ELEGANT: Mercedes-Maybach har samme tilnærming til SUV-markedet med firehjulsdrevne GLS 600 4Matic, som S-Klasse har i limousinsegmentet. Eksteriøret provoserer ikke for mye. Foto: Mercedes-Maybach

Mercedes-Maybach GLS 600 er alt annet enn diskré

Mercedes-Maybach gjør som Bentley og Rolls-Royce, og satser på det lukrative SUV-segmentet. Nye GLS 600 4Matic er 5,2 meter lang.

KJENTE TAKTER: Ikke fullt så luksuriøst som i Bentayga og Cullinan, men interiøret er langt over premium. Foto: Mercedes-Maybach

Aldri før har Mercedes-Maybach produsert en SUV. I Shanghai i april i fjor viste riktignok tyskerne konseptet Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury, en slags hevet S-Klasse på utstyrsfronten, med linjer og stutt bagasjelokk à la A-Klasse Sedan.

Til tross for en egenvekt på 2.785 kilo, skal 0 til 100 km/t ta bare 4,9 sekunder

Nye GLS 600 4Matic som ble lansert på bilmessen i Guangzhou i Kina før jul, tar luksusbilprodusenten til nye høyder. Og denne gang blir det serieproduksjon. Merkets to direkte rivaler nevnes ikke med ett ord, forståelig nok. Bentley Bentayga kom i 2015, etter at verden hadde satt champagnen i vrangstrupen i møte med EXP 9 F tre år tidligere. Rolls-Royce Cullinan kom i mai i 2018.

TOFARGET: Lakken kan fås i to farger, og som tofarget er det åtte elegante fargekombinasjoner å velge blant. Foto: Mercedes-Maybach

Inspirert av Zeppelin

I stedet fremheves fordelene ved å sitte i høyden, «fordi det gir passasjerene et nytt perspektiv på verden rundt dem». Luksussedaner fra 1930-tallet, som Maybach Zeppelin, brukes som eksempel i pressemeldingen, ettersom setehøyden og proporsjonene på bilene skal være ganske like.

Det kan være fristende å kverne mer rundt de ulike perspektivene i Tyskland på 1930-tallet, historisk og ikke minst politisk, men det tar oss ikke nærmere nykommeren.

GOD PLASS: Du får kun to seterader, og følgelig er det rikelig benplass. Bagasjerommet måler 525 liter opp til toppen av bakseteryggen. Foto: Mercedes-Maybach

Baksetepassasjerene har elektriske gardiner som kan trekkes for med et tastetrykk, og de kan strekke seg godt ut som om de flyr på første klasse. Dette må kunne betegnes som de (to) beste baksetene noensinne i en firehjulstrekker. Og da er både Bentayga, Cullinan og selv den lengste og mest påkostede utgaven av Land Rover Range Rover SVAutobiography inkludert. 

Tekniske data

Bil og modellnavnMercedes-Maybach GLS 600 4MATIC
Motor4,0-liters V8 bensin
HK/kW/Nm558/410/730
48-volts EQ BoostGir 22 HK og 250 Nm ekstra
0-100 km/t4,9 sekunder
Toppfart250 km/t
Vekt2.785 kg
L/B/H521/203/184
Forbruk1,20 l/mil
CO2-utslipp273 g/km
Bagasjerom525 liter
PriserIkke offentliggjort

Sammenlignet med S-Klasse sitter sjåføren 25 centimeter høyere, mens baksetepassasjerene sitter nesten 28 centimeter høyere. Du kan få tre seter bak. Uansett er det 1,1 meter benplass.

Elektriske stigbrett

I likhet med førkrigsbilene har GLS 600 4Matic stigbrett, men nå er de elektriske. Når man åpner dørene senkes bilen en tanke, og stigbrettene av aluminium som inkluderer belysning, skyves ut på hver side. Etter at dørene lukkes, trekkes stigbrettene inn etter 1,5 sekunder. Airmatic-luftdempere er standard, men man kan også spesifisere E-Active Body Control, aktive dempere som sluker humper og dumper for å kunne yte maks komfort.

HØRER MED: Du må ikke ha champagnekjøler, men ønskes det får du selvfølgelig egnede glass. Foto: Mercedes-Maybach

Mercedes-stjernen er tilbake på panseret, der tidligere modeller har hatt Maybach-emblemet. Litt for å vise slektskapet til Mercedes imponerende portefølje av SUV-er, men også for å holde tritt med Rolls-Royce og Bentley. Sistnevnte har fått en ny flyvende «B» i front. I denne klassen må du vise at du ankommer. Med et relativt anonymt preg, hjelper stjernen. Dette er den dyreste og flotteste Mercedesen, en Maybach må vite. Om noen skulle tvile.

IKKE M: I motsetning til tidligere Maybach-modeller pryder Mercedes-stjernen fronten av panseret. Foto: Mercedes-Maybach

Også gardinen som dekker panoramataket er elektrisk, naturligvis. Polstrede deler av dashbordet er kledd i nappaskinn som standard, men det er mulig å få en rekke andre materialer, samt puter i ønsket trekk. Massasjefunksjon i setene er også standard. Med midtkonsoll bak kan du få uttrekkbare bord og et kjøleskap for champagneflaske og glass.

LUFTIG: Med store vindusflater, panoramatak og høy sittestilling ser du det meste. Foto: Mercedes-Maybach

EQ Boost

Under panseret finner vi en mild hybridløsning med i alt 580 HK. Hovedrollen spilles av en V8 utviklet spesielt til SUV-en, for å gi fløyelsmyke pådrag. Slagvolumet er 3.982 kubikkcentimeter, effekten er 558 HK og 730 Nm. I tillegg er det en integrert 48-volts EQ Boost-startmotor som byr på de øvrige 22 hestene. Kreftene sendes til hjulene via en nitrinns automatgirkasse. Til tross for en egenvekt på 2.785 kilo, skal 0 til 100 km/t ta bare 4,9 sekunder.

Hva luksusbilen vil koste er ikke offentliggjort, men SUV-en ventes på markedet på sensommeren. Når dette skrives er det lite som tyder på et rush til forhandlerne her til lands.

– Det er lite realistisk å tro at dette blir en volummodell, men vi har solgt 150 G-Klasser på ett år og gjennomsnittsprisen på disse er 2,5 millioner kroner. Det er med andre ord ikke umulig at et par av disse finner veien til Norge i årene som kommer, sier informasjonssjef Audun Hermansen hos Mercedes-Benz Personbil.

KONSERVATIV: Luksus-SUV-en vinner neppe designkonkurranser, men dette er rene linjer fra Stuttgart å være. Foto: Mercedes-Maybach