+ mer
EL-LUKSUS: Mercedes' konsernsjef avslører at selskapet ønsker å lansere en Maybach-variant av neste års EQS-sedan. Foto: Mercedes

Mercedes forsvarer luksusstempelet

Vil ta steget opp til toppen med elektrisk Maybach.

Mercedes-Benz har allerede lansert sin helelektriske SUV EQC som treffer det norske hyttefolk godt, men som kanskje ikke har blitt en like stor braksuksess som man skulle håpe. EQC har seilt inn til en sjetteplass blant registrerte elbiler i Norge.

«Med tanke på hvordan dette året har vært er EQC en suksess i våre øyne», skriver Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil Norge, i en e-post til Finansavisen.

Neste år kommer imidlertid Mercedes' elektriske sedan: EQS. Men det stopper ikke der. Den tyske bilgiganten skal stemple Maybach-navnet på flere av sine elektriske modeller i årene som kommer. 

– Det er rom for å gjøre mer med Maybach-merkevaren. Den elektriske plattformen gir oss noen muligheter, sier Ola Kallenius, konsernsjef i Mercedes. 

Se videoen under for Mercedes' gjennomgang av den elektriske SUV-en som skal tuftes på allerede lanserte EQC.

Kinesisk opptur

Mercedes' mest populære Maybach-modell har vært S-klassen til over 1,8 millioner kroner – før skatter, avgifter og ekstrautstyr naturligvis – som spesielt har slått gjennom i Kina. 

Kina er det største markedet for Mercedes, og etterspørselen har tatt seg opp igjen de siste ukene. Det bidrar til å gi selskapet inntektene det trenger for å utvide forbi de tradisjonelle rammene for Maybach-navnet. 

– Jeg ser store muligheter for verdiskaping som luksusmerke. Inntekter generert fra digitale løsninger kan også overgå en milliard euro over tid, sier Kallenius.

Mercedes EQC Maybach (1 / 6)

Restrukturering

Å fokusere på større luksusbiler i det elektriske skiftet er en hjørnesten i Kallenius' strategi for å presse marginene hos Mercedes. Større biler gir høyere inntjening som igjen er kritisk for å utvikle ny teknologi, videreutvikle programvare og restrukturere. 

Mercedes satser på å restrukturere selskapet for å holde følge med det moderne skiftet, men kan samtidig vise til sterke salgstall de senere år. Den tyske bilgiganten har solgt mer enn begge konkurrentene BMW og Audi.   

Toyota og Group PSA, som blant annet leverer Citroën, Opel og Peugeot, kan imidlertid vise til høyere marginer med sine rimeligere modeller.

Motor
Nyheter
Børs
Bil