PLATTFORMER: Strandklubben kan bygges ut med 50 kvadratmeter og størrelsen på cockpiten utvides. Foto: Royal Huisman

Kan bli en av verdens største seilyachter

Royal Huisman er klare til å bygge Apex 850. Den enorme én-masteren vil gå inn som nummer syv på listen over verdens største seilyachter.

På listen over topp-ti seilyachter har allerede Royal Huisman med to yachter. Med søkke og snøre, det vil si baugsprydet, er Athena 90 meter lang. Yachten ble bygd for Microsoft-programmereren Jim Clark. Han forsøkte å selge den for noen år siden, men prislappen, hvor det stod snaut 600 millioner kroner, var nok for drøy. Sea Eagle II leverte det nederlandske verftet i år. Yachten er foreløpig den største en-masteren i verden.

Preg av Røkke-yacht

Royal Husiman har sammen med konstruktøren og designeren Malcom McKeon utviklet Apex 850. Offisielt var det Ed Dubois som designet seilyachten som Kjell Inge Røkke fikk bygd i Nederland, men McKeon var ganske heftig involvert i prosjektet med konstruksjonen av den 66 meter lange yachten.

LUFTIG ARBEIDSPLASS: Fra toppen av masten er det 107 meter ned til vannet. Foto: Royal Huisman

Apex 850 har litt av det samme preget som Røkke-yachten Aglaia. Formen er ekstremt minimalistisk. Dekket er ribbet for alt unntatt et «glasshus». På Aglaia var det en smule buet. Apex har «glasshus» konstruert med linjal. De gigantiske proporsjonene gjør at dekkshuset ser ganske beskjedent ut. Det er det ikke. Vinduene er over tre meter høye.

Dekkshuset er på over 200 kvadratmeter – alt på ett plan. Fra cockpiten går du gjennom en stor skyvedør ned en bred trapp med et par trinn til en stor salong. Salongen har vinduer som kan heves og senkes slik at den kan åpnes så godt som helt opp hvis du vil nyte skygge og sjøluft. Den fremre delen av salongen er mer formell med spiseplass og sittegrupper. Fra salongen går det trapper ned til lugarene. I salongen tenker verftet seg også en innendørs styreposisjon.

VERDENS STØRSTE: Ingen en-mastere i verden er større. Yachten vil rage 107 meter opp i luften. På slør kan den ha et seilareal på 4.700 kvadratmeter. Foto: Royal Huisman

50-tonns vinsjer

Så godt som alt som har med håndteringen av det enorme seilarealet er skjult under dekk, hvor det er montert vinsjer som kan trekke nesten 50 tonn. Skipperen kan sette seil alene. Trykker han på de riktige knappene, heiser han storseilet som er rullet opp inne i bommen og lar vinden folde ut den selvslående fokka. På kryss har Apex et seilareal på 3.200 kvadratmeter. Får yachten medvind, kan skipperen øke seilarealet til 4.700 kvadratmeter.

Senkekjølen opereres også med knapper. Når den er trukket opp, trenger yachten fem meter vann for å kunne gå til havn. Med kjølen helt nede, stikker yachten 8,5 meter dypt. McKeon har regnet ut at yachten stort sett vil kunne seile litt fortere enn det vinden blåser. En marsjfart på 20 knop er ikke noe problem. De futuristiske styreposisjonene, en på hver side, er plassert helt ute på kanten av cockpiten slik at skipperen alltid har klar sikt over baugen.

LOBBY: Fra lettbåten kommer du inn i en stor gang forbundet med gjestelugarene. <strong>Foto: Royal Huisman</strong> (1 / 3)

I forkant av masten har båten en åpen sittegruppe. Her kan gjestene som vil ha vind i håret og sjøsprøyt i ansiktet sitte når båten går for seil og det blåser mye. Er det varm, vindstille og sol kan sittegruppen skjermes. I forkant av sittegruppen er det en gigantisk luke med plass til to lettbåter som er cirka åtte meter lange. Mannskapet bruker en kran som er montert i garasjen til å sjøsette lettbåtene.

Blir du hentet med en av lettbåtene eller en større chase-båt, er det landingsplattformer på begge sider omtrent midtskips. De sklir selvsagt inn i skroget når de ikke er i bruk. Hvis du er godvenner med eieren, får du helt sikkert lov til å bruke strandklubben. Du kommer til den via en trapp fra cockpiten. Strandklubben kan utvides med en plattform på 50 kvadratmeter utstyrt med badetrapp. Hvis du vil stupe ut i vannet, kan du gjøre det fra en av plattformene som svinges ut på siden av cockpiten.

LETTBÅTER OG FØLGEBÅT: Under dekk er det plass til to åtte meter lange lettbåter. Følgebåten kan fortøyes til en plattform. Foto: Royal Huisman

Stue, soverom og kjøkken

Eierlugaren er en leilighet på cirka 250 kvadratmeter. Foruten et soverom som er nærmere 15 meter bredt og tilknyttet to store bad og to store garderober, disponerer eieren en stor stue. Både i soverommet og stuen er det vinduer fra gulv til tak. I leiligheten er det også et lite kjøkken, vinkjeller og selvsagt gigantiske TV-skjermer både på soverommet og i stuen. Gjesteavdelingen består av fire lugarer som aller er på 30 kvadratmeter. Gjestene har også en felles liten stue på det nedre dekket.

I mannskapsseksjon, i forkant av kjølen, er det plass til 14 personer i en fleksibel lugaroppdeling. Byssa befinner seg også her. Motoryachter har som regle en oppdeling og trapper som gjør at mannskapet er «usynlig». Om bor i Apex må mannskapet bruke en del av de samme trappene som gjestene når de skal servere og holde yachten i orden.

Vi tipper at du bør sette av cirka 1,5 milliarder kroner

Byggetid

Royal Huisman foreslår at yachten utstyres med et hybrid maskineri hvor propellene genererer noe strøm mens båten seiler. Batteribanken er så stor at yachten ikke trenger å kjøre generatorer om natten. Vil du tidlig av gårde om morgenen uten å bli vekket av et «støyende» maskineri, kan skipperen og mannskapet liste seg fra kai, heise ankrene som er skjult under vannlinjen og heise seil ved hjelp av strømmen som er lagret i batteribanken.

GOD PLASS: Gjestelugarene er på 30 kvadratmeter. Eieren disponerer 250 kvadratmeter. I forskipet er det plass til et mannskap på 14 personer. Foto: Royal Huisman

Ekspertene både til McKeon og Royal Huisman har allerede nedlagt et betydelig arbeid i å utvikle de tekniske og konstruksjonsmessige detaljene i prosjektet. Det har også Rondal som skal produsere den rundt 100 meter lange masten i karbon. Det gjør at Apex 850 får det verftet kaller en attraktiv byggetid.

Interiøret om bord bestemmer du selv, og verftet er villig til å gjøre tilpasninger som ikke går ut over aluminiums strukturen og basisløsningene, for eksempel plasseringen av de tekniske rommene og «kassetten» som rommer kjølen. Totalprisen for yachten blir nok estimert hvis du innleder seriøse forhandlinger med Jim Timmerman som er sjefen i Royal Huisman. 

Markedet flommer ikke over av seilprosjekter med de samme dimensjonene som Apex. Det er heller ingen gigantiske, brukte seilyachter til salgs. En av de største er Pink Gin. Den er bare 54 meter lang. Baltic leverte den i 2017. Eieren håper å få en halv milliard kroner for den. Det ikke så lett å antyde hva du må ut med for Apex, men vi tipper at du bør sette av cirka 1,5 milliarder kroner.

GIGANTISK MINIMALISME: Negativ baug og enkle linjer gir den 85 meter lange yachten et moderne preg. At den vil vekke oppsikt er vi ikke i tvil om. Foto: Royal Huisman
Motor
Båt