<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Arven etter Bentley-entusiasten

Bentley-entusiasten Dean Kronsbein ble revet bort i en yachtulykke i Italia for to år siden. Nå går hans Bentleyer på auksjon.

Publisert 27. okt.
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1113 ord
BRITISK-FRANSK HYBRID: Franske Franay sto for dette ekstravagante Cabriolet-karosseriet på denne 1947 Bentley Mark VI. Det er den siste bilen Dean Kronsbein stilte ut og en av bilene som selges i London. FOTO: IVAR ENGERUD

Det finnes mange ulike typer bilentusiaster på alle nivåer. Også blant de som har store samlinger hvor de kan stille med en ny bil på eksklusive bilutstillinger hvert år. Du har de som bare putter penger i det, lar andre ta seg av alt fra vedlikehold og bilpleie til å vise bilene og knapt vet hvilken bil som er sin hvis de er til stede selv.

Og du har de eierne som er til de grader er til stede selv, enten de har kjørt hjemmefra til utstillingen eller i hvert fall er der når transporteren kommer med perlen. Som kjører, vasker og gjør den siste finpussen selv og elsker å vise den frem for tilskuerne.

HANDS ON: Dean Kronsbein elsket å vise frem bilene sine, og var alltid til stede for å fortelle en god historie, eller pusse av noen imaginære støvkorn. FOTO: IVAR ENGERUD

Superentusiasten

Britisk-tyske Dean Kronsbein var definitivt av den sistnevnte kategorien når han stilte med sine mange fremragende Bentley- og Rolls-Royce-klassikere på Villa d’Este, Concours of Elegance eller andre av verdens fremste klassikerutstillinger.

EX-HANS RAUSING: Svenske Hans Rausing (Tetra Pak-arvingen) var tidligere eier av denne 1953 Bentley R-Type H.J. Mulliner Drophead Coupé. FOTO: IVAR ENGERUD

Vi møtte ham første gang på Villa d’Este i 2012 da han viste frem sin nydelige 1953 Bentley R-Type H.J. Mulliner Drophead Coupé, og siden den gang har vi møtt flere av hans klassiske Bentleyer.

Alltid antrukket slik ideen bak en Concours d’Elegance alltid har vært – i en matchende dress til bilens farger – eller som i Skottland hvor han stilte i kilt for anledningen.

DINOSAUR: Du fikk ikke en større bil i 1967 enn en Rolls-Royce Phantom V James Young Touring Limousine. Dette er nummer 502 av totalt 516 bygde. FOTO: IVAR ENGERUD

«RBS’ greatest asset»

Bilen han hadde med til Concours of Elegance på Holyrood Palace i Edinburgh i 2014 var nemlig en enorm 1967 Rolls-Royce Phantom V James Young Touring Limousine som tidligere hadde vært eid av en tidligere banksjef i Royal Bank of Scotland (sa han i hvert fall).

GLIMT I ØYET: Kledd i kilt serverte Dean Kronsbein edle skotske dråper fra barskapet i sin enorme Rolls-Royce på Holyrood Palace. Legg merke til reven. FOTO: IVAR ENGERUD

RBS var på den tiden kommet i store problemer, og Kronsbein spøkte med at Rollsen ville vært bankens mest verdifulle eiendel om de fortsatt hadde beholdt den. Samtidig som han delte ut smaksprøver på de mer edlere årgangene av Johnny Walker fra baksetet på sin luksuslimousine og med et stort smil.

Han elsket å vise frem bilene på en positiv måte og la de bli kontaktskapere til så vel eksperter som nysgjerrige unger.

POSØR: Dean Kronsbein elsket oppmerksomhet og stilte gjerne til fotosesjon foran Holyrood Palace med et skotsk sekkepipeorkester. FOTO: IVAR ENGERUD

Siste møte

Siste møte med Kronsbein skulle (paradoksalt nok) bli under pandemiens andre år, høsten 2021 på Villa d’Este.

Igjen hadde han ervervet en Bentley fra det sene 1940-tallet, en 1947 Bentley Mark VI Cabriolet med fransk karosseri fra Franay. Så ekstravagant som bare franskmennene kunne gjøre karosserier, med gedigne forkrommede lister og felter langs skjermene som forsterket bilens svøpende linjer.

FARGEMATCHET: I litt ulike sjokoladebrune farger – og med særdeles ulik prislapp – plasserte Kronsbein sin Franay-Bentley foran Aston Martin-eier Lawrence Strolls Ferrari 250 GTO på Villa d’Este. FOTO: IVAR ENGERUD

Siden det ikke var noen andre enn deltagerne og inviterte gjester på grunn av pandemien, ble det mer tid til å prate. Og da fikk vi høre hva han drev med.

Han hadde etablert selskapet «Ultrafilter», produsent av filter og ansiktsmasker mange år tidligere, og nå hadde de vært en av de største og viktigste leverandørene til det britiske helsevesenet fra den lille byen Ross on Wye hjemme i England.

ELEGANT: Det var aldri noen tilfeldigheter med antrekket når han stilte ut, og lommeuret var alltid på plass. FOTO: IVAR ENGERUD

Tragisk ulykke

Selvsagt hadde businessen hans eksplodert med den enorme økningen av bruk av ansiktsmasker, ikke bare til sykehus, men til hele befolkningen. En suksess han var helt åpen på at han hadde et blandet forhold til, for han ønsket for alt i verden at pandemien skulle ta slutt.

Det gjorden den, men Kronsbein fikk ikke nyte mye av suksessen. Han døde i en yachtulykke på kysten av Sardinia sommeren etter vi sist møttes, i 2022.

For å unngå å kollidere med Silvio Berlusconis yacht «Sweet Dragon» svingte kapteinen på Kronsbeins «Amore» brått og gikk på grunn ved klippene. Eieren ble kastet over bord og døde av skadene.

VERY BRITISH: Selv om han hadde bodd i Tyskland fra han var 17 til 57, var Kronsbein en ambassadør for det britiske. FOTO: IVAR ENGERUD

London-auksjon

Nå kommer store deler av bilsamlingen hans på RM Sotheby’s London-auksjon på The Peninsula Hotel 2. november.

Alle i nær perfekt forfatning etter å ha blitt restaurert og vedlikeholdt av noen av de beste merkeekspertene i verden i løpet av de seneste årene. Kronsbein likte at det han hadde var i orden og kunne brukes uten bekymring for uventede hendelser.

DYREST: Denne 1958 Bentley S1 Continental Park Ward Drophead Coupé rakk han aldri ta i bruk etter restaurering. Estimatet er 750.000 til 950.000 britiske pund. FOTO: RM SOTHEBY'S

Aller dyrest i samlingen er en elegant 1958 Bentley S1 Continental Park Ward Drophead Coupé han akkurat hadde kjøpt sommeren 2021 og som matchet hans tilsvarende 1959-modell perfekt. Det ble bare bygd 94 slike karosserier på S1 Continental, og estimatet for denne er på 750.000 til 950.000 britiske pund, eller et sted litt nord for ti millioner kroner.

Det er like mye som summen av estimatene på de tre øvrige Bentleyene hans.

UNIK: Den eneste 1952 Bentley Mark VI Drophead Foursome Coupé by Mulliners of Birminghamhar forventning fra 275.000 til 325.000 pund. FOTO: RM SOTHEBY'S

Realistiske estimat

Siden dette er en dødsbo-auksjon er estimatene realistiske, med forventninger i klassen 250.000 til 350.000 pund for den nevnte Franay Cabrioleten. Listen ligger litt lavere for den unike, men ikke like vakre 1952 Bentley Mark VI Drophead Foursome Coupé by Mulliners of Birmingham: 275.000 – 325.000 pund.

Den siste Bentleyen, en 1953 Bentley R-Type Drophead H.J. Mulliner Coupé, har estimat på 120.000 – 150.000 pund, som er i samme området som den enorme Rolls-Roycen.

FABRIKKRESTAURERT: Dean Kronsbein bestilte en av de 25 første Land Rover Series I som ble restaurert på fabrikken. FOTO: RM SOTHEBY'S

Spesielle Land Rovere

Kronsbein hadde også et godt øye til Land Rover, og han var en av de første som bestilte helrestaurering av en Serie I da fabrikken lanserte sitt Land Rover Classic Reborn program i 2016.

Den ble ferdig i 2020 og kan bli din for et sted mellom 1,5 og 2,1 millioner kroner hvis forventningene slår til.

DRONNINGBIL: Dronning Elizabeth brukte denne 1978 Land Rover ved flre anledninger. FOTO: RM SOTHEBY'S

En 1978 Land Rover Series III 'Royal Review' brukt av Dronning Elizabeth ved flere anledninger er også blant objektene som skal under hammeren uten reserve. Forventninger i området 700.000 til 1,1 millioner kroner.