+ mer
TØFFE TAK: Jeg hadde fått et virus og ble bare dårligere og dårligere; pusteproblemer, panikkanfall og tinnitus. Og babyen var på vei, oppsummerer Kenneth Dreyer. Foto: Iván Kverme

– På en måte var det godt å få diagnosen

Med en omsetning på over 100 millioner kroner var fjoråret tidenes beste for We Are Brands-gründeren. Så kom baby, corona, utbrenthet og depresjon.

We Are Brands

Navn: Kenneth Dreyer (34).

Forretningsidé: Å bygge opp internettbaserte merkevarer.

Ambisjon: Å ha etablert et europeisk kontor om tre år.

Finansiering: Ingen lån, ingen eksterne investorer.

Eiere: Kenneth Dreyer (50%) og Joel Azzopardi (50%).

– Jeg har en gründerhistorie jeg ikke tror er så vanlig, sier Kenneth Dreyer og gir oss noen kjappe smakebiter om alt fra å selge skinnet før bjørnen er skutt, en totalomsetning på 400 millioner kroner og titalls ansatte i flere land, et drømmeliv med god økonomi, et virus, angst, stress, panikkanfall, corona, om det å bli far for første gang til utbrenthet og depresjon.

– Dessuten skulle vi lansere dette lokalet, Factory Tøyen, i februar i fjor. Da kom både covid og han tassen her, sier Dreyer og koser William, sin ett år gamle sønn, på hodet.

GRÜNDERFAMILIE: Kenneth Dreyer med kona Amalie og sønnen William på Factory Tøyen som Amalie har arvet og utviklet. Foto: Iván Kverme

Factory Tøyen er et nytt coworking-konsept som hans kone Amalie har startet og utviklet. Eiendommen eier hun gjennom eiendomsselskapet hun har tatt over etter sin far. Dreyer sitter i styret hennes, hun sitter i styret hans.

Flukten fra Ringsaker

Kenneth Dreyer startet gründertilværelsen og sitt første selskap på sin egen 18-årsdag.

– Det var viktigere enn å få lappen. Jeg ville skape noe som skulle få meg vekk fra Ringsaker. Jeg var ikke opptatt av gaming, men av programmering og mulighetene med det store internettet. Jeg gjorde noen programmeringsjobber og bygget nettsider for blant andre Ringsaker kommune.

Som 19-åring flyttet han til Australia med en gullavtale med Centum Finans i lommen. Dreyer var tidlig ute med å knekke koden for blant annet å få selskaper høyt opp på Google-søk. Centum Finans kom på topp på alle søk. Det finansierte hans bachelorstudier i markedsføring.

Som nyutdannet flyttet han til Oslo og fikk jobb i konsulentselskapet Ignitas, før han og makker Frode Vik brøt ut og startet selskapet Inevo.

– Vi måtte jo ha kunder, så vi laget konferansen «E-handelsdagen». Fra konferansen kom de første kundene. Snakk om å selge skinnet før bjørnen var skutt! Vi hadde startet selskapet bare én måned tidligere og omtalte oss selv likevel som Norges e-handelsbyrå, humrer Dreyer, som etter å ha jobbet med dette i tre år, møtte veggen og solgte seg ut i 2016.

Startet opp nok et selskap

Vi spoler historien noen år tilbake: Da Dreyer studerte i Australia ble han kompis med Joel Azzopardi, som flyttet til London for å jobbe som digital manager for Samsung. Etter noen år ville Azzopardi tilbake til Australia. Da ringte han sin venn i Norge og lurte på om de skulle starte noe sammen.

HADDE BARE ETT FOKUS: Jeg hadde glemt mental helse i alle år. Jeg har bare jobbet med business og jaktet på suksess, innrømmer Kenneth Dreyer. Foto: Iván Kverme

– Dette var en tilleggsjobb jeg hadde ved siden av Inevo, men da jeg solgte meg ut av Inevo gikk jeg all in i We Are Brands sammen med Joel. Vi eier halvparten av selskapet hver, har ingen banklån og ingen eksterne investorer.

We Are Brands er et selskap som hjelper merkevarer som skal på nett med nettopp det. Deres aller første kunde var et italiensk merke som hadde eksistert lenge, men som kun har vært mulig å få i fysiske butikker.

Vi hadde startet selskapet bare én måned tidligere og omtalte oss selv likevel som Norges e-handelsbyrå

– Nå er vi et sted mellom 50 og 60 ansatte, og har totalt omsatt for 400 millioner kroner. I fjor omsatte vi for første gang for over 100 millioner. Selskapet har gått bra hele tiden, og frem til sommeren 2019 levde jeg drømmelivet med god økonomi og mye reising på eksotiske steder sammen med min kone. Det var første gang jeg var avslappet i hele mitt voksne liv.

Gikk til lege og fikk diagnosen

– Hva skjedde sommeren 2019?

– Amalie var gravid, jeg skulle bli far, selskapet gikk bra, jeg hadde akkurat kommet tilbake fra en lang ferietur og så dro jeg til Australia for å være sammen med We Are Brands-teamet. En uke før jeg skulle reise tilbake til Norge, følte jeg at noe var galt. Jeg hadde høy feber og null energi. I Norge tok jeg masse prøver. Jeg hadde fått et virus og ble bare dårligere og dårligere; pusteproblemer, panikkanfall og tinnitus. Og babyen var på vei, oppsummerer Dreyer.

William ble født og så kom corona. Verden var stengt og den lille familien skulle på sommerferie.

CORONA-BABY: William har aldri opplevd noe annet enn corona og er vant til at folk ikke håndhilser og klemmer. Her er han med mamma og pappa på jobb. Foto: Iván Kverme

– Familien har hytte i Sverige, men dit kom vi jo ikke. Så reiste vi på en ukes roadtrip i Norge med en liten baby. Det var heller ikke lett. Jeg gikk litt i kjelleren. Men deprimert trodde jeg ikke at jeg var. Er ikke det bare å furte over tid?

Dreyer gikk til legen igjen, og det viste seg at han faktisk hadde en depresjon.

– Jeg hadde glemt mental helse i alle år. Jeg har bare jobbet med business og jaktet på suksess.

– Hvordan går det med deg nå?

– Det går ok. Å få diagnosen depresjon ga meg en bunn. Jeg har fått noen knagger å henge ting på. Det hjelper faktisk å kjenne en bunn i stedet for bunnløs redsel. Nå har jeg en bunn å jobbe meg opp fra. På en måte var det godt å få diagnosen. Dessverre tror jeg det er mange som er på bunnen nå og ikke ser noe positivt fremover. Be om hjelp!

Lørdag
Gründerintervjuet