Amazon, har vi brukt dem til vår fordel
Erik Almendingen

– Hva er det verste som kan skje fremover?

– At Amazon sperrer kontoen vår. Det er ingen grunn til å forvente det, men det ligger i bakhodet til alle Amazon-selgere. De er vår største mulighet, men også vår største trussel. Derfor jobber vi nå med flere ben å stå på. Det vi har mest tro på, er Walmart. De satser tungt på internetthandel og kan bli en stor konkurrent for Amazon. Mange amerikanere bor bare 15 minutter fra et varehus. Det betyr at de kan handle på nett og plukke opp Vikingstrength-utstyret sitt i løpet av et kvarter, sier Almendingen.

Foto: Vikingstrength

– Blir det igjen noe på bunnlinjen, eller går alt til logistikk, lager, frakt og kjøp av varer?

– Dette går nesten for bra. Varene selger i praksis seg selv mens vi sover, og vi har marginer på mellom 30 og 40 prosent. Det tror jeg er fordi vi har vårt eget varemerke og ikke selger for tredjepart, sier Almendingen og legger til at alt går tilbake til bedriften:

– Vi startet med et varelager på 500. Nå har vi over 25.000 produkter i USA. Vi investerer i nye produkter, app og utstyr og har ikke tatt ut lønn. Derfor har vi hatt deltidsjobber gjennom hele prosessen.

KONTINUERLIG OPPFØLGING: Hovedmarkedet for Vikingstrength er USA og salgene tikker inn når gründerne sover. Foto: Vikingstrength

Begge guttene stiller til intervju med treningsbager.

– Vi prøver å trene hver dag. Det må vi nesten gjøre for å holde ut dette gründerlivet. Jeg tror faktisk det er kjempelurt å sove godt og være i god form når vi holder på slik som vi gjør, sier eldstemann av de to.

Lørdag
Vext
Gründerintervjuet