Den bayerske bilprodusenten leverte 675.680 kjøretøy i tredje kvartal, en økning på 8,6 prosent fra forrige kvartal. BMW solgte 275.618 (opp 7,1 prosent) biler i Europa og 559.681 biler i Kina (opp 6,4 prosent), melder bilprodusenten i en pressemelding.
Den største overraskelsen er salget av elektriske biler som steg med hele 50 prosent, tilsvarende 54.719 kjøretøy. BMW-gruppen har levert 116.381 elektriske kjøretøy så langt i år, en økning på 20 prosent.
«Vi er fornøyd med å øke salget i tredje kvartal, til tross for situasjonen, og spesielt fornøyd med den elektriske salgsveksten», uttaler Pieter Nota, styremedlem i BMW og ansvarlig for kunder, merker og salg, i pressemeldingen.
Salget for året sett under ett er likevel ned 12,5 prosent, tilsvarende 1.638.316 kjøretøy.
Gode tall fra Mini og Rolls-Royce
Salget av kjøretøy med BMW-logo på panseret økte med 9,8 prosent, tilsvarende 585.336 kjøretøy, i tredje kvartal, der hovedmodellene bak veksten var den nye 2-serie Gran Coupè, den oppdaterte 5-serien og SUVen X3.
BMW eier også det tidligere britiske merket Mini. Det er levert ut 208,144 Minier så langt i år, en nedgang på 20 prosent. I tredje kvartal økte Mini-salget med 1,9 prosent.
Rolls-Royce Motor Cars er også et merke i BMW-porteføljen og det er solgt 2.651 «flyvende tepper» så langt i år, som tilsvarer en nedgang på 28,5 prosent. Den globale etterspørselen var derimot svært solid i 3. kvartal og merket økte salget med 54 prosent, sammenlignet med 2. kvartal.
BMW har også solgt 129.599 motorsykler så langt i år, en nedgang på 5,4 prosent, mens salget i tredje kvartal økte med 20,9 prosent.