<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
lead
ULIK PRIS: Maserati Gran Cabrio Trofeo med V6 og Folgore med tre elmotorer har mange likheter og ulikheter, hvor prisen er en av de største forskjellene. Foto: Maserati

Elektrisk mot bensin: Her er vinneren

Maserati GranCabrio kommer med en eller tre motorer. Den største forskjellen er likevel drivstoffet som gjør det vanskelig å velge.

Category iconMotor
    Publisert 5. juliOppdatert 22. juli
    Lesetid: 6 minutter

    Bensin eller strøm? Lyd eller lydløs? Rask eller lynrask? Dyr eller dyrere?

    LYNET: Folgore betyr lyn på italiensk og Maserati GranCabrio Folgore er nesten like rask som lynet, men kommer helt uten torden. Foto: Maserati

    Dette er valg du må ta før du bestemmer deg for om du skal kjøpe den bensindrevne Trofeo- eller elektriske Folgore-versjonen av den helt nye Maserati GranCabrio. Ytelser, vekt og kjøreegenskaper er også verdt å tenke på før du tar valget, men det er ikke lett å bestemme seg hvis du er så heldig å få prøve dem begge.

    TORDEN: Står det Trofeo med rød «skygge» på forskjermen har du en V6 turbomotor under panseret som gir deg en klassisk kjøreopplevelse. Foto: Maserati

    Dessuten vil politikerne at du skal kjøpe elbil, slik at de når sin målsetting om kun salg av nullutslippsbiler i 2025. Avgiftssystemet gjør dermed sitt til at Trofeo koster så mye som én million kroner mer enn Folgore, så det kan jo forenkle valget, men det er flere viktige forskjeller.

    LUKSUS: Enten du velger det syntetiske skinnet som dekker de fleste flatene eller nappaskinn kompletteres det av stereo fra Sonos Faber. Foto: Maserati

    Vulgær

    Akselerasjonen når du gir full gass i Folgore ut av krappe svinger er helt hinsides, noe som bekreftes av akselerasjonen på 2,8 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen. 3,6 sekunder for Trofeo med en turbomatet V6 under panseret er langt fra tregt, men du må få opp turtallet og jobbe med de åtte girene, gjerne med de store hendlene på rattstammen, for å få opp farten.

    LYDLØS: Noen vil kanskje savne eksosrørene på Maserati GranCabrio Folgore, men ytelsene gjør savnet lite ombord. Foto: Maserati

    Da får du samtidig glede av lyden fra eksosanlegget som er heftig uten å være vulgært, i hvert fall inntil du tømmer girene i en tunnel. Små smell og lett knatring når du har satt kjøresystemet i «Sport» eller «Race» er med på å gjøre opplevelsen morsommere, selv om noen kan oppleve det som støyforurensing. I «GT» og «Comfort» er alle kjøresystemene litt snillere, med de konsekvensene det medfører.

    KLASSISK: Runde instrumentklokker, klokke (med mange funksjoner) i dashbordet og et ratt med brytere for kjøreoppsett vitner om førerfokus. Foto: Maserati

    Komplett

    Litt piping fra dekkene og vindsus rundt ørene vil du også kunne høre, men det er den komplette følelsen av forbrenningsmotorens fortreffelighet som kan forsvare å velge den tregere bilen med sine 542 hestekrefter. Mellom 10 og 50 prosent av disse kreftene vil sendes til forhjulene etter behov for økt akselerasjon, fremkommelighet og svingegenskaper.

    En elektronisk styrt differensial fordeler kreftene etter beste evne mellom bakhjulene for optimalt veigrep. Ytre bakhjul vil da forsøke å presse fronten inn i svingen når du akselererer gjennom den, samtidig som den direkte styringen og trekkraften på forhjulene også vil bistå til de gode svingegenskapene.

    AERODYNAMIKK: Elbilen Folgore har spesielt aerodynamiske felger for lav luftmotstand og økt rekkevidde, men kjører du bilen slik den fortjener kan du glemme WLTP. Foto: Maserati

    Forskjellen i toppfart på 290 eller 316 kilometer i timen i bensinbilens favør er kanskje ikke like viktig. Forskjellen i vekt på hele 445 kilo, også i bensinbilens favør, oppleves heller ikke veldig viktig, da de bedre ytelsene i elbilen veier opp for mye av dette. Lavt tyngdepunkt og bilens justerbare og adaptive luftfjæring bidrar også til å redusere konsekvensene av vektforskjellen.

    VALGFRITT: På rattet kan du velge faste kjøreoppsett og bestemme dempersettingen. Foto: Maserati

    Effektiv

    Elmotoren foran og de to elmotoren bak i Folgore har 300 kW effekt hver, men kombinasjonen begrenser seg til 560 kW samlet eller 610 med MaxBoost. Dette kan oversettes til 761 eller formidable 829 hestekrefter, hvor kreftene fra den fremre motoren går til forhjulene for å gjøre jobben der. De to motorene bak fordeler på sin side kreftene mer effektivt enn mekaniske differensialer kan, med de fordelene det medfører.

    AVSLØRT: Ladeluken under det elegante og smale venstre baklyset røper at dette er en Folgore. Foto: Maserati

    Med en elbil i ligningen blir rekkevidde naturlig nok en faktor og en WLTP-måling på 447 kilometer betyr at du kan kjøre fra Oslo til Stavanger eller Bergen på en god sommerdag. Lave temperaturer, høy hastighet, full bil og aktiv kjøring reduserer rekkevidden og da kommer lading inn i bildet.

    En maksimal ladeeffekt på 270 kW med et 800 volts ladesystem gjør at du ifølge Maserati kan lade 100 kilometer på fem minutter. Ombordladeren på 22 kW gjør at du kan fylle på med like mange kilometer på en time hvis du har tykk nok strømkabel hjemme.

    GJENNOMFØRT: Om ønskelig kan karbonelementene leveres med kobbertråder for å matche eventuell lakkfarge. Foto: Maserati

    Nå skal man ikke alltid kjøre langt eller fort og da er begge bilene og komfortable som få. Da er det bare å vri bryteren for kjøreprogrammene på rattet ned fra «Race» og «Sport» og alt blir litt mykere, snillere og deiligere. Trofeo takler riktignok togskinner og veihull litt bedre enn Folgore, men luksusfølelsen blir påtrengende i dem begge.

    AVSLØRT IGJEN: De to doble eksosrørene levner liten tvil om hvilket valg du har tatt. Foto: Maserati

    Forskjeller

    Designmessig er det liten forskjell på de to versjonene, hvor Folgore har en mindre åpen grill. På hver side av denne er det mindre lufteåpninger som er ment å forbedre aerodynamikken, mens de større åpningene i Trofeo sender luft til turboer og annet som trenger kjøling.

    TO FUNKSJONER: Med de store girhendlene på rattstammen kan du sjalte blant de åtte girene i Trofeo eller velge fire trinn på regenereringen i Folgore. Foto: Maserati

    Bak er eksosrørene den største forskjellen, mens de store hjulbuene med 21-tommers felger bak og 20-tommers foran er like. Det er også panseret med markerte hjulbuer og lufteåpninger foran, samt stofftaket som kan betjenes i opptil 50 kilometer i timen.

    MED OG UTEN: Med stofftaket oppe får Maserati GranCabrio den samme elegante taklinjen som GranTurismo. Foto: Maserati

    Med taket oppe er bilen ganske lik GranTurismo, selv om støynivået blir noe høyere, spesielt i tunneler. Med taket nede blir det en helt ny bil, hvor sol på nesen, vind i håret, naturens lukter og enda mer støy slipper inn.

    Trangt

    Plassen i baksetet er nesten like liten som før, men der kan du med hell sette over en vindavviser som nesten eliminerer turbulensen i kupeen. Du har i tillegg en varmevifte i nakken, som gjerne treffer litt nede på ryggen på oss høye og mørke. Klimaanlegget ellers, inkludert kjøling i setene gjør at de varme soldagene blir levelige, gjerne med en caps eller et annet passende hodeplagg.

    PUSTER TUNGT: Maserati GranCabrio Trofeo slipper mer luft gjennom grillen og har mye større luftinntak nede på sidene. Foto: Maserati

    Det lekkert utformede interiøret kan leveres med flere typer skinn, alcantara, karbon og treverk, samt et resirkulert plastmateriale med laserskåret mønster som kan fremstå litt glorete i feil farger. Det gjelder også øvrige materialer og ikke minst lakken, hvor smak og behag får avgjøre hva som er bra og dårlig.

    I OVERKANT: Både lakkfarger og interiøret kan velges i fargene du liker, som for eksempel knall rødt. Foto: Maserati

    Setene med kjøling har en lang rekke justeringsmuligheter, inkludert sidestøtten for både rygg og lår, mens det elektrisk justerbare rattet sikrer en perfekt sittestilling for de fleste. Fra rattet kan du betjene blant annet fartsholderen, telefon, stereo og en rekke funksjoner i instrumentpanelet. Berøringsskjermen fremstår omfattende, intuitiv og rask, mens stereoanlegget kan oppgraderes for musikkelskere.

    MULITIFUNKSJON: Klokken på dashbordet har en rekke funksjone og kan vise G-krefter, kompass, rundetider og akselerasjon, samt informasjon om telefonlading og stemmestyring. Foto: Maserati

    Svanesang

    Uansett hvilken av de to versjonene du velger vil du elske den, om enn på litt forskjellige måter. Kjøregleden er stor i dem begge og du vil aldri føle deg som en sinke. Hvis budsjettet er trangt, miljøsamvittigheten påtrengende eller du sjelden skal på langtur er Folgore det beste valget.

    SPORTY: Aluminiumspedalene levner ingen tvil om at dette er en sportsbil. Foto: Maserati

    Vi du ha en bil som koster mer og er tregere, men som gir deg den litt av den følelsen du hadde da du kjørte biler med tre pedaler er Trofeo riktig for deg. Dessuten er det kanskje siste gangen du kan gjøre et slik valg. Tenk på det.

    Maserati GranCabrio Folgore

    Drivlinje: Tre elmotorer AWD
    HK/kW/Nm: 761/610/1.350 Nm
    0-100 km/t: 2,8 sek.
    0-200 km/t 9,1 sek.
    Toppfart: 290 km/t
    Egenvekt uten fører: 2.340 kg
    L/B/H: 496/196/137 cm
    Forbruk: 22,4 kWh/100 km
    Rekkevidde (WLTP): 447 km
    Batterikapasitet, netto: 83 kWh
    Maksimal ladeeffekt: 270 kW
    Bagasjerom: 151 liter
    Pris fra 2.600.000 kr
    Dette liker vi ikke Mangel på lyd

    Vekt

    Fartsgrenser
    Dette liker vi: Ytelser

    Takløshet

    Kjøreegenskaper
    Design Klassisk GT-kabriolet med italiensk sjarme.
    Førermiljø

    Lekker og praktisk og kan velges i mange rare farger.

    Kjøreegenskaper Overraskende god til tross for vekten
    Ytelser Helt hinsides i en åpen bil.
    Plass Lite bagasjerom og baksetene best til bagasje.
    Mye for pengene Med kun moms på deler av beløpet blir det gunstig.
    Konklusjon 9 Lekker, tung og lynrask kabriolet du vil elske.

    Maserati GranCabrio Trofeo

    Drivlinje: 3-liter V6 T AWD
    HK/kW/Nm: 542/398/6560
    0-100 km/t: 3,6 sek.
    0-200 km/t 12,2 sek.
    Toppfart: 316 km/t
    Egenvekt uten fører: 1.895 kg
    L/B/H: 497/196/137 cm
    Forbruk: 1,06 l/mil
    CO2-utslipp 228 g/km
    Lyd Deilig
    Lukt Eksos
    Bagasjerom: 172 liter
    Pris fra 3.600.000 kr
    Dette liker vi ikke: Pris m/avgifter

    Forurensing

    Fartsgrenser
    Dette liker vi: Kjøreegenskaper

    Takløshet

    Ytelser
    Design Klassisk GT-kabriolet med italiensk sjarme.
    Førermiljø Lekker og praktisk og kan velges i mange rare farger.
    Kjøreegenskaper Fremstår som en ekte sportsbil.
    Ytelser Rask, men du må jobbe for det.
    Plass Lite bagasjerom og baksetene best til bagasje.
    Mye for pengene Avgiftene ødelegger litt, men det er det verdt.
    Konklusjon 10 Lekker, lett og kjøreglad kabriolet du bare må ha.