<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rytmisk bilentusiast

Med lengre tid mellom spillejobbene, har Pink Floyd-trommeslager Nick Mason virkelig dyrket sin billidenskap. I dag fyller han 80 år.

Publisert 26. jan. 2024 kl. 16.22
Lesetid: 8 minutter
Artikkellengde er 1766 ord
TILBAKE ETTER 40 ÅR: Nick Mason med sin Ferrari 250 GTO ved starten på Le Mans Classic i 2002, 40 år etter at bilen ble nummer tre totalt samme sted i 1962. FOTO: IVAR ENGERUD

– Den gang trodde alle – meg selv inkludert – at jeg var splitter pine gal. For 35.000 pund kunne du få en ny Rolls-Royce, men jeg betalte det samme for en 15 år gammel Ferrari. Uten å prute – til selgerens store forundring – så jeg fikk tilslaget med en gang, smiler Nick Mason når han minnes kjøpet av sin Ferrari 250 GTO høsten 1977.

ENTUSIASTEN: Nick Mason er en bilentusiast av de helt sjeldne, med en samling racebiler som representerer det ypperste fra hele 1900-tallet. FOTO: IVAR ENGERUD

Den profilerte trommeslageren i Pink Floyd er verdens hyggeligste og mest tilgjengelige når han er på sin andre hovedarena: historisk racing.

Masons eksemplar ble levert ny i juni 1962 til den belgiske Ferrari-importøren Jacques Swaters, som umiddelbart sendte den i krigen på Le Mans for sitt racingteam Ecurie Francorchamps.

Bilhobbyens Warren Buffett

– Den ble nummer tre totalt og nummer to i GT-klassen det året, og den hadde en meget aktiv racingkarriere. Men viktigst for meg var at det var akkurat denne jeg så på Goodwood sammen med faren min i 1964.

Nick hadde falt totalt for de vakre linjene kombinert med de rå ytelsene den hadde allerede den gang, og i 1977 hadde han, takket være «The Dark Side of the Moon»-suksessen, råd til å betale det som fortonet seg som en real overpris.

FAVORITTEN: Ferrari 250 GTO er Nicks favoritt. Ikke på grunn av pris, men kombinasjonen av design, ytelser og historie. FOTO: IVAR ENGERUD

– Mer enn 45 år senere betraktes jeg som en slags bilhobbyens Warren Buffett, sier han beskjedent med underfundig, lavmælt understatement-humor uten å være cocky.

Vel vitende om at de 35.000 pundene nok har formert seg til et sted opp mot 50 millioner av arten i 2024.

RACER: Nick Mason har racet i 50 år, først som aktiv, senere i historisk racing. FOTO: IVAR ENGERUD

En del av familien

Verdien av denne, og de mange andre perlene i samlingen, har aldri vært noe han har fokusert på. Han har kort og godt penger nok til å dyrke hobbyen uten å tenke på de regningene som må plukkes opp når bilene brukes hardt og mye. Og salg er ikke et diskusjonstema.

– Den er en del av familien, og jeg kan ikke tenke meg noen bedre utsikt i hele verden enn bak rattet i en 250 GTO. Nesten uansett hvor, men på Le Mans er det magisk. Det er og blir det store racet.

KJØPT NY: Nick Mason kjøpte denne Porsche 962 direkte fra fabrikken for å kjøre Le Mans i 1990. Førere var John Watson, Allan Berg og Bruno Giacomelli som kom inn på 11. plass totalt. FOTO: IVAR ENGERUD

Nærmere et titall av bilene i samlingen har tilknytning til 24-timersløpet. Et løp han selv deltok i første gang i en Lola T297 i 1979, rett før utgivelsen av «The Wall». Totalt ble det fem opptredner i det berømte løpet frem til 1984, med en 18. plass som beste resultat. Siden har det blitt noen opptredener med GTO-en i Le Mans Classic.

LE MANS-RACER: Mason har hele tre Aston Martin Ulster-racere fra midt på 1930-tallet, slik at både fruen og døtrene kan kjøre hver sin. Som Holly her på Donington. FOTO: IVAR ENGERUD

– Min lidenskap for biler har en mye lengre historie enn musikken. Far pleide å ta meg med i sin 4,5-liters Bentley til løp for klassiske racerbiler og til noen av de store løpene i England på 1950- og 1960-tallet. Jeg fikk lukten av racingsolje og miljøet både på banene og i depotene inn med oppveksten.

Faren var ansatt hos Shell Oil, hvor han ledet dokumentaravdelingen som blant annet lagde en serie herlige filmer om racingens historie.

FUGLEREDE: Den avanserte rørrammekonstruksjonen Maserati Birdcage er en annen av favorittmodellene til Nick Mason. Han har likegodt to stykker – en T60 og en T61 av totalt 23 bygde. FOTO: IVAR ENGERUD

Fra racer til samler

– Jeg hadde aldri noen plan om å samle på biler. Jeg ønsket å race. Men så har jeg vært så heldig at musikkarrieren ga meg mulighet til å beholde bilene jeg har kjøpt.

For han har ikke ligget på latsiden etter at royality-kontoen begynte å legge på seg utover 1970-tallet.

Samlingen spenner over hundre års fantastisk racingshistorie med høydepunkter som Bugatti T35B, Alfa Romeo 8C 2300, tre stykker Aston Martin Ulster, BRM V16, Jaguar D-Type, Maserati 250F og Birdcage og Ferrari-legender som 250GTO, 512S, 365 GTB/4 Daytona, 312T3, F40 og Enzo, en Porsche 962, samt en McLaren F1 han kjøpte ny i 1995 og har han hatt siden. Redskap som bringer en tilskuer rett inn i drømmenes teater.

RONNIE PETERSON-RACER: Ronnie Peterson og Derek Bell kjørte denne 1970 Ferrari 512S på Le Mans. Da den ble brukt i Steve McQueen-filmen «Le Mans» tok den fyr og brant ned til bunnplaten. FOTO: IVAR ENGERUD
I FARENS SETE: Jacques Villeneuve fikk et følelsesladet møte med sin far, Gilles Ferrari 312T3, som i dag eies av Nick Mason på Goodwood Festival of Speed for noen år siden. FOTO: IVAR ENGERUD
SENESTE ANSKAFFELSE: Han mente han hadde biler nok, men klarte ikke å motstå denne 1953 Ferrari 250 Mille Miglia da den kom opp for salg. FOTO: IVAR ENGERUD

– Jeg har racet i over 50 år uten å skade meg. Det betyr sannsynligvis at jeg ikke har prøvd hardt nok. Men du verden så mye moro vi har bak rattet, både Annette (kona) og døtrene mine!

Hans danske kone Annette racer oftest i en 1949 Frazer Nash Le Mans Replica og døtrene i Ulster. For racing er familieaktivitet hjemme hos «The Masons». En familie som åpner eiendommen hvert år og inviterer publikum til bilutstilling til et godt formål.

KONEBILEN: Nicks danske kone Annette trives godt bak rattet på denne nydelige og raske 1949 Frazer Nash Le Mans Replica. FOTO: IVAR ENGERUD

Hundre års historie

– Interessen for de aller eldste bilene skyldtes også faren min som tok meg med til «London – Brighton»-løpet første helgen i november. Å se 300-400 biler eldre enn 1905 forlate Hyde Park i morgengryet var stort for en ung gutt.

– Etter hvert som jeg ble eldre økte også lysten på en virkelig veteranbil som kunne kjøre til Brighton. Siden alle bilene mine har tilknytning til racing, var jeg spesielt fornøyd med å få tak i denne 5-liters Panharden som i vant løpet Paris – Nice i 1901. Med 50 hestekrefter når den toppfarten på nesten 100 km/t i løpet av et drøyt halvminutt. Men vi er blant de første som når Brighton, avslutter Mason.

VETERANEN: Denne 50 HK Panhard & Levassor vant løpet Paris – Nice i 1901 og brukes hvert år i løpet fra London til Brighton i november med hele familien på tur. Her med datteren Chloe bak rattet. FOTO: IVAR ENGERUD

Hvert år fylles den snart 125 år gamle bilen med hele familien for den kjølige og strabasiøse høstutflukten. Entusiaster er bare fornavnet.

IMØTEKOMMENDE: Nick er en jordnær og sann entusiast, som gjerne slår av en god prat om biler når tiden tillater det. FOTO: IVAR ENGERUD