<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
ØKT TILGJENGELIGHET: Arne Berg (t.h.) og Helge Håskjold  i Norges Bilsportforbund viser frem en av de elektriske gokartene på Harald Hyusman Karting på Alnabru for å skape interesse for Gokart for Alle. Foto: Andreas Scheel

Motorsporten blir elektrisk

Mange blir dratt med i barneidretten, men Bilsportforbundet ønsker å gjøre det enklere og rimeligere for flere å prøve motorsport med elektrisk gokart.

Publisert 14. des. 16:11
Lesetid: 3 minutter

– Barneidrett, inkludert motorsport er også ungdomsarbeid da det finnes mer enn fotball og langrenn. Med elektrisk gokart skal vi gjøre det enklere å få flere til å prøve seg i motorsport, samtidig som vi holder dem vekk fra gata, utenforskap og gjenger, sier Arne Berg på vegne av Norges Bilsportforbund.

GØY FOR UNGA: Med et enkelt konsept og lave kostnader vil Gokart for Alle gjøre det enklere for flere å prøve seg i motorsport. Foto: Norges Bilsportforbund

– Løp etter ungene, så slipper du å løpe etter dem når de vokser opp, legger han til som et godt tips til barneoppdragelse.

Lang erfaring

Etter å ha kjørt nesten alt fra speedway på Kadettangen i 1960-årene til fortsatt å kjøre historisk racing på Goodwood Revival har han selv hatt mye glede av motorsport. I tillegg til å ha hatt topplederstillinger hos blant annet MøllerGruppen, Bertel O. Steen og Autoindustri (Subaru).

VETERANER: Arne Berg (t.v.) kjører blant annet historisk racing på Goodwood, her sammen med John Haugland i 2012 da de kjørte en Tatra. Foto: Andreas Scheel

Nå har han sammen med Helge Håskjold i Bilsportforbundet etablert pilotprosjektet Gokart for Alle for å dra i gang en serie med seks arrangementer med elektrisk gokartkjøring i Østfold på de tre banene Rudskogen, Trøgstad og Varna.

– Å konkurrere i gokart i dag koster alt fra 50.000 kroner i året til opp mot én million på øverste nivå. Vi ønsker å øke tilgjengeligheten for barn og ungdom i alderen ni til 12 år, sier Haskjold, som også har lang erfaring fra norsk bilbransje og Norges Bilsportforbund.

Lave kostnader

Gokartene som skal brukes kan kjøres med enten ett eller to batterier, noe som betyr enten 7 eller 14 kW effekt tilsvarende 10 og 20 hestekrefter. Toppfarten blir da rundt 80 og 110 kilometer i timen respektive.

Noe av det positive med elektriske gokarter er at de er mer stillegående, mindre forurensende og er et skritt på veien mot det grønne skiftet, men det beste er at driftskostnadene for en elektrisk gokart ifølge Berg er dramatisk lavere enn for en bensindreven gokart.

BILLIGERE: Elektriske gokarter står ikke tilbake for de bensindrevne når det gjelder ytelser og fart, men knuser dem på kostnader. Foto: Marco Freudenreich

– Selvkosten inkludert gokart, trening, lisenser og racing ligger på rundt 50.000 kroner, men vi håper å kunne tilby dette til mellom 20 og 30.000 kroner. Da blir dette tilgjengelig for betydelig flere, hevder Berg.

Gokart for Alle baserer seg dessuten på et såkalt Arrive and drive-konsept, hvor alt førerne trenger å tenke på er å møte opp til stevnene, hvor de får utdelt fullt kjøreutstyr og gokart. Det blir gitt full opplæring og instruksjon av erfarne instruktører, og betyr at inntil 30 barn og unge vil få muligheten til å prøve seg i racing-serien neste år.

Mye enklere

– Det er ikke like enkelt for alle å eie, oppbevare, transportere og vedlikeholde en gokart, så dette er med på å gjøre terskelen for å delta betydelig lavere, poengterer Helge Håskjold.

I tillegg til fysisk kjøring blir det mulig å trene og kjøre simulator gjennom KartSim som er enda rimeligere og enklere. Et sett ratt og pedaler fra Logitech som kobles opp mot en skjerm behøver ikke koste mer enn noen tusenlapper, noe som gir både realistisk og morsom trening. I tillegg vil det arrangeres eSport-konkurranser.

BANE, IKKE GATA: All idrett bidrar til å holde ungdommen vekk fra gata og med Gokart for Alle kan motorsport bli tilgjengelig for flere. Foto: Norges Bilsportforbund

At gokart har vært en del av IOCs Ungdoms-OL siden 2018 trekkes også frem som positivt når planene nå legges.

– Vi har foreløpig inngått samarbeid med Østfold fylkeskommune og Mental Helse, samt de tre nevnte gokartbanene. Det finnes 29 gokartbaner i hele Norge og vi håper og tror det vil være mulig å skalere opp programmet på sikt. Først får vi erfare hvordan det går i 2025, konkluderer Arne Berg.