<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Voldsomt med plass og 620 kilometers rekkevidde

Hyundai vil bevege seg oppover med helt nye Ioniq 9 – en gigant med digert batteri, masse plass og tilsynelatende mektig rekkevidde.

Publisert 21. nov.
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1040 ord
Article lead
lead
IKKE I EUROPA: Lysstripen på tvers av fronten er kun for USA. Hyundai Ioniq 9 får en stripe uten lys i Europa på grunn av kollisjonssikkerhet. Foto: Drew Phillips

Los Angeles, USA: Nei, dette er ikke en 20 år gammel Volvo XC90. Baken på nye Ioniq 9 har et artig Volvo-preg, men designknepet må mer sees på som et hyggelig pek til svenskene enn noen direkte etterligning. 

Piksellysene, som sørkoreanerne har gjort seg kjent med på sine nye elbiler, er en snedig referanse til tidlige dataspill, fortelles det under presentasjonen i USA. Det er visstnok også en referanse til elementer i det koreanske alfabetet.

SVENSKE TILSTANDER: Hyundai Ioniq 9 har noe Volvo-aktig over seg bak. Det er på en måte litt sjarmerende. Foto: Drew Phillips

Det er ingen tilfeldigheter med Hyundais design, later det til, og det er tydelig at Ioniq 9 skal synes i trafikkbildet. Eksentrisk, er det vel lov å kalle det.

Dens utseende gjør at elbilen kanskje ikke er for alle, men Ioniq 9 oppnår i alle fall noe ganske vesentlig i det stadig voksende elbillandskapet: Hyundai Ioniq 9 ser ikke ut som nok en kinesisk elbil eller noe du umiddelbart kan forveksle med noe annet.

ROMSLIG: Hyundai Ioniq 9 er rett over fem meter lang og har mildt sagt godt med plass. Den vil selvfølgelig konkurrere med Kia EV9, men også Mercedes EQS SUV. Foto: Hyundai

Rent visuelt kan det være et av bilens største fortrinn, men på innsiden er det nok av andre grunner til å holde seg nysgjerrig. Spesielt om du savner et større utvalg digre familiebiler.

Hyundai Ioniq 9

Lengde: 5,06 meter
Bredde: 1,98 cm
Høyde: 1,79 meter
Batterikapasitet (brutto): 110.3 kWh
Elektrisk system: 800 volt
Hurtiglading, 10-80 prosent: 24 minutter
Motoreffekt, Long Range bakhjulsdrift: 218 hestekrefter
Dreiemoment, Long Range bakhjulsdrift: 350 Nm
0-100 km/t, Long Range bakhjulsdrift: 9,4 sek.
80-120 km/t, Long Range bakhjulsdrift: 6,8 sek.
Rekkevidde, Long Range bakhjulsdrift: 620 kilometer
Motoreffekt, Long Range firehjulsdrift:

313 hestekrefter (95 foran, 218 bak)

Dreiemoment, Long Range firehjulsdrift:

255 Nm (foran), 350 Nm (bak)

0-100 km/t, Long Range firehjulsdrift: 6,7 sek.
80-120 km/t, Long Range firehjulsdrift: 4,8 sek.
Motoreffekt, Performance:

435 hestekrefter (218 foran og bak)

Dreiemoment, Performance:

350 Nm (foran og bak)

0-100 km/t, Performance: 5,2 sek.
80-120 km/t, Performance: 3,4 sek.
Tilhengervekt med firehjulsdrift: 2.500 kg
Toppfart, firehjulsdrift: 200 km/t
Antall seter: Seks eller syv

Du velger seter

Hyundai Ioniq 9 deler mye med Kia EV9 – en bil Finansavisen har omtalt ved flere anledninger og trukket frem som en ypperlig familiefrakter. Som kjent eier Hyundai bilmerket Kia, men i Norge er disse så absolutt konkurrenter siden Hyundai tas til landet av en fabrikkeid importør, mens Bertel O. Steen står bak Kia-importen.

REKKER LANGT: Hyundai Ioniq 9 skal klare 620 kilometer, men det er om du velger utgaven med bakhjulsdrift og 19-tommers felger. Regn med at versjonen med firehjulsdrift vil ligge rundt 520 kilometer. Foto: Drew Phillips

Heldigvis (for begge bilmerker) er det forskjeller som skiller disse bilene fra hverandre. Der EV9 har et sportslig preg på utsiden, og et mer avmålt interiør, er Ioniq 9 i det eiendommelige hjørnet utseendemessig, mens interiøret er tatt i en noe mer luksuriøs retning. Felles for dem er mye plass og at det er faktisk mulig for voksne å befinne seg på tredje seterad. I alle fall en stund.

Bagasjerommet sluker i utgangspunktet 620 liter og under panseret er det rom for ytterligere 88 liter. Rommet i snuten minsker imidlertid til 52 liter om du skal ha firehjulsdrift. 

Du kan forøvrig velge mellom seks eller syv seters konfigurasjon på Ioniq 9 også, der kapteinstolene du får om seks seter velges, kan roteres 90 eller 180 grader for å lette barnestollogistikken. 

Et annet interessant element med bilen er at den leveres med AI-stemmestyring og aktiv støykansellering. Sistnevnte, i kombinasjon med det forholdsvis aerodynamiske utseendet, skal forhåpentligvis sørge for at støynivået er lavt når du kjører på motorvei.

TRE UTGAVER: Hyundai Ioniq 9 kommer som Long Range med bakhjulsdrift, Long Range med firehjulsdrift og en Performance-versjon med firehjulsdrift. Foto: Drew Phillips

Så langt går den

Helt nye Ioniq 9 fås i tre forskjellige utgaver der alle kommer med et digert batteri på hele 110,3 kWh (brutto kapasitet). Kia EV9 har for tiden et batteri på 99,8 kWt, der 96 kWt er tilgjengelig til kjøring, men om Ioniq 9-batteriet sniker seg under gulvet på Kia EV9 etter hvert, bør kanskje ikke overraske.

Rekkevidden på Ioniq 9 hevdes å være på hele 620 kilometer – et tall Hyundai åpenbart er stolt av, for det trekkes frem ved flere anledninger under lanseringen i Los Angeles.

SMARTEST: Du kan få bilen med seks seter, men to pluss tre pluss tre, altså syv seter, gir kanskje mest mening? Foto: Hyundai

Problemet er bare at nevnte 620 kilometer gjelder for modellen med 19-tommers felger og bakhjulsdrift.

Du tenker kanskje at 19 tommer låter stort og flott, men det er ikke tilfellet når selv 20-tommers hjul blir puslete på en så stor bil. Ioniq 9 kan forøvrig fås med 21-tommers hjul som definitivt er mer kledelig.

STØRRE ER BEDRE: Hyundai Ioniq 9 leveres med 19-tommers felger, men 21-tommers felger kan også leveres. Foto: Drew Phillips

Bilen fås naturligvis også med firehjulsdrift, men på direkte spørsmål vil ikke Hyundai si noe nøyaktig om rekkevidde på de to firehjulsdriftmodellene. Det kan bare håpes på at store (men fine) felger og én ekstra motor foran ikke sluker for mye rekkevidde. 

Kia EV9 med firehjulsdrift har WLTP-rekkevidde på 512 kilometer, så noe bedre bør jo Ioniq 9 være. 

Hva skal den koste, da?

– Jeg kan ikke si noe konkret om prisen på bilen, sier Hyundais norske kommunikasjonsdirektør, Øyvind Knudsen.

Han forteller imidlertid at Ioniq 9 kommer til å bli «svært konkurransedyktig priset». Det kan tas som en selvfølge at modellen med bakhjulsdrift og én elmotor blir rimeligst, der Kias nåværende alternativ koster fra 739.900 kroner, mens EV9 med firehjulsdrift starter på 799.900 kroner.

At Hyundais familiemonster prismessig kan plassere seg under dette, er ikke utenkelig.

VELBYGD: Interiøret fremstår som godt sammenskrudd og er ikke så langt bak det du finner i en elektrisk Mercedes. Foto: Hyundai

Med bakhjulsdrift skal Ioniq 9 klare 0 til 100 gå unna på 9,4 sekunder og velges Ioniq 9 med firrehjulsdrift tar det 6,7 sekunder mens toppmodellen Performance ligger på 5,2 sekunder.

Hvilken effekt Ioniq 9 får på hurtigladeren tallfester ikke Hyundai under presentasjonen, men de oppgir ladetiden fra 10 til 80 prosent. Den skal ligge på 24 minutter – snedig nok det samme tallet Kia oppgir for sin EV9 med litt mindre batteri. Det betyr at Ioniq 9 ligger an til å få høyere effekt på hurtigladeren enn Kias 209 kW, muligens rundt 260 kW kan det spekuleres i.

– Produksjonen starter til våren og bilene kommer til landet mot sommeren. Bestillingen av Hyundai Ioniq 9 vil åpnes i løpet av første halvår i 2025, opplyser Knudsen.