<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Lover 1.200 kilometer på ti minutters lading

Toyota melder tirsdag om et betydelig gjennombrudd i produksjonen av faststoffbatterier som potensielt kan redusere kostnadene, størrelsen og vekten med opptil 50 prosent sammenlignet med litium-ion-batterier.

Publisert 4. juli 2023
Oppdatert 4. juli 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 466 ord
GJENNOMBRUDD: Toyota mener de kan halvere kostnad, størrelse og vekt i nye faststoffbatterier.  Foto: Bloomberg

I juni annonserte Toyota at selskapet vil kommersialisere en ny type batteriteknologi. Dette er såkalte faststoffbatterier som kan lagre fire ganger så mye energi per liter som litium-ion-batterier. 

Faststoffbatteriene blir av bilbransjen sett på som en «hellig gral». Bilprodusenten hevder at de nye batteriene vil ha en rekkevidde på opptil 1.200 kilometer, og en ladetid på ti minutter.

«For både våre flytende og faststoffbatterier har vi som mål å drastisk endre den nåværende situasjonen der batterier er for store, tunge og dyre», sa Keiji Kaita, president for Toyotas forsknings- og utviklingssenter.

Den nye batteriteknologien har så langt vært svært dyr og krevende å produsere, noe som har gjort at bilprodusenter stadig har utsatt lanseringen av den nye typen. Toyota er nå selvsikre på at de skal kunne masseprodusere faststoffbatterier innen 2027–2028.  

«Ved å redusere antallet prosesser som kreves for å lage batterimaterialer, kan kostnadene for faststoffbatterier senkes til lignende eller billigere nivåer enn væskebaserte litium-ion-batterier», sa Kaita om å redusere kostnadene.

En «gamechanger» for Toyota

Toyota har lenge vært tregere enn konkurrentene med å rulle ut elektriske biler. Ifølge analytikere Financial Times har snakket med, kan dette endre elbilmarkedet og kutte gapet til Tesla. Toyota-aksjen er opp 13 prosent siden nyheten om de nye batteriene ble annonsert forrige måned.

HOLDT IKKE DET DEN LOVET: Toyota har gått langt i å innrømme at elbilen bZ4X ikke er god nok. Nå er det håp om bedre modeller i fremtiden. Foto: Håkon Sæbø

The Guardian har intervjuet David Bailey, professor på Universitet i Birmingham. Han forteller at det avgjørende for Toyota er om de vil klare å skalere teknologien, og masseprodusere batteriene. Han legger til at dette vil være er en «gamechanger» hvis utviklingen blir som lovet.   

Slik fungerer batteriene 

Samtlige elbil- og batteriprodusenter jobber med å redusere utfordringene tilknyttet rekkevidde, lading og risiko for brann. Ved å bruke en fast elektrolytt i stedet for den flytende løsningen som nå brukes, kan de nye batteriene lagre betydelig mer energi. 

Litium-ion-batterier har elektrolytter i væsken som er svært volatile og brennbare i høye temperaturer. De faste elektrolyttene er mindre volatile, og dermed mer brannsikre. 

Ifølge Financial Times er det flere utfordringer knyttet til faststoffbatterier. En av utfordringene er å utforme en fast elektrolytt som er stabil og kjemisk inert (ikke reagerer lett med andre stoffer), samtidig som den er en god leder av ioner mellom elektrodene. Videre er det utfordringer knyttet til levetid, og batteriene er også utsatt for sprekkdannelse, ifølge Reuters.

Faststoffbatterier brukes for øyeblikket blant annet i smartklokker og pacemakere.