<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Har ikke plass til en stor hund engang

Tesla presses hardt av billigere konkurrenter, og legger inn et sjette sete i sin kinesiske bestselger Model Y. Det kan straffe seg.

Publisert 3. sep.
Oppdatert 3. sep.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 351 ord
KINA-PRESS: For Tesla og Elon Musk. Foto: Bloomberg

Konkurransen i verdens desidert tøffeste elbilmarked tilspisser seg nærmest dag for dag. Fredag lanserte kinesiske Zeekr en billigere konkurrent til Teslas Model Y i Kina. 

SKAL ØKE PRODUKSJONEN: Teslas kjempefabrikk i Shanghai. Foto: Bloomberg

Men Tesla jobber med en respons, og to kilder med kjennskap til saken opplyser til Reuters tirsdag at den amerikanske produsenten planlegger å produsere en seks-seters variant av Model Y i Kina fra sent 2025. 

Ifølge én av kildene har Tesla bedt sine leverandører om å forberede seg på en tosifret økning av Model Y-produksjonen ved sin gigafabrikk i Shanghai.

Fem-seter først

Nyhetsbyrået karakteriserer det som uklart hvor denne produksjonsøkningen skal komme fra. Selskapet avventer godkjennelse til å bygge ut 700 mål med tidligere jordbruksarealer. Leveransene av Model 3 fra fabrikken – både i Kina og internasjonalt – var i første halvår i år 6 prosent høyere enn i januar-juni i fjor. Oppgangen kommer etter fjorårets lansering av en ny Model 3-variant.

BESTSELGER: Teslas Model Y er den mest solgte bilen i Kina. Her fra en utstilling i Seoul. Foto: Bloomberg

Model Y ble først lansert i 2020, og Tesla har ifølge Reuters jobbet med en oppdatering under et prosjekt kalt «Juniper.» Denne varianten vil ha fem seter, med planlagt lansering tidlig i 2025.

Det at Tesla allerede nå planlegger en seks-seter understreker den tøffe konkurransesituasjonen i Kina. Model Y er riktignok den mest solgte bilen i det kinesiske markedet, med 207.800 enheter i januar-juni, men sedanen Seagull fra BYD tar innpå. 

– Trangt for hunden

Tall fra China Passenger Car Association (CPCA) viste mandag at leveransene av Teslas Kina-produserte Model 3 og Y steg 17 prosent fra juni til juli, og prognosene peker ifølge nyhetsbyrået mot et oppsving i salget i tredje kvartal – til tross for at selskapet reduserte salgsstyrken i en global nedbemanningsrunde i vår.

Lansering av en selvkjøringsfunksjon innen utgangen av året kan også gi en positiv effekt.

Reuters-kildene påpeker at Tesla allerede selger en syv-seters Model Y i USA, men hevder samtidig at en trang tredje rad vil gå utover modellens popularitet i Kina.

– Raden er ikke en gang stor nok for en stor hund, sier én av kildene.