<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
lead
VERDENS NEST DYRESTE? RM Sotheby’s opererer med et estimat på 50 til 70 millioner dollar for denne 1954 Mercedes-Benz W196 Streamliner. FOTO: RM SOTHEBY'S

Selger unna: Kan bli blant verdens dyreste

Indianapolis Motor Speedway Museum selger to av verdens dyreste biler: 1954 Mercedes W196 og Le Mans-vinneren Ferrari 250 LM fra 1965.

Category iconMotor
    Publisert 31. aug.
    Lesetid: 1 minutt

    Det kommer «stadig» biler på markedet man ikke trodde var til salgs, blant annet fordi de var i samlinger for «evigheten». Men ingenting varer evig.

    Fokus på Indy 500

    Museumsutvikling krever penger, og når nå Indianapolis Motor Speedway Museum skal fornye museet med gjenåpning våren 2025, vil fokus bli ytterligere skjerpet på ovalbanens egen historie og mindre på racing generelt.

    Det betyr at et titalls biler skal selges av RM Sotheby’s senere i høst. Spesielt to biler har potensial til å bringe rekordsummer og godt over en milliard kroner til byggebudsjettet, skal vi tro ryktene fra visningen i Monterey nylig (før auksjonene viste at selv ikke Ferrari-treet vokser inn i himmelen).

    REKORDPRIS? Den dyreste Ferrari 250 LM på auksjon kostet 17,6 millioner dollar, men denne kan bli langt dyrere, siden det er Le Mans-vinneren. FOTO: RM SOTHEBY'S

    70 millioner dollar

    De to bilene er en Mercedes-Benz W196 Streamliner, kjørt av Stirling Moss i F1-løpene i Reims og på Monza i 1954 og vinnerbilen fra Le Mans 1965: Ferrari 250 LM kjørt av Jochen Rindt og Masten Gregory for NART-teamet til den amerikanske Ferrari-importøren Luigi Chinetti.

    Hva prisen skal bli på disse ekstreme bilene er det ingen som vet, men de har god mulighet til å bli den nest dyreste og blant de dyreste auksjonsbilene i historien, etter Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupéen til 143 millioner dollar.