<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
SELVUTNEVNT NYHETSJUNKIE: Konserndirektør Siv Juvik Tveitnes i Schibsted News Media foretrekker å lese nyheter på mobilen.  Foto: Iván Kverme

Schibsted-direktøren som kapret Herman Flesvig

– Vi klarer å få en digital inntektsvekst som er større enn fallet i papirinntekter, sier konserndirektør Siv Juvik Tveitnes i Schibsted.

Publisert 26. mars 2021 kl. 20.40
Oppdatert 29. mars 2021 klokken 10.01
Lesetid: 9 minutter
Artikkellengde er 2054 ord

Siv Juvik Tveitnes

 

Alder: 47 år.

Sivilstand: Gift med Trym, tvillinggutter på 13 år.

Stilling: Konserndirektør for Schibsted News Media.

Bakgrunn: cand.mag i samfunnsfag, økonomi og mediefag fra Universitetet i Bergen, en master i økonomi og ledelse fra University of Bath. Har jobbet 15 år i Schibsted, primært med nyhetsmediene. Har vært økonomidirektør i Bergens Tidende, adm. dir. i Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende, COO i Schibsted Norge/Schibsted Media. Tidligere konsulent i Accenture og Bekk Consulting.

Aktuell: Betalingsvilligheten for digitale nyheter har aldri vært høyere og ble doblet på tre år til 1 milliard kroner for Schibsted i løpet av 12 måneder. VGTV-serien «Ikke lov å le på hytta» har satt salgsrekorder for pluss-abonnement og Schibsted har hentet inn flere podcast-stjerner fra NRK fordi de skal satse på abonnementsløsninger for podcasts.

Stortingets talerstol blir din. Hvilken sak tar du opp?

Jeg ville utfordret Stortinget til å forestille seg et samfunn uten den frie og uavhengige pressen. Hva ville skjedd med sentrale, norske verdier som tillit og åpenhet om vi ikke lenger hadde norskprodusert journalistikk av betydning? Så ville jeg snakket om at en av forutsetningene for å kunne ta vare på journalistikken, er at vi må få konkurrere med de globale tech-gigantene på like vilkår. Til slutt ville jeg bedt representantene om å engasjere seg i de to omfattende lovforslagene EU-kommisjonen la frem rett før jul, som vil bøte på flere av de utfordringene vi har i det globale digitale markedet i dag.

Ferien du aldri glemmer:

Sommerferie i California med to venninner etter videregående i 1993. For en som knapt hadde vært utenfor Askøy var det en øyeåpner, en sommer i den amerikanske drømmen.

Dårligste investering:

Har ikke gjort noen spesielt dårlige investeringer, men heller ikke noen spesielt gode. Det sier vel sitt om risikoprofilen. Men en beslutning som viste seg å være god var at vi ikke kjøpte hus i Stavanger vinteren/våren 2013 da vi flyttet dit. Vi var på desperat boligjakt hele våren, men endte med å leie hus. Sommeren 2016 flyttet vi fra Stavanger til Oslo. Det å kjøpe hus i Stavanger i 2013 for så å selge i 2016 tror jeg ingen har kommet godt ut av.

Min første jobb:

Avisbud så klart, for Bergens Tidende. Jobben gikk i arv fra mine storebrødre.

– Jeg hadde gode venninner på Askøy som dro på utveksling til utlandet. Det hadde jeg aldri turt. Jeg var ikke en gang inne på tanken, sier Siv Juvik Tveitnes.

–Familien har alltid bodd på Askøy. Der bodde vi sammen med besteforeldre, onkler, tanter, fettere og kusiner. Det var trygt og godt, og jeg hadde knapt vært andre steder.

47-åringen møter oss på hjemmekontoret på Ullern i Oslo. Fotografen får øye på et portrettbilde og en innrammet karikatur av hovedpersonen selv. Beviset på at hun i fjor høst fikk utmerkelsen Årets kvinnelige medieleder. Han sikter inn objektivet og Tveitnes reagerer lynraskt med å fjerne dem. Faktisk så raskt at vi, i kombinasjon med den store pulsklokken rundt venstre håndledd, mistenker henne for å være et idrettstalent. Ved første øyekast en alpinist, svømmer eller seiler.

– Jeg har spilt mye håndball og tilbragte mye tid i Askøyhallen, men du bommer ikke helt. Vi har hytte på Ustaoset og jeg liker både alpint og langrenn, sier konserndirektøren for Schibsteds nyhetsmedier.

En rød tråd gjennom hele karrieren

Etter videregående tok hun motet til seg og forlot øya for å studere. Hun reiste ti kilometer i luftlinje: Til universitetet i Bergen.

– Der åpnet det seg opp en helt ny verden for meg.

Det resulterte i en cand.mag i samfunnsfag, økonomi og mediefag som hun toppet med en master i økonomi og ledelse fra University of Bath. I den første jobben som nyutdannet var hun konsulent i Accenture etterfulgt av tilsvarende jobb i Bekk Consulting.

– Jeg hadde giftet meg med en vestlending, så vi flyttet fra Oslo til Bergen. Jeg begynte å jobbe i Bergens Tidende og han hadde startet et eget firma med base i London. Planen var at jeg skulle føde i London, men fordi det var tvillinger, ventet vi til de var et halvt år før vi flyttet.

Etter halvannet år kom familien Tveitnes tilbake til Norge i 2009, og da hadde det skjedd mye på mediefronten. Det var fusjoner og mediehus som samarbeidet på tvers, digitaliseringen hadde kommet lenger og Schibsted Norge var en realitet. Selskapet som nå er blitt Schibsted News Media består av mediehusene VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet og Svenska Dagbladet.

HØRER MYE PÅ PODCAST: Schibsted har rundt 50 podder, og Tveitnes holder seg løpende oppdatert på podder som Aftenpodden, Forklart og svenske Dagens Story. Foto: Iván Kverme

– Jeg var økonomidirektør i Bergens Tidende, ble administrerende direktør i Stavanger Aftenblad før jeg ble direktør for begge i 2015. Det var nok de aller tøffeste årene for bransjen.

Annonseinntektene for papiravisene falt dramatisk, og bransjen selv hadde lært opp leserne til at alt det digitale stoffet var gratis. Å betale en krone for tre måneders tilgang til alt stoffet på nett var snarere regelen enn unntaket.

– Det var ingen som hadde knekt koden for betaling av journalistikk på nett da.

I likhet med andre mediehus ble det mye reorganisering hos Schibsted. Tveitnes bygget ned direktørrollene - også sine egne. Da Kristin Skogen Lund ble toppsjef i slutten av 2018, innførte hun en tredeling av Schibsted: News Media, Nordic Marketplaces og Next. Tveitnes ble konserndirektør for den første; Schibsteds nyhetsmedier. Markedsplassene er selskaper som Finn.no og Blocket.se, mens Next er satsingen på nye forretningsområder og vekstselskaper.

HAR FLYTTET MYE: Tveitnes har bodd i Bergen, Stavanger og London. I 2016 flyttet de til Ullern på Oslos vestkant. Foto: Iván Kverme

– Noen selskaper vil gå bra og passer inn i Schibsteds portefølje, andre gjør ikke det. Her er det litt prøving og feiling, men Schibsted har over tid lykkes godt med ventures.

Blant Next-selskapene som Schibsted eier helt eller delvis, finner vi Hjemmelegene, Dintero, Fixrate, Prisjakt, Møteplassen, Morgenlevering, Funding Partner, Helt Hjem og Lendo.

– Vi leter etter det neste som kan bli virkelig stort.

Abonnenter er fremtiden

– Abonnenter, sier Tveitnes og smaker på ordet mens hun smiler. Øynene lyser håp og nye forretningsmuligheter:

– Abonnenter er en sterk trend i samfunnet. Vi abonnerer på alt fra aviser og biler til Netflix og andre typer tjenester. Hver morgen får min familie ferskt brød fra Morgenlevering levert sammen med avisen. Schibsted eier distribusjonsleddet. Her ligger det nye forretningsmuligheter, for netthandel har eksplodert! Abonnement er en god løsning for forbrukere, men det er også en attraktiv forretningsmodell for bedrifter på grunn av de løpende inntektene.

– Problemet har jo vært å få folk til å betale for stoffet som ligger bak betalingsmur...

– Det har skjedd et paradigmeskifte nå. Schibsteds medier har 1,2 millioner abonnenter og 840.000 av dem er kun digitale. I september i fjor passerte vi 1 milliard kroner i rene, digitale abonnementsinntekter på 12 måneder. Det var en dobling på tre år. Jeg tror ikke det tar så mange år før dette dobler seg igjen.

Tveitnes tar Aftenposten som et eksempel. For ti år siden sto annonser for 80 prosent av inntektene. I dag er det betaling fra brukerne som står for 80 prosent av inntektene.

Schibsted eier distribusjonsleddet. Her ligger det nye forretningsmuligheter, for netthandel har eksplodert!

– Norden har den høyeste betalingsvilligheten i verden, med Norge på topp foran Sverige. Vi er i en unik posisjon og vi ser at folk er villige til å betale for kvalitetsinnhold. Det som kommer, er muligheten for å kombinere ulike produkter og tjenester. Årsaken til at det ikke har kommet før, er at vi ikke har hatt en god forretningsmodell og bakenforliggende systemer for å få dette til. For Bergens Tidende tester vi ut en løsning nå hvor abonnenter også får tilgang til lydbok-appen Fabel. Vi skal bygge produkter og tjenester rundt våre digitale abonnenter, som for eksempel podcast.

– Ta betalt for podcast?

– Det finnes ikke et stort abonnementsbasert podcastprodukt i Norge i dag, men vi ser at Spotify satser mye på podcast. De gir sine abonnenter eksklusiv tilgang til Joe Rogan. Det er også laget eksklusivt innhold med blant andre Michelle Obama. Det er betalingsvilje for kvalitetsinnhold. I fjor doblet Spotify antall podcastutgivelser, og i USA blir det, på mobil, brukt mer tid på lyd enn på sosiale medier og video til sammen.

Begynte øverst på ønskelisten

Tidligere denne måneden ble det kjent at Schibsted har hentet inn Radioresepsjonens Bjarte Tjøstheim, Steinar Sagen og Tore Sagen, samt Friminutt-stjernene Herman Flesvig og Mikkel Niva.

– Det handler om seriøse aktører og sterke merkevarer. Vi skal ta posisjonen som den ledende podcastaktøren i Norge; en kvalitetssikrer og kurator. Da vi skulle jobbe videre med ideen, begynte vi rett og slett øverst på listen med de største podcastene i Norge. Her snakker vi om et marked med høy lojalitet og en engasjert fanskare. Radioresepsjonen lanserer vi til høsten og Friminutt i begynnelsen av 2022. Vi jobber også med å få tak i flere kjente navn.

– Hvordan er forretningsmodellen?

– Podcast-profilene får en sum, så blir det vår jobb å sørge for nok inntekter til at regnskapet går i pluss, sier hun uten å røpe ytterligere detaljer.

Papiravisens videre skjebne

Tveitnes tror vi er i den spede begynnelse på en økende abonnementsøkonomi, og at de tre nøkkelordene for å få det til er kvalitetsinnhold, brukerdrevet produktutvikling og relevans i forhold til brukerne. I Schibsted ser de at det er kvalitetsjournalistikken som konverterer til nye abonnenter.

I september i fjor passerte vi 1 milliard kroner i rene, digitale abonnementsinntekter på 12 måneder

– Og se på VGTV-satsingen «Ikke lov å le på hytta». De som har abonnement på VG+ får se alle episodene med én gang. De andre må vente en uke mellom hver episode. Det har vært en enorm salgssuksess for VG+. De har satt salgsrekorder og fått med seg en yngre målgruppe. Det samme gjelder for podcastene. De unge er viktige og betalingsvillige. Vi må nå det publikummet.

– Fordi de unge ikke leser papiravis…

– På et tidspunkt blir papiravisen borte, og vi ser at de som både har tilgang til papir og nett, stadig blir mer aktive på nett. For meg er mobiltelefonen min foretrukne plattform for nyheter. Vg.no er Norges primære nyhetsdestinasjon. Det er dit folk går for å få innsikt om corona, Trump, leirraset på Gjerdrum og andre breaking news. Det innholdet er gratis, men det er et viktig annonseprodukt fordi lesergruppen er så stor.

PÅSKEFERIEKLAR: Turen går til hytta på Ustaoset. Kun familien på fire. Ingen besøk. Men når det blir trygt å reise igjen, drømmer Siv Juvik Tveitnes om et sted det er varmt døgnet rundt. Også i vannet... Foto: Iván Kverme

– Men når tror du papiravisen forsvinner?

– Selv om den har mottatt dødsdommen i mange år, tror jeg den vil være med oss i mange år fremover også. Men jeg tror den kommer i andre formater og med en lavere frekvens.

– Hvordan tror du våre medievaner er om fem år?

– Da tror jeg vi betaler mer for nyhetsinnhold enn vi gjør i dag. Vi bruker mer tid på video og lyd, og våre preferanser blir mer som skreddersøm etter modeller vi kjenner fra Netflix og Spotify. Vi har mange abonnenter, bredde, mye data og digital og fysisk distribusjon. Snakk om en enorm kraft! Nå ser det ut til at vi klarer å få en digital inntektsvekst som er større enn fallet i papirinntekter.

Hjort og Hjorth

Tveitnes stopper opp og kikker ut av vinduet. En hjort har funnet veien til hagen på sørsiden av Ring 3. Og en annen Hjorth har funnet veien inn. Boken «Er mor død» ligger klar som påskelektyre.

– Jeg leser ikke krim og foretrekker romaner med sosial realisme. Jeg ble nettopp ferdig med Åsa Linderborgs «Meg eier ingen» og hennes bok «Året med 13 måneder» ligger klar her.

Hjemmet bærer preg av at det leses mye. Bokhyllene er fulle.

– Men det som er litt skammelig, er at jeg kommer fra en familie som har drevet møbelfabrikk på Askøy. De laget reoler, og jeg har ingen av de reolene her hjemme. Det må jeg få gjort noe med.

Hjorten har forlatt hagen hvor snøen fortsatt ligger hvit og kald i skyggepartiene. Påskeferien går til Ustaoset for familien på fire. Lovlydig skal ingen komme på besøk.

– Men når det blir lov og trygt og reise igjen, vil jeg besøke mine gode kolleger i Stockholm. Dem har jeg ikke sett på over et år. London står også høyt i kurs. Men akkurat nå virker det forlokkende med et hett og deilig sted hvor det er varmt i vannet døgnet rundt...