Dette har aldri skjedd før
BLENHEIM PALACE, ENGLAND: For første gang deltok en norsk bil på Englands mest eksklusive bilutstilling, Salon Privé, Alex Vassbottens Invicta Black Prince.
– Du vet hvor spesiell denne bilen er, gjør du ikke?
Raoul San Giorgi, smiler lurt når han stiller det retoriske spørsmålet og hilser på Alex Vassbotten. Sjefdommeren på Salon Privé kaster sine første granskende blikk på den strømlinjeformede todørs 1946 Invicta Black Prince der den er med og pryder plenen utenfor praktfulle Blenheim Palace.
Unik
Den første norske deltageren i Salon Privés snart 20 år lange historie er ikke akkurat dusinvare i den klassiske bilverden. Den er kort og godt unik – i ordets egentlige betydning: «Som det bare finnes én av». Ikke to.
Det vet San Giorgi og hans to meddommere som skal vurdere de fem utvalgte deltagerne i klassen «British Post-war Closed». Alle sjeldne biler, men ikke så sjeldne som den norske deltageren.
Invicta Black Prince
Invicta var et kjent sportsbilprodusent tidlig på 1930-tallet, med blant annet seier i Rallye Monte Carlo i 1931, da Donald Healey vant etter å ha startet i Stavanger. Det forhindret dog ikke at merket gikk konkurs i 1938.
Åtte år senere, i etterkrigstidens optimisme, ble merket gjenopplivet i 1946. De skulle konkurrere med de beste sports- og luksusbilene i markedet med en meget avansert og kompleks modell: Black Prince.
Det skulle hverken bli mange biler eller år før det var slutt igjen. Bare rundt 16 chassis anslås å ha blitt bygd. Hvor mange hele biler som ble levert vet man ikke sikkert. Det ble levert noen kabrioleter og noen firedørs sedaner, men bare én slik strømlinjet todørs saloon. Denne.
Sterk konkurranse
Rett ved siden av Invictaen står en fantastisk 1952 Jaguar XK120 Ghia Supersonic, en 1963 Lotus Elite Super 95, en Genève-prototype fra Jaguar E-Type-lanseringen i 1961 og en 1986 Aston Martin V8 Vantage X Pack.
Nåløyet er trangt for å få være med på innsiden av Salon Privé. De totalt 75 deltagerne i 12 klasser er nøye vurdert blant flere hundre søkere og funnet verdige en plass på plenen. Noen av historiens fineste biler av alle årganger fra 1920-tallet frem til dagens superbiler er samlet akkurat her til to dagers utstilling for tusenvis av tilskuere.
Variert utvalg
Bare noen meter bortenfor står et dusin av de fineste eksemplarene fra Rolls-Royce sin 120 år lange historie linet opp. Videre rekker med Jaguar, Ferrari, Bugatti og Bentley iblandet merker du skal være litt mer ekspert for å kjenne. Monteverdi, Facel Vega, Cord, Isotta Fraschini og Delahaye er ikke akkurat dagligdagse merker, men de får entusiaster til å nikke anerkjennende.
Gjerne kledd i noen av de mest spesielle karosseriene som er bygget på begge sider av Atlanteren og enda fjernere land som India og Japan. Totalt 15 nasjoner er representert blant deltagerne.
Kunnskapsrike
Dommerne er erfarne bil- og restaureringseksperter, som ikke «gir seg» før alle bilenes sider er vurdert, også under panseret. De granskende blikkene glir over alle bilenes linjer og detaljer mens det noteres flittig i protokollen.
San Giorgi hadde en karriere innen bank og finans før han gikk «all in» og gjorde sin bilentusiasme til levebrød. Blant annet som konsulent for Evert Louwman og hans fantastiske museum i Haag, samt restaureringsekspert og dommer verden rundt. Men noen Invicta Black Prince hadde han ikke sett live. Før nå.
Best of Show
Etter en lang dag med bedømming har de vel 20 dommerne gjort seg sine refleksjoner og valg av vinnere i de ulike klassene, før de alle samles om hvem som er den beste av de beste.
Denne gang er det Brian Ross’ supersjeldne 1957 Ferrari 335 S som tar hjem Best of Show-tittelen. Det ble bare bygd fire eksemplarer av denne typen til fabrikksteamet Scuderia Ferrari. Ross sitt eksemplar er det første av disse, med datidens største førere bak rattet. Blant annet kjørte Wolfgang von Trips den inn til andreplass i Mille Miglia og Mike Hawthorn og Luigi Musso ble nummer fire i Sveriges GP i 1957 i den.
Ross kjøpte den på Artcurial-auksjonen på Rétromobile i 2016 for – hold deg fast – 35,7 millioner dollar. En pris som fortsatt gjør den til verdens femte dyreste bil på auksjon.