<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
BOOKIS: – Forlagene driver ikke med brukte bøker. Forlagene eier bokhandelkjedene. De vil forvalte både børs og katedral, sier Arne-Morten Willumsen (t.v). Her sammen med medgründer Lasse Brurok. Foto: Iván Kverme

Den lille, irriterende utfordreren sikter mot milliarden

Bokdelingsplattformen Bookis er i ferd med å vokse seg store, enten forlagene vil eller ei. For å nå målet om å bikke en milliard i omsetning innen tre år, bruker gründerne en beinhard, militær tilnærming.

Publisert 7. mai 2021 kl. 20.01
Oppdatert 10. mai 2021 klokken 18.26
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1132 ord

Enviv AS (Bookis.no)

 

Navn: Arne-Morten Willumsen (31) og Lasse Brurok (34).

Forretningsidé: Gjøre deling av kunnskap og historier lekende lett for alle.

Ambisjon: Omsette for 1 milliard innen 2024.

Finansiering: Hentet inn 21 millioner kroner. Er i sluttforhandlinger med ytterligere 35-50 millioner. Skal være klart før sommeren.

Eiere: Hovedaksjonærer er gründerne med rundt 18 prosent hver. Schibsted Growth og Peter Lorange er også blant de største aksjonærene.

Bookis omsatte for 15,5 millioner kroner i fjor. I år er målet en omsetning på 60 millioner kroner, og innen 2024 er målet å bikke 1 milliard kroner i omsetning. Det samme året er det lagt opp til at bunnlinjen går i pluss. Siden 2017 er det investert drøye 20 millioner kroner i Bookis. I disse dager jobber gründerne med å lande en emisjon på mellom 35 og 50 millioner kroner.

Det som pågår nå, og som er i den spede begynnelse, er et maktskifte

Bookis er utfordreren på bokmarkedet som forlagene ikke kan fordra. På en plattform tilrettelegger de for kjøp og salg av brukte og nye bøker direkte mellom leserne. I 2019 lanserte de Bokpant, og kun en time senere stanset Aschehoug Forlag salget av sine bøker til Bookis. Dette var tilfeldigvis (?) samme dag som Jo Nesbøs «Kniv» ble lansert. Det ble advokatmat. Aschehoug Forlag, som tok saken på vegne av en samlet bransje, gikk seirende ut og fikk stoppet bokpanten.

– Forlagene driver ikke med brukte bøker. Forlagene eier bokhandelkjedene. De vil forvalte både børs og katedral, sier Arne-Morten Willumsen, som selv ble intervjuet på Kveldsnytt etter dette.

– Men nå selger de bøker til oss. Vi er jo utfordrere og da blir det jo litt krusninger på vannet, legger han til.

Kollega og medgründer Lasse Brurok fortsetter:

– Med Bookis har vi kun hatt ett fokus: Å løse problemer for lesere og forfattere. Vi mener at det vil skape verdi for hele markedet, og da må bransjen følge etter, enten de vil eller ikke.

Det startet med Panserbataljonen

Både Willumsen og Brurok er langt over middels opptatt av kultur. For Hæren er kultur selve DNA-et. De to møttes i Panserbataljonen i Brigade Nord. Der var Brurok i åtte år som yrkesoffiser. Willumsen var der i to år før brakkesyken tok ham. Da flyttet han til USA og tok finansutdanning. Da han kom tilbake til Norge var han involvert i flere oppstarter. Og ideen til Bookis kom da han fikk jobb som økonomisjef i en logistikk-startup og måtte lese seg opp på regnskapsfaget:

– Jeg skulle kjøpe «Årsregnskapet» av Trond Kristoffersen og startet med et Googlesøk hvor jeg havnet på en rotete Finn-annonse til en BI-student. Så skulle vi møtes, og hun møtte ikke opp. Så vi prøvde igjen. Mye styr. Dette var før Vipps, så da brukte jeg nettbank på mobil for betaling. Hele den reisen der var ufattelig full av friksjon. Da jeg bodde i USA handlet jeg alle bøkene mine billig og enkelt på Amazon, sier Willumsen.

SLIK STARTET DET: Arne-Morten Willumsen skulle kjøpe en brukt regnskapsbok. Den kronglete reisen ble til Bookis. Foto: Iván Kverme

Samtidig jobbet Brurok som gatekunstner, både på si og som levebrød i noen år. Han har hatt en del utstillinger og gjort mange utsmykninger av store vegger, blant annet i Oslo. Planen var at den tidligere yrkesoffiseren skulle satse videre på kunsten.

– Jeg sto alene på Fornebu og hørte på podcaster mens jeg malte kunst. Senere samme dag i 2017 hadde jeg invitert Arne-Morten på middag. En time senere stiftet vi Bookis, sier Brurok.

Eureka! Fraktproblem løst

– Det er ikke kjøperne i bokbransjen som er problemet, det er selgerne. Bøker er så billig at det må være utrolig enkelt å selge hvis du skal være motivert for å gjøre det. Ikke som den reisen jeg hadde med boken om årsregnskap. Vi så at vi kunne gjøre det mye enklere å selge. Enkelt å legge ut titler for salg, enkelt å levere og betale. Hvis vi gjorde alt lekende lett, kunne vi få i gang selgerne i bokmarkedet, sier Willumsen.

GATEKUNSTNER: Lasse Brurok har smykket ut flere byrom. Han kunne leve av kunsten, men da kompis Willumsen lanserte ideen tok det ikke mer enn en time før Brurok ble Bookis-medgründer. Foto: Iván Kverme

Kort fortalt fungerer Bookis slik: Alle som ønsker, kan selge sine brukte bøker på Bookis. Skal du selge, må du lage deg en bruker. Den som skal kjøpe, gjør det samme. På få sekunder legger du ut dine bøker for salg. Prisen bestemmer du selv. Når en bok er solgt, sendes den ved å legge den ferdig pakket på dørmatten eller i postkassen. Skal du kjøpe nye bøker, fungerer Bookis som en hvilken som helst annen nettbutikk. Og den som selger, betaler ingen gebyr. Det er kjøper som betaler et tjenestegebyr pluss frakt.

Med Bookis har vi kun hatt ett fokus: Å løse problemer for lesere og forfattere

– Det med frakt har vi faktisk vært med å lansere i Norge sammen med Helthjem, og senere med Premo i Sverige. Skal du selge en bok, pakker du den inn med noe du har hjemme, du får en referansekode som skrives på pakken, deretter plukker avisbudet opp pakken direkte fra postkassen eller dørmatten. 90 prosent av våre kunder bruker dette tilbudet i Norge i dag, sier Brurok.

Samarbeider med BoldBooks

Det siste året har Bookis vokst med nesten 150.000 brukere og har passert 200.000 brukere. De har også utvidet virksomheten til Sverige. I Norge har de landets største utvalg av norske titler. De er anslagsvis 2,5 til 3 ganger større enn de andre forlagene.

MØTTES I PANSERBATALJONEN: Arne-Morten Willumsen (til venstre) og Lasse Brurok. Foto: Iván Kverme

– Vi får jo alle de norske bokhyllene på vårt varelager. Det har ikke Ark, Norli, Tanum og de andre tilgjengelig, sier Willumsen.

– Og vi ser at det er en stor bredde i det som kjøpes. Vi henvender oss til dem som leser mye og regelmessig. Men noe av det beste, er at vi også tar forfatterne på alvor. Både kjøper og selger kan velge å gi royalties til forfatterne når de kjøper brukte bøker. Forfatterne digger royalties, og nå kan vi jobbe enda mer for dem, fortsetter Brurok.

– Hvordan da?

– Vi har nylig inngått et samarbeid med BoldBooks, plattformen som hjelper forfatteren å gi ut boken selv. Der får forfatterne all hjelp de trenger for å ferdigstille boken og selge den direkte på Bookis. Vår felles ambisjon er å gi mer til forfatterne. Det som pågår nå, og som er i den spede begynnelse, er et maktskifte: Makten skal sentraliseres rundt innholdsskaperne, nemlig forfatterne. Forlagene skal ikke lenger være premissgivere, sier Willumsen og legger til:

– Dessuten tar ikke vi noe cut av det som gis. Vi lar selger og kjøper gi bidrag til forfatteren uavkortet. Slik gjør vi delingsøkonomi mer bærekraftig: produsenten må få betalt.