<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
lead
ALU-ALU: Temerario har et monocoque-chassis av aluminium, som er 20 prosent stivere enn forgjengerens chassis av karbonfiber og aluminium. Også det nye karosseriet er lagd av aluminium. Foto: Lamborghini

Helt ny Lamborghini vises nå – så mye kan den koste

Nye Lamborghini Temerario har en twin-turbo V8 og tre elmotorer, som yter til sammen 920 hestekrefter. Hybriden antas å starte på 4,5 millioner kroner.

Category iconMotor
    Publisert 19. aug.Oppdatert 19. aug.
    Lesetid: 4 minutter

    Oppfølgeren til Huracán heter altså Temerario, og det er et navn som ikke sitter umiddelbart. Flere ganger når denne artikkelen skrives, må vi gå tilbake og dobbeltsjekke stavingen på hybridbilen. Temu Rario? Nei. Temerario.

    ETTERTRAKTET: Mange ville se nærmere på nye Temerario i Monterey. Foto: Lamborghini

    Temerario var visstnok navnet på en okse som deltok i tyrefekting i 1875. Det spanske ordet betyr «uforsvarlig». Hva mener Lamborghini med det? Er dette en uforsvarlig modell? Eller en mindre klok oppfølger til Huracán? Navnet skal nok representere en modig pøbel. 

    Lamborghini liker å fremstå som en rebell, selv om selskapet ikke er det. Men nå som flere store bilprodusenter innrømmer at det er prematurt å satse utelukkende på elbiler, kan denne lanseringen av en ny hybrid-superbil fremstå som perfekt timing.

    LAV: Temerario er 4.706 millimeter lang, 2.246 millimeter bred (inklusive speil) og 1.201 millimeter høy. Akselavstanden er 2.658 millimeter. Foto: Lamborghini

    «Fuoriclasse»

    Lamborghinis administrerende direktør Stephan Winkelmann smører som vanlig tjukt på, og kaller Temerario for en genuin «fuoriclasse», altså en skikkelig seierherre og/eller mester.

    IKKE NYTT BOYBAND: Snarere Lambo-sjefen Stephan Winkelmann & Co. Foto: Lamborghini

    – Dette er en bil i sin egen klasse, et ekstraordinært og innovativt kjøretøy både fra et teknisk og stilistisk ståsted. Enhver ny Lamborghini må overgå dens forgjenger i ytelser, samtidig som den er mer bærekraftig med tanke på utslipp, proklamerer Stephan Winkelmann.

    Miljø og bærekraft i samme setning som Lamborghini, vil for noen fortone seg som dypt skammelig. Men det går an å få i pose og sekk. Lamborghinis nyeste er sikkert like freidig og morsom å kjøre, som den er å se på.

    MER PLASS: Temerario byr på mer plass innvendig enn Huracán. Nytt grensesnitt betyr flere online-tilbud, telemetri, dashbord-kamera og navigasjon med utvidet virkelighet. Foto: Lamborghini

    Interiøret er utformet for å gi sjåføren følelsen av å være en jagerpilot, samtidig som det er komfortabelt. Standardsetene er ventilerte og kan justeres elektrisk i 18 retninger. Det er 34 millimeter mer takhøyde og 46 millimeter mer beinplass, sammenlignet med Huracán. 

    IKKE CORVETTE: Rattet er rundere enn det er i Corvette, men av uante grunner gir interiøret assosiasjoner til den langt billigere amerikaneren. Foto: Lamborghini

    Navigasjonen vises på instrumentene som er en skjerm på 8,4 tommer, og vises også på en smalere 9,1-tommers skjerm på passasjersiden. Det er grep vi kjenner fra Ferrari, og det er slettes ingen uting. Temerarios nærmeste rival er nok 296 GTB, selv om den har 90 hester færre enn den nye Lamborghinien.

    800 + 120: V8-motoren i Temerario yter 800 HK, elmotorene står for 120 HK. Foto: Lamborghini

    Opptil 10.000 o/min.

    Den firehjulsdrevne nykommeren er litt mer «grønn» enn forgjengeren Huracán, men ikke helt elbil á la Rimac Nevera og Pininfarina Battista. En 4,0-liters twin-turbo V8 og tre elmotorer bidrar til bilens 920 hestekrefter, og turtallet går helt til 10.000 omdreininger. Det er prestanda som typisk bare er å finne i motorsport, kan Lamborghini selv meddele. Dreiemomentet er 730 newtonmeter. 

    SENTER-EKSOS: I likhet med McLaren 750S er det midtstilt eksos i høyden. Foto: Lamborghini

    Motoren har en «hot V»-layout og turboene er montert mellom de to sylinder-radene. Én elmotor sitter mellom veivakselen og girkassen, mens de to andre sitter på front-akselen. 

    Toppfarten er 343 km/t, mens hurraspurten fra 0 til 100 km/t tar 2,7 sekunder.

    En åtte-trinns dobbelcluctch automatgirkasse fordeler kreftene. I elbilmodus driver elmotorene forhjulene. Hvor langt du kan kjøre på strøm alene, røpes ikke. Temerario er den andre modellen etter Revuelto som er en Lamborghini HPEV, som står for «High Performance Electrified Vehicle», og dette er den tredje modellen på veien til full elektrifisering. Tidligere i år fikk SUV-porteføljen Urus selskap av Urus SE Hybrid.

    ER DET TØFT NOK? Sett fra denne vinkelen fremstår Lamborghini Temerario ganske så generisk. Mindre karosseri bak, får superbilen til å virke litt kortere. Foto: Lamborghini

    Til Norge i 2026

    I anledning lanseringen på The Quail nylig, ble det åpnet for bestillinger. Lamborghini Oslo vil nødig gi eksakte priser, ettersom Temerario ennå ikke er typegodkjent.

    BEACH CLUB: Interiøret kan fås med sorte seter, men vi liker brunt skinn. Foto: Lamborghini

    – Beregnet startpris for Temerario er 3.250.000 kroner, eksklusive avgifter og merverdiavgift, med dagens valutakurs og fem år / 100.000 kilometers fabrikkgaranti, opplyser daglig leder Christian Gottschalk.

    – Vi vet foreløpig ikke forbruk, vekt eller utslipp, men en «best guess» og med dagens avgiftssystem, antar vi en startpris på rundt 4.500.000,- inklusive avgifter. Hvis man er rask kan man sikre seg en bil til sesongen 2026, forteller Christian Gottschalk.

    POTENZ: Bridgestone Potenza Sport 255/35 ZR20 foran og 325/30 ZR21 bak. Foto: Lamborghini

    Importøren kan ikke gi konkrete salgstall eller kommentere forventninger for 2025, men formidler at «vi har en rekordhøy ordrereserve, og er utsolgt frem til 2026 for nye Urus SE Hybrid og til 2027 for Revuelto». De første eksemplarene av hybrid-Urus-en ventes levert i Norge i første kvartal av 2025.

    KLAR FOR RUDSKOGEN: Alleggerita er den litt lettere baneversjonen. Foto: Lamborghini

    Eget drift-modus

    Tørrvekten på Temerario er 1.715 kilo, men massen kan reduseres til 1.690 kilo om man velger den banefokuserte utstyrspakken Alleggerita (som er italiensk og betyr «lettet»).

    Foto: Lamborghini

    Ifølge Autocar blir Temerario den første Lamborghini-modellen med et eget drift-modus. Dynamisk kurvekontroll på motoren fremme tillater tre nivåer av «slip angle», altså hvor mye feste du mister. En leken superbil, det er det vi vil ha. Men det er nok best å øve på bane. Uvettig kjøring hører ikke landeveien til.