Siden Porsche Taycan ble lansert i 2019 er det solgt nærmere 5.250 i Norge så langt, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Av disse er halvparten den mer fornuftige modellen Taycan 4 Cross Turismo, som kom med både luftfjæring og det store batteriet som standardutstyr.
I sin tid kostet den fra nesten fornuftige 848.000 kroner.
Mellom 4S og Turbo
Som på sine modeller med forbrenningsmotor, har Porsche lansert en rekke andre modeller for å fylle sine kunders mange behov og ønsker. En rimeligere innstegsmodell er på plass og etter ansiktsløftet som kom i begynnelsen av 2024, tilbys det en voldsom toppmodell med 1.108 hestekrefter.
Å fylle «rommene» mellom de forskjellige modellene, er det derfor lite overraskende at Porsche jobber med, og derfor er det forventet at en oppdatert utgave av Porsche Taycan GTS nå er på vei.
Denne modellen fås både som Sports Saloon (sedan) og Sport Turismo (stasjonsvogn).
Betydelig bedre rekkevidde
Den utgående modellen, som det ble registrert i overkant av 200 stykker av i Norge, hadde en WLTP-rekkevidde på 490 kilometer. Startprisen lå på 1.198.000 kroner, men da Finansavisen testet bilen i 2022 kostet pressebilen hele 1.688.800 kroner inkludert utstyr, naturligvis uten avgifter siden de inntraff i 2023.
Det kan hevdes å være litt lite rekkevidde for pengene, noe Porsche nå retter opp i. Den ansiktsløftede utgaven av Taycan GTS får et kraftig løft, og skilter nå med en rekkevidde på 628 kilometer.
Som før plasserer GTS-modellen seg mellom Taycan 4S og Taycan Turbo. Motoreffekten er nå på 700 hestekrefter ved såkalt overboost, og prisen (inkludert avgifter) starter på 1.596.333 kroner som stasjonsvogn. Til vanlig, når overboost og rivstart ikke er i bruk, yter nye Taycan GTS 605 hestekrefter.
Med økt effekt kommer også forbedret akselerasjon. Fra 0 til 100 km/t skal nå gå unna på bare 3,3 sekunder, 0,4 sekunder hurtigere enn før.
Forbedringene skyldes blant annet ny bakakselmotor, kraftigere batterier, ny varmepumpe og mer effektiv regenerering. Ved 800-volts ladestasjoner kan Taycan nå lades med opptil 320 kW, mot 270 kW tidligere.
Mer sportslig
GTS-navnet ble første gang brukt på Porsche 904 Carrera GTS i 1963. I dag står navnet for mer sportslighet, uten at det beveger seg opp på nivået til Turbo-modellene.
Imidlertid er 20-tommers Turbo S-hjul standardutstyr, mens 21-tommers hjul kan kjøpes som ekstrautstyr.
GTS har svarte eller grå detaljer utvendig, inkludert såkalte Sport-design front- og bakspoilere i høyglanset svart og speilbaser i samme farge. På innsiden er det som på andre GTS-modeller utstrakt bruk av Porsches alcantara-aktige Race-Tex-stoff og svart skinn.
Adaptive Sportsseter med 18-veis justering, multifunksjonssportsratt med Mode switch og rattvarme, samt Sport Chrono-pakken er også standardutstyr.
Nye Porsche Taycan GTS kan bestilles nå og forventes å dukke opp i Norge i begynnelsen av 2025.