+ mer
LETTKJØRT: Ferretti 670 leveres med elektrohydraulisk styring. Manøvrering med joystick står på listen over ekstrautstyr. FOTO: FERRETTI

Lys og luftig hjemmekos

CANNES, FRANKRIKE: Vinduene er store. Interiøret har et varmt, moderne preg. Innredningen gir rom for sosialt samvær. Ferretti 670 er nesten «norsk».

Når du sitter behagelig i en skinnstol, har kontroll over 2.400 hester og via skjermer hele tiden kan sjekke at hestene har det bra og stallen de står i er i orden, er det lett å føle seg som kongen på haugen.

Kongen abdiserer

Ettersom du fôrer hestene med mer diesel, øker farten til den drøyt 40 tonn tunge båten sakte, men sikkert. Styringen holder deg på rett kurs selv om du nå og da slamrer inn i bølger fra andre båter. Automatikk trimmer skroget til en optimal posisjon.

 Med et turtall på 1.800 omdreininger er farten 18 knop. Støyen er moderat. Dashbordet forteller deg at motorene bruker 120 liter diesel i timen. Men du begynner å føle deg litt uggen. Det er ikke bare deg og Ferretti 670 som er på havet utenfor Cannes.

 Det er mange mindre båter utpå som går fort og det er noen større yachter som pløyer opp gigantbølger. Blir du sittende i sete, som kongen på haugen, ser du bare din egen baug hvor det er god plass til å sole seg. 

Blir du sittende i sete, som kongen på haugen, ser du bare din egen baug hvor det er god plass til å sole seg. 

Du er nødt til å reise deg opp og du kan ikke sette deg igjen selv når turtellerne stopper og bevege seg og farten er 33 knop.

Det er rart og litt nedslående at en så profesjonell produsent som Ferretti, ikke har sjekket og funnet ut at de måtte gjøre noe for at sikten fra førerplassen skulle bli akseptabel i alle fartsområder før de satte 670 i produksjon.

 Like nedslående er det at mange andre store produsenter heller ikke er så nøye med teste ut akkurat dette før de lanserer nye modeller. De kan lage en gigantisk vindskjerm i herdet glass uten sprosser, men det hjelper jo ikke stort når baugen skygger for utsikten.

Kina-versjon med gigantsalong

Siktproblemet løser du elegant ved å klyve opp på flybridgen. Førerplassen på babord side er komplett, både når det gjelder kontroller og instrumentering.

 Selve flybridgen er rommelig med en flate på 24 kvadratmeter, som er behagelig og praktisk møblert blant annet med byssekonsoll og en stor sittegruppe. Men selv om du er i Cannes, kan en krystallklar september morgen med påfriskende pålandsvind føles kjølig.

Det selges ikke så mange båter som nærmer seg grensen for yacht, som går ved 24 meter, i Norge. Nordmenn kjøper båter som er like store og flotte som Ferretti 670, men de fleste «parkerer» båten i et land med mer behagelig klima og stabilt sommervær enn det Norge kan by på.

Norsk sommer kan være topp, med tropevarme og lange, lyse kvelder. Og det kan være det stikk motsatte. Dagene du skulle ønske du hadde vannbåren gulvarme i dørkene og radiatorer ombord og ikke bare et støyende apparat som blåser en ikke helt kontrollerbar mengde varm luft.

Ferretti 670 kan leveres med det meste, men verftet installerer ikke sentralvarme. De fleste som kjøper båten har mer bruk for kjøling. Kundene befinner seg rundt Middelhavet og i de varmere delene av USA. 

Ferretti 670 kan leveres med det meste, men verftet installerer ikke sentralvarme.

Ferretti kan også levere 670 i en Tai He Ban-versjon tilpasset kinesernes preferanser. Da jekkes byssa på hoveddekket ut til fordel for flere bord og sitteplasser.

Innredningen byr på et par små overraskelser. Ferretti «fant på» å plassere byssa akter så den både kunne betjene akterdekket og salongen. Vi synes det var smart. Særlig når veggen, som regel et vindu mellom akterdekket og salongen, kunne åpnes og lukkes. 

Mange har hermet, blant annet har flere av modellene i Jenneaus prestisjeserie, Prestige, denne løsningen. Ombord i 670-modellen har Ferretti valgt en annen løsning. Byssa som har en langsgående L-form er plassert bak de to førersetene. 

Det gjør det lett å bruke sittegruppen på motsatt side som spiseplass. Byssa er ikke veldig stor. Plassen på selve byssebenken er begrenset, men byssa er godt utstyrt, har fin utsikt og plasseringen er sosial. 

Bonusen ved å flytte byssa opp og frem er at det blir svært god plass til sittegrupper akter i salongen.

Tre eller fire lugarer

Under dekk i byggenummer én, som vi testet og som den norske importøren Dreamline Yachts har kjøpt og «spekket» med det aller meste på listen over ekstrautstyr, er det tre lugarer. I eierlugaren omtrent midtskips er det klesskap og bad bak sengen i soverommet. 

Bad og klesskap fungerer som en støyskjerm mot motorrommet. Det samme gjør en minimalistisk mannskapslugar med en seng og egen inngang fra akterdekket. Er du litt båtvant håndterer du fint testbåten alene. 

Men du må ha fritidsskippereksamen. Manøvrering med joystick ved havneanløp og mulighet for dynamisk posisjonering er nærmest som «båtkjøring for dummies». Når båten ligger med fendrene klint til kaia, aktiverer du dynamisk posisjonering.

 Da jobber propellene og baug-thrusteren automatisk sammen og sørger for at båten blir liggende med fendrene klint i kaikanten til du er ferdig med å fortøye.

I tilknytning til lugaren sin har eieren et rom som kan brukes for eksempel som kontor. Det er mulig å jekke ut «kontoret» til fordel for en ekstra og temmelig trang lugar. På den andre siden av gangen er det lugar med to enkle senger.

 Denne lugaren har eget bad, men må eventuelt dele bad med lugar nummer fire. Helt forut er det en stor gjestelugar. Alle lugarene har vinduer og de er pent innredet.

Yacht-preget

Det er Ferrettis egne designere som har stått for oppdelingen under dekk og materialvalgene. Stilen de har valgt er enkel og moderne. Det er brukt en god del treverk med forskjellige farger, mønster og finish. Sammen med skinn og lyse tekstiler skaper den en lun atmosfære ombord.

Skroget, som er helt nytt, har fått en baug som er slankere enn på 650-modellen som den nye båten tar over for. Filippo Salvetti, som har designet eksteriøret, har med en stø hånd luket bort noen av de litt mindre vellykkede og mer påfallende styling-detaljene 650-modellen hadde. 

Flybridgen er trukket så godt som til hekken. Den er på 24 kvadratmeter, men den virker ikke klasket på dekkshuset og den får ikke båten til å henge med geipen.

Overbygget er en elegant integrert helhet. Skrogvinduene har forskjellige størrelser, men de harmonerer med hverandre. Forut på dekk har båten solsenger og sitteplasser, men de stikker ikke så mye opp at de ødelegger båtens profil.

 Det kraftige taket som dekker noe av flybridgen ødelegger litt av helhetsinntrykket. Båten kan leveres med en enklere targabøyle til å montere antenner på eller helt uten bøyle eller tak.

 Ferretti 670 fremstår som mer yachtpreget enn mange av konkurrentene på rundt 20 meter, for eksempel Azimut 66 og Sunseeker Manhattan 66.

Ferretti ga oss en basispris på 670-modellen på 1.990.000 euro - rundt 20 millioner norske kroner. Med norske avgifter, frakt fra Italia og ekstrautstyr har den norske forhandleren satt en pris på 29 millioner kroner for båten.

Princess-importøren forlanger 25 millioner kroner for en S65. Denne båten nærmer seg nok også 30 millioner kroner med de riktige og viktige kryssene på listen over ekstrautstyr.

Motor
Båt