+ mer
DETALJERT DANS: Finn R. Hansvold sier at samarbeidspartner og investor Torgeir Magnussen beskriver det som en langsom dans, når den glasslignende lakkforseglingen blir påført. Vanligvis har han italiensk opera på øret når han jobber. Foto: Ragnvald Johansen

Én bilvask: 25.000 kroner, takk!

Trondheim: Noen kjører familiebilen gjennom trommelen med poleringsvask hver fredag. Finn R. Hansvold hos Cura Di i Trondheim går litt nøyere til verks.

Noen kjører familiebilen gjennom trommelen med poleringsvask hver fredag. Finn R. Hansvold hos Cura Di i Trondheim går litt nøyere til verks.

En sølvgrå Porsche Panamera Turbo står oppå en bukk. Noe ved måten lyset brytes på, får det nesten til å se ut som den har fått et par ekstra lag klarlakk. Finn R. Hansvold står ved siden av med et stort smil. Han presenterer en ung jente som holder på å legge siste hånd på Porschen

– Dette er Mia Madeleine Langmo. Hun er utdannet bilmekaniker, og jobber her med å lære det vi kaller signature-programmet i bilpleie, sier Hansvold.

Han er egentlig innkjøpsleder i Tine, og har vært i Oslo for å kjøpe inn juice i dag. For 20 år siden påtok han seg å polere opp en Porsche 911 hjemme i garasjen. 

SKUMBAD: Såpeskum legges på for hånd i motorrommet, og males utover med pensel. Høytrykksspyler er bannlyst. Foto: Ragnvald Johansen

Eieren ble kjørt dit for å hente den av en annen kompis. Når de fikk se Porschen, ble det etter hvert kø av superbiler i gata.

– Hvor lenge har du holdt til i disse lokalene?

– Omtrent 18 måneder. Naboene på andre siden av gaten der jeg bor, lurer på hvor alle de fine bilene er blitt av. De har sett mye lekkert og hørt mye godlyd, men da en første generasjons Koenigsegg kjørte forbi klokken ett om natten, kom fruen i huset ut for å kikke i bare slåbroken.

Hansvold forteller at hun våknet av at glassene inni skapet i stua sto og ristet, så hun trodde det var jordskjelv.

Det bobler over av gode historier fra inn og utland. Han viser frem bilder tatt hos en av de faste kundene kalt Andrea Tony, som holder til rett over gaten for Ferrari-fabrikken i Italia. Bildene fra garasjen der blir nærmest som en quiz-konkurranse om sjeldne biler.

– Faren til Tony har en del kompiser som jobbet som mekanikere for Ferrari F1 teamet på 60-tallet. De kan skille mellom en 250 GTO og en 250 California bare ved å høre motorlyden, sier Hansvold.

Pensel og skum

En intens brumming på utsiden annonserer at en kunde som bare vil kalles Terje, har ankommet med en Ferrari F12 som trenger litt kjærlighet.

KRIKER OG KROKER: Malepensel benyttes for å fjerne alle urenheter, små sandkorn samles gjerne inni kanter og ved listverk. Foto: Ragnvald Johansen

– Jeg har hatt den i omtrent to uker. Veldig fornøyd med bilen, og nå skal Finn få den til å skinne, sier Terje.

– Jeg har hatt den i omtrent to uker. Veldig fornøyd med bilen, og nå skal Finn få den til å skinne

Hansvold kjører den inn i vaskehallen, og forklarer litt om prosessen. Han sier det er mange som bruker bøtte og svamp, og regelrett vasker nye riper inn i lakken. Han bemerker at Ferrarien har karbonbremser, og velger ut riktig rengjøringsmidler.

– Bruker du feil kjemikalier på denne, kan bremseskivene bli ødelagt. De må skiftes parvis, eller kanskje alle fire, for å ikke få skjev bremseeffekt. Da ruller tusenlappene fortere enn bilen, sier Hansvold.

Panseret åpnes, for motoren må skinne like vakkert som resten av bilen. Hansvold løfter opp store dotter med skum fra bøtta, og stryker det utover motorrommet med en malepensel. Høytrykkspyler er bannlyst, da det kan skade elektronikken. 

Pensel og såpe benyttes også i alle kriker og kroker på utsiden, for å fjerne sand og fremmede elementer. Selv om den bare er vasket, skinner gatelysene i lakken på Ferrarien når Mia Langmo rygger den ut. Den skal få tørke over natten, og så blir det polering neste dag.

– Med en sånn bil som dette, som skal tas rund baut både utvendig og innvendig, hvor mye snakker vi om?

STORE SPEIL: På løftebukken her, hvem har den blankeste bilen i landet her? Når Hansvold kan se seg selv tydelig i lakken, nærmer den utvendige behandlingen seg slutten. Foto: Ragnvald Johansen

– 25.000 kroner. Da holder det i minst to år. Den blir så skinnende blank at regnet bare preller av, sier Hansvold.

Han liker at folk kjører bilene, selv om de forlater garasjen med blankere lakk enn da de var nye. Noen av kundene har visstnok fast avtale om å få bilen hentet hjemme, vasket og polert, og så parkert hjemme i gården igjen.

Nysgjerrige sjeiker

Neste dag er det Ferrari F12-ens tur til å stå oppå bukken. Før han begynner å polere går Hansvold over med lys og lykt, og dokumenterer alle riper og skader. Det er nødvendig i tilfelle noe dukker opp som krever lengre tid, og øker timetallet på fakturaen. Mens han jobber renner det hele tiden på med historier fra alle verdenshjørner.

Kamikaze Collection

Finn R. Hansvold bruker poleringsprodukter fra Kamikaze Collection. Han ble kjent med produktet via Top Gears bilpleier i England. Kort tid etterpå møtte han eieren av Kamikaze Collection i Tokyo. Han lot seg imponere av nordmannens poleringsarbeid i Japan, og produktene ble lansert i Norge. Instagram-kontoen til Hansvold fikk etter hvert mye besøk fra De Forente Arabiske Emirater, og midt i julestria forlot han Trondheim for å dra til Dubai.

Målet er å bygge opp Kamikaze Collection World Concours Detailing Team, som kan klargjøre biler for utstilling og salg over hele verden.

– En tysk forretningsmann i Dubai samler på klassiske Mercedes. Han skulle delta på Gulf Concours d’elegance med en 1950-modell Mercedes 170S, men bilen hadde på mystisk vis fått små dråper av sement sprutet på lakken, sier Hansvold.

Han forteller at han ikke hadde med alt utstyret, men begynte å slipe ned de små nuppene med en 2.000-kornet stein som var der. Med et publikum av nysgjerrige sjeiker fikk han visstnok ganske høy puls.

– Det ble en sen natt med selvmikset polish og lite søvn. Men når Prinsen av Kent og de andre dommerne delte ut førstepremien i klassen til «vår» bil var det verdt strevet, sier Hansvold.

Kunden ble visstnok så fornøyd, at det ble ny runde året etter med en Porsche 356, og ny førsteplass som resultat. På telefonen viser han bilder fra hemmelige garasjer med digre samlinger. Mercedes SLR Stirling Moss, og CLK GTR Roadster er sjelden vare. Ferrari SP30 finnes det kun en av, og Hansvold forteller at han først polerte den og så fikk kjørt en skikkelig runde.

ROTFYLLING: Med et redskap som minner sterkt om tannlegebesøk, fyller Hansvold igjen mikroskopiske hakk og sår i lakken. (1 / 10)

Begravd

Ferrari F12-en blir sjekket med lakkdybdemåler, som blant annet avslører om den er blitt reparert og påført sparkel eller lakk som ikke er original. Et par kraftige utslag bakpå spoileren sladrer først om reparasjon, men apparatet kalibreres og så er alt i orden. Tykkelsen varierer mellom 230 og 260 mikrometer, noe som jevnt over er en del mer enn på en vanlig familiebil. 

– Jeg har polert opp en 1930-modell Marmon Big-eight Phanteon som ble gjemt i en torvløe i Isterdalen under krigen. For å hindre at tyskerne fikk tak i den begravde de den i torv i sju år, sier Hansvold.

En rikholdig historikk med en del avstikkere, førte til slutt frem til full behandling hos Cura Di.

– Bortsett fra skjermene foran, er lakken original, og skinntrekket på setene har nå fått tilbake fargen med en historisk patina, sier Hansvold.

KLART: Denne Porsche Panameraen er ferdig behandlet, og skal snart hentes av kunde. Foto: Ragnvald Johansen

Molekylær fysikk

Langmo påpeker at en refleks mangler på bakre støtfanger.

– Når vi er ferdig med en bil, kjenner vi den som regel bedre enn eieren. Vi går over hver millimeter flere ganger, sier Hansvold.

Rett under kanten av bagasjelokket er det et lite hakk, på størrelse med et fyrstikkhode. Hansvold finner frem noe som minner om et instrument du ser hos tannlegen. Først matcher han riktig farge til bilen, og så fyller han den mikroskopiske koppen oppå instrumentet. Spissen brukes til å tegne inn lakk med totalt fokus, og strømmen av gode historier stanser i noen få minutter.

Langmo finner ett hakk til, som er så lite at det begynner å minne om molekylær fysikk, og det får samme behandling. Hansvold finner frem en motivlakkert poleringsmaskin, prydet med en bil som er halvt Ferrari og halvt Maserati. Små riper i klarlakken forsvinner når den bearbeides med kjærlig hånd.

DEKKOPERASJON: Dekkene pensles med svart gummi-polish før bildene ute skal tas. Alle detaljer teller. Foto: Ragnvald Johansen

– Torgeir Magnussen som er samarbeidspartner og driver Autosport, sier at det ser ut som jeg danser når jeg står og jobber med bilene. Jeg pleier å ta på høreklokker, og spille italiensk opera for å komme inn i riktig sone, sier Hansvold.

Langmo og Hansvold begynner å jobbe seg metodisk rundt hele bilen. Overflateforseglingen kalt «Coating» strykes på med en kloss, og poleres av igjen etter et par minutter. Når den herder blir det som et lag av glass, som gir den helt spesielle overflaten. 

Etterpå venter massasje av skinnsetene. Hansvold forteller at han bruker en skanner for å lese av fargen på interiøret, og så blander seg fram til den nyansen som matcher bilen.

– Noen kunder har kommet tilbake for å hente bilen, og vært overbevist om at jeg har skiftet ut interiøret med et helt splitter nytt, sier Hansvold.

Når en ser hva slags fokus han har på detaljer, er det kanskje ikke så rart.

Motor
Gadgets