<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nybilsalget 2023: Tesla tok storeslem

Aldri før er det blitt solgt flere elbiler i Norge, og aldri før har Tesla tatt like stor andel av nybilsalget.

Publisert 2. jan.
Oppdatert 2. jan.
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 580 ord
MEST POPULÆR: Av de som kjøpte seg ny bil i fjor, valgte én av fem å kjøpe Tesla Model Y. Foto: Håkon Sæbø

I 2023 ble det nok en gang satt ny elbilrekord i Norge: Hele 82,4 prosent av solgte nye biler var elektriske i året som gikk, viser nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Tallene viser også at Tesla er den desidert mest populære bilen å gå til anskaffelse av. 25.408 av de nye bilene – hele 20 prosent – kom fra fabrikkene til Elon Musk. Det er opp fra 12,2 prosent i 2022.

Tesla Model Y tok en solid ledelse med 18,2 prosent av de solgte nye bilene i 2023, opp fra 10 prosent i 2022. Neste Tesla på listen, Model 3, har 1,6 prosent salgsandel.

Også Toyota, Volkswagen, Volvo og Skoda har sterke posisjoner i folks valg av ny bil, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.

– Men her kan det skje store endringer, for det vil komme en rekke mindre elbilmodeller fremover, flere av disse kommer fra nye bilprodusenter. De nye små elbilene vil trolig også ha et gunstig prisnivå for mange, og det blir spennende å se hvordan dette slår ut for merker og modeller i 2024.

Endringer i toppen

Andreplassen på sammenlagtlisten i 2022, Volkswagen, falt til en tredjeplass i 2023. I 2022 var 11,6 prosent av alle nye solgte biler fra Volkswagen, mens andelen sank til 10,8 prosent i fjor.

Volkswagen ID.4 holder på andreplassen over de mest solgte bilmodellene i 2023, med 6.614 solgte biler, eller 5,2 prosent. Det er nesten en halvering fra 11.561 solgte ID.4 i 2022.

Toyota rykket opp fra fjerde- til andreplass i 2023, med 15.754 solgte biler. Yaris og RAV4 gjør det fortsatt sterkt, men det ble solgt flest av bilmodellen bZ4X i fjor.

– Slo kraftig ut på nybilsalget

Thorsen sier 2023 ble en skikkelig kalddusj for bilbransjen. Totalt endte antallet førstegangsregistrerte nye personbiler på 126.953, 27 prosent færre enn i 2022.

I desember 2022 ble det satt ny registreringsrekord med 40.000 nye biler, mens desember 2023 endte på 12.183 nye biler. Det er en nedgang på nesten 70 prosent.

– Hovedårsaken til registreringsrekorden i desember 2022 var den varslede innføringen av moms på elbiler over en halv million kroner samt innføring av en ny vektavgift for alle personbiler fra 1. januar 2023. Samtidig fikk man virkelig fart i utleveringen av nye biler. Ser vi på 2023, kom de nye avgiftene på toppen i et år med sterk prisstigning og flere rentehevinger. Samlet slo dette kraftig ut på nybilsalget i 2023, sier Thorsen.

Foto: Opplysningsrådet for veitrafikken

Politisk påvirkning

Det er fortsatt en god del som vil ha ladbare hybrider og hybrider med bensinmotor, viser tallene. Samlet utgjorde disse biltypene nesten 14 prosent av nybilregistreringene i 2023.

Utfasingen av rene bensin- og dieselbiler fortsetter imidlertid, og til sammen endte salget på 4.610 biler og 3,7 prosent av de samlede nybilregistreringene. Det er det laveste antallet OFV noen gang har sett, opplyses det.

– 2023 ble et tydelig eksempel på hvordan endringer og økninger i bilavgiftene styrer nybilsalget, mener Thorsen, som legger til:

– Spørsmålet er om ikke politikerne tok en litt for krapp sving med sine nye elbilavgifter, for det skal holde hardt å nå målet om at alle nye personbiler skal være utslippsfrie fra 2025. Å ta igjen alle de siste 17–18 prosentene på under ett år, blir utfordrende.

De fleste velger fortsatt å kjøpe bil på bruktmarkedet. Der har omtrent 507.000 personbiler skiftet eier i løpet av 2023, og dieselbiler dominerer med 41 prosent av eierskiftene.