Hvis strømmen blir for dyr
ROMA, ITALIA: Maserati GranTurismo har fått mye blest fordi den kommer som elbil. Fortvil ikke, det finnes alternativer med bensin i tankene. Trofeo er den dyreste av dem.
Bensin eller strøm? Lyd eller lydløs? Rask eller lynrask? Dyr eller dyrere?
Dette er valg du må ta før du bestemmer deg for om du skal kjøpe den bensindrevne Trofeo- eller elektriske Folgore-versjonen av den helt nye Maserati GranCabrio. Ytelser, vekt og kjøreegenskaper er også verdt å tenke på før du tar valget, men det er ikke lett å bestemme seg hvis du er så heldig å få prøve dem begge.
Dessuten vil politikerne at du skal kjøpe elbil, slik at de når sin målsetting om kun salg av nullutslippsbiler i 2025. Avgiftssystemet gjør dermed sitt til at Trofeo koster så mye som én million kroner mer enn Folgore, så det kan jo forenkle valget, men det er flere viktige forskjeller.
Vulgær
Akselerasjonen når du gir full gass i Folgore ut av krappe svinger er helt hinsides, noe som bekreftes av akselerasjonen på 2,8 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen. 3,6 sekunder for Trofeo med en turbomatet V6 under panseret er langt fra tregt, men du må få opp turtallet og jobbe med de åtte girene, gjerne med de store hendlene på rattstammen, for å få opp farten.
Da får du samtidig glede av lyden fra eksosanlegget som er heftig uten å være vulgært, i hvert fall inntil du tømmer girene i en tunnel. Små smell og lett knatring når du har satt kjøresystemet i «Sport» eller «Race» er med på å gjøre opplevelsen morsommere, selv om noen kan oppleve det som støyforurensing. I «GT» og «Comfort» er alle kjøresystemene litt snillere, med de konsekvensene det medfører.
Komplett
Litt piping fra dekkene og vindsus rundt ørene vil du også kunne høre, men det er den komplette følelsen av forbrenningsmotorens fortreffelighet som kan forsvare å velge den tregere bilen med sine 542 hestekrefter. Mellom 10 og 50 prosent av disse kreftene vil sendes til forhjulene etter behov for økt akselerasjon, fremkommelighet og svingegenskaper.
En elektronisk styrt differensial fordeler kreftene etter beste evne mellom bakhjulene for optimalt veigrep. Ytre bakhjul vil da forsøke å presse fronten inn i svingen når du akselererer gjennom den, samtidig som den direkte styringen og trekkraften på forhjulene også vil bistå til de gode svingegenskapene.
Forskjellen i toppfart på 290 eller 316 kilometer i timen i bensinbilens favør er kanskje ikke like viktig. Forskjellen i vekt på hele 445 kilo, også i bensinbilens favør, oppleves heller ikke veldig viktig, da de bedre ytelsene i elbilen veier opp for mye av dette. Lavt tyngdepunkt og bilens justerbare og adaptive luftfjæring bidrar også til å redusere konsekvensene av vektforskjellen.
Effektiv
Elmotoren foran og de to elmotoren bak i Folgore har 300 kW effekt hver, men kombinasjonen begrenser seg til 560 kW samlet eller 610 med MaxBoost. Dette kan oversettes til 761 eller formidable 829 hestekrefter, hvor kreftene fra den fremre motoren går til forhjulene for å gjøre jobben der. De to motorene bak fordeler på sin side kreftene mer effektivt enn mekaniske differensialer kan, med de fordelene det medfører.
Med en elbil i ligningen blir rekkevidde naturlig nok en faktor og en WLTP-måling på 447 kilometer betyr at du kan kjøre fra Oslo til Stavanger eller Bergen på en god sommerdag. Lave temperaturer, høy hastighet, full bil og aktiv kjøring reduserer rekkevidden og da kommer lading inn i bildet.
En maksimal ladeeffekt på 270 kW med et 800 volts ladesystem gjør at du ifølge Maserati kan lade 100 kilometer på fem minutter. Ombordladeren på 22 kW gjør at du kan fylle på med like mange kilometer på en time hvis du har tykk nok strømkabel hjemme.
Nå skal man ikke alltid kjøre langt eller fort og da er begge bilene og komfortable som få. Da er det bare å vri bryteren for kjøreprogrammene på rattet ned fra «Race» og «Sport» og alt blir litt mykere, snillere og deiligere. Trofeo takler riktignok togskinner og veihull litt bedre enn Folgore, men luksusfølelsen blir påtrengende i dem begge.
Forskjeller
Designmessig er det liten forskjell på de to versjonene, hvor Folgore har en mindre åpen grill. På hver side av denne er det mindre lufteåpninger som er ment å forbedre aerodynamikken, mens de større åpningene i Trofeo sender luft til turboer og annet som trenger kjøling.
Bak er eksosrørene den største forskjellen, mens de store hjulbuene med 21-tommers felger bak og 20-tommers foran er like. Det er også panseret med markerte hjulbuer og lufteåpninger foran, samt stofftaket som kan betjenes i opptil 50 kilometer i timen.
Med taket oppe er bilen ganske lik GranTurismo, selv om støynivået blir noe høyere, spesielt i tunneler. Med taket nede blir det en helt ny bil, hvor sol på nesen, vind i håret, naturens lukter og enda mer støy slipper inn.
Trangt
Plassen i baksetet er nesten like liten som før, men der kan du med hell sette over en vindavviser som nesten eliminerer turbulensen i kupeen. Du har i tillegg en varmevifte i nakken, som gjerne treffer litt nede på ryggen på oss høye og mørke. Klimaanlegget ellers, inkludert kjøling i setene gjør at de varme soldagene blir levelige, gjerne med en caps eller et annet passende hodeplagg.
Det lekkert utformede interiøret kan leveres med flere typer skinn, alcantara, karbon og treverk, samt et resirkulert plastmateriale med laserskåret mønster som kan fremstå litt glorete i feil farger. Det gjelder også øvrige materialer og ikke minst lakken, hvor smak og behag får avgjøre hva som er bra og dårlig.
Setene med kjøling har en lang rekke justeringsmuligheter, inkludert sidestøtten for både rygg og lår, mens det elektrisk justerbare rattet sikrer en perfekt sittestilling for de fleste. Fra rattet kan du betjene blant annet fartsholderen, telefon, stereo og en rekke funksjoner i instrumentpanelet. Berøringsskjermen fremstår omfattende, intuitiv og rask, mens stereoanlegget kan oppgraderes for musikkelskere.
Svanesang
Uansett hvilken av de to versjonene du velger vil du elske den, om enn på litt forskjellige måter. Kjøregleden er stor i dem begge og du vil aldri føle deg som en sinke. Hvis budsjettet er trangt, miljøsamvittigheten påtrengende eller du sjelden skal på langtur er Folgore det beste valget.
Vi du ha en bil som koster mer og er tregere, men som gir deg den litt av den følelsen du hadde da du kjørte biler med tre pedaler er Trofeo riktig for deg. Dessuten er det kanskje siste gangen du kan gjøre et slik valg. Tenk på det.
Maserati GranCabrio Folgore
Drivlinje: | Tre elmotorer AWD |
HK/kW/Nm: | 761/610/1.350 Nm |
0-100 km/t: | 2,8 sek. |
0-200 km/t | 9,1 sek. |
Toppfart: | 290 km/t |
Egenvekt uten fører: | 2.340 kg |
L/B/H: | 496/196/137 cm |
Forbruk: | 22,4 kWh/100 km |
Rekkevidde (WLTP): | 447 km |
Batterikapasitet, netto: | 83 kWh |
Maksimal ladeeffekt: | 270 kW |
Bagasjerom: | 151 liter |
Pris fra | 2.600.000 kr |
Dette liker vi ikke | Mangel på lyd |
Vekt | |
Fartsgrenser | |
Dette liker vi: | Ytelser |
Takløshet | |
Kjøreegenskaper | |
Design | Klassisk GT-kabriolet med italiensk sjarme. |
Førermiljø | Lekker og praktisk og kan velges i mange rare farger. |
Kjøreegenskaper | Overraskende god til tross for vekten |
Ytelser | Helt hinsides i en åpen bil. |
Plass | Lite bagasjerom og baksetene best til bagasje. |
Mye for pengene | Med kun moms på deler av beløpet blir det gunstig. |
Konklusjon 9 | Lekker, tung og lynrask kabriolet du vil elske. |
Maserati GranCabrio Trofeo
Drivlinje: | 3-liter V6 T AWD |
HK/kW/Nm: | 542/398/6560 |
0-100 km/t: | 3,6 sek. |
0-200 km/t | 12,2 sek. |
Toppfart: | 316 km/t |
Egenvekt uten fører: | 1.895 kg |
L/B/H: | 497/196/137 cm |
Forbruk: | 1,06 l/mil |
CO2-utslipp | 228 g/km |
Lyd | Deilig |
Lukt | Eksos |
Bagasjerom: | 172 liter |
Pris fra | 3.600.000 kr |
Dette liker vi ikke: | Pris m/avgifter |
Forurensing | |
Fartsgrenser | |
Dette liker vi: | Kjøreegenskaper |
Takløshet | |
Ytelser | |
Design | Klassisk GT-kabriolet med italiensk sjarme. |
Førermiljø | Lekker og praktisk og kan velges i mange rare farger. |
Kjøreegenskaper | Fremstår som en ekte sportsbil. |
Ytelser | Rask, men du må jobbe for det. |
Plass | Lite bagasjerom og baksetene best til bagasje. |
Mye for pengene | Avgiftene ødelegger litt, men det er det verdt. |
Konklusjon 10 | Lekker, lett og kjøreglad kabriolet du bare må ha. |