<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
HELELEKTRISK: Coronaviruset bringer med seg store utfordringer for bilmarkedet, deriblant Lotus Evija på bildet som produserer elleville 2.000 hestekrefter. Foto: NTB Scanpix

Corona-kalddusj for hete bilnyheter

Trøbbel i paradis for bilselskapene.

Category iconMotor
    Publisert 8. apr. 2020Oppdatert 8. apr. 2020
    Lesetid: 2 minutter

    Minst tre år og rundt ti milliarder kroner. Det er prisen for å produsere en ny bil – fra tegnebrett til forhandler.

    Det er derfor et sjansespill for bilselskapene å lansere nye modeller. Til og med under normale omstendigheter kan ikke selskapene være sikre på at bilene vil bli kjøpt. 

    Og omstendighetene er nå alt annet enn normale. 

    Store fall i salg

    Av bilforhandlere Finansavisen har snakket med er det store kutt over hele linja, helt fra lederlønninger til antall biler solgt. De lokale uttalelsene virker å gjelde også ellers i verden.

    For de store bilmerkene har også coronakrisen kommet heller ubeleilig. Volkswagen, Honda, Hyundai, and Mazda rapporterer mer enn 40 prosent fall i salg i USA forrige måned. S&P forventer at bilsalget globalt kommer til å falle 15 prosent i år, ifølge Bloomberg.

    Kalddusj for nyhetene

    Mange merker har allerede lansert og startet produksjonen av sin nyheter. Volkswagen, BMW, Volvo og Ford har alle elektriske biler på trappene. Men de møter utfordringer.

    BMW lanserte nylig sin konsept el-sedan BMW i4. De tar sikte på å levere bilen som planlagt mot slutten av 2021, tross utfordringene coronaviruset bringer med seg.

    – Vi forventer ingen forsinkelser, sier Thomas Plucinsky, kommunikasjonssjef i BMW, til Bloomberg.

    Polestar 2 har mot alle odds satt i gang produksjonen av den nye elbilen i Kina. Fabrikkkene startet produksjonen 23. mars, midt i coronakrisen. Det er fremdeles usikkert hvor mange biler som vil bli produsert og når de vil bli levert til sluttkundene.

    Volvos nye dattermerke Polestar og deres helelektriske Polestar 2 skal være en seriøs konkurrent til Tesla Model 3 og har en god andel forventningsfulle kjøpere i Norge.

    Fords nyeste elektriske muskelbil Ford Mustang Mach-E må nå, i tillegg til et tøft marked i Norge, kjempe mot billige bensinpriser. Muskelbiler er et sjeldent syn i avgifts-Norge, men kanskje kan el-muskelbiler gjøre noe med skjevheten i regnskapet.

    Lotus produserer sin første nye bil på 10 år: Lotus Evija. Det er en helelektrisk hypersportsbil som skal levere astronomiske 2.000 hestekrefter fordelt på fire elektriske motorer – én på hvert hjul. Kun 130 eksemplarer vil bli produsert og prislappen ender på over 20 millioner kroner.

    – Utviklingen av bilen er som de var før krisen – bare ikke på kontoret, sier Rob Borret, en talsmann i Lotus.

    Heftige utstyrspakker

    Normalt sett er de første månedene fra en bil blir lansert de viktigste. Overivrige kjøpere stiller seg i kø for å få det nyeste, beste og største og tenker seg ikke om to ganger før de går for den feiteste utstyrspakken.

    Nå er saken en helt annen, og en selger vil være overlykkelig hvis han får gjennom et salg over telefonen.

    En annen stor utfordring bilselskapene står ovenfor, er at mange av dem har fokusert på futuristiske elbiler. Nå som bensinprisene har falt drastisk er det kanskje ikke like aktuelt for hvermannsen å gå til innkjøp av en blytung batteribil. Det vil tiden vise.