– Kundegruppen er mye større enn mange tror
Trodde du pickuper bare er for bønder og entreprenører? Da er du kanskje litt gammeldags, for stadig flere privatpersoner velger seg en pickup, skal man tro dem som selger bilene.
Om det norske pickup-salget de siste 20 årene betraktes, er det liten tvil om hvem som er den suverene vinneren. Med en markedsandel på hele 26,4 prosent og over 17.000 solgte biler er Toyota, med modellen Hilux, den åpenbare pickup-sjefen i Norge. Tallene er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
– Toyota Hilux har stått for fremkommelighet og driftssikkerhet fra dag én. Den er på mange måter ikonet for driftssikkerhet, forteller Tove Hejll, informasjonskonsulent hos den norske Toyota-importøren.
Hun mener dette er med på å forklare hvorfor kundene vender tilbake til nettopp Toyota Hilux, men trekker også frem Toyotas store forhandlernettverk som et fortrinn.
Entreprenørene er fortsatt vår største og viktigste kundegruppe, men det vi ser er at det er langt flere privatpersoner som kjøper ny pickup nå enn tidligereSteinar Dokken, Isuzu
Utfordrer
På 2. plass blant Norges mest solgte pickuper de siste 20 år, kommer Isuzu D-Max med nesten 9.400 biler og en markedsandel på 14,4 prosent, ifølge OFV.
– Nye Isuzu er utstyrt som en personbil, har svært god kjørekomfort, har fortsatt klasseledende lastevekt og er den sikreste bilen i sin klasse, hevder Steinar Dokken, som er Isuzu salgssjef.
Han forklarer det solide salget med at Isuzu D-Max er den eneste bilen som har fått «full score» i Euro NCAP etter det han beskriver som nye og strenge testkriterier. Dokken trekker samtidig frem at det slett ikke bare er bonden og entreprenøren som ønsker seg en stor og kraftig pickup.
– Kundegruppen er bred, og mye større enn mange tror. Entreprenørene er fortsatt vår største og viktigste kundegruppe, sammen med firmaer som har behov for høy trekkvekt og fremkommelighet, men det vi ser er at det er langt flere privatpersoner som kjøper ny pickup nå enn tidligere, sier salgssjefen.
Han peker på at det er et øktende tilfang av aktive mennesker som tilpasser bilene til sin livsstil.
– Dette kan være jegere og folk i hestemiljøet, dem som elsker friluftsliv, randonee og turer med taktelt. Vi forventer at det i år vil være mer enn 200 Isuzuer som svinger innom Arctic Trucks før de leveres til kundene, forteller Dokken.
Arctic Trucks har spesialisert seg på ombygging av terrenggående biler, og tilbyr arbeid på Isuzu D-Max, Toyota Hilux, Nissan Navara, Toyota Land Cruiser, Toyota Hilux og VW Amarok.
Ford gasser på
Over hos Ford deler informasjonsdirektør Anne Sønsteby Dokkens tanker om hva kundene er på jakt etter i en pickup, som for Fords del er modellen Ranger.
– Ford Ranger ble i 2020 Norges mest solgte pickup og brukes både som en arbeidsbil innenfor bygg og anlegg, landbruk og skogbruk, men også som en tøff privatbil for de som ønsker å ha muligheten til å ha mye på planet, sier hun.
Sønsteby viser til at Ford Ranger-kundene gjerne frakter sykler, kajakk på taket og annet sportsutstyr hvor man trenger god plass.
– Og ikke minst vil Ranger-kundene ha en privatbil på vei til hytta hvor planet kan romme store vedlass, en liten snøfreser eller annet man trenger en pickup for å få med seg. Ranger kan trekke hele 3,5 tonn, som kommer godt med både når man skal trekke campingvogn, dobbel hestehenger, stor båthenger eller annet som er tungt, forteller Sønsteby.
Over 20 år har Ford Ranger solgt rett over 8.400 biler i Norge, og markedsandelen ligger på samme nivå som den nå utgåtte VW Amarok. Begge snuser på om lag 13 prosent markedsandel sett med 20-årsbriller.
Betrakter man imidlertid de to siste års salg, er Ford en betydelig mer tydelig stemme i pickupmarkedet. Siden 2019 har Ford solgt 2.966 biler og slått Toyota med 277 biler. Markedsandelen sett fra 2019 til nå er på henholdsvis 26,2 og 23,8 prosent, og så langt i år er det stadig Toyota, Ford og Isuzu som kniver om å være størst.
Toyota ligger i skrivende stund på 698 biler mens Ford er rett bak med sine 604 registrerte Rangere og Isuzu på 3. plass med 517 nye Isuzu D-Max-er.