Kina tar elbil-grep
Etterspørselen for elektriske biler i Kina har falt. Nå planlegger kinesiske myndigheter å ta grep for at innbyggerne kan bytte ut deres gamle biler.
Den kinesiske bilprodusenten BYD har rapportert om lavere inntekter enn ventet, melder Bloomberg.
Selskapet økte resultatet etter skatt med 11 prosent til 4,57 milliarder yuan i første kvartal. Det tilsvarer nær 7 milliarder kroner.
Inntektene økte med 3,9 prosent til 124,94 milliarder yuan, cirka 190 milliarder kroner. Dette var den svakeste inntektsveksten på fire år, og konsensus lå på 132,53 milliarder yuan, ifølge nyhetsbyrået, som peker på at aggressive priskutt rammet resultatene.
I løpet av perioden ble det kjent at BYD satte ned prisene for modellen Seagull, som er blitt omtalt som «verdens billigste elbil».
BYD presenterte også det som blir selskapets aller dyreste bil, den helelektriske superbilen Yangwang U9.
Selskapets salg av elbiler og hybridbiler steg med 14 prosent til like over 620.000 enheter i første kvartal, mens eksporten steg hele 153 prosent til 97.900 biler, ifølge Bloomberg.
I 2023 satte BYD ny resultatrekord, etter en vekst på mer enn 80 prosent fra året før.
I fjorårets siste kvartal solgte BYD flere elbiler enn Tesla, og den kinesiske aktøren ble med det verdens største elbilprodusent målt i salg.
BYD-aksjen er lite endret på Hongkong-børsen hittil i år.