<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tysk bilkjempe bekrefter ryktene

Tyske Audi bekrefter at det slutter å utvikle forbrenningsmotorer i 2026, og syv år senere er det helt slutt, med et lite unntak.

    Publisert 23. juni 2021 kl. 10.40
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 256 ord
    ELEKTRISK: Markus Duesmann, adm. direktør og styreleder i Audi, har bekreftet selskapets elektriske plan.  Foto: Audi

    På tampen av forrige uke skal toppene i Audi ha blitt enige om en plan som setter sluttstrek for utviklingen av forbrenningsmotoren innen 2026. 

    Audi-sjefen Markus Duesmann la angivelig frem en detaljert plan for elektrifiseringsfremtiden for styret. Hovedpunktet i planen skal ha vært å avslutte utviklingen av rene forbrenningsmotorer innen 2026. 

    Tirsdag ettermiddag bekrefter den tyske bilprodusenten at nye modeller som lanseres fra 2026 utelukkende skal være helt elektriske. 

    Audi skal gradvis fase ut produksjonen av biler med forbrenningsmotorer frem til 2033, men holder fortsatt døren på gløtt for lokal produksjon. Ingolstadt-selskapet har også som mål å nå netto nullutslipp senest i 2050. 

    Ikke helt slutt

    «Jeg tror ikke på suksess med forbud. Jeg tror på suksess gjennom teknologi og innovasjon. Den tydelige planen vi har laget er avgjørende for en god overgang til den elektriske tidsalderen», sier Duesmann i meldingen.

    Samtidig som Audi-sjefen lanserer den tunge grønne satsningen har han fortsatt døren på gløtt for lokal produksjon. 

    Selskapet mener at den nøyaktige timingen for forbrenningsmotorens avvikling «vil bli bestemt av kundene og lovgivningen». Audi venter blant annet etterspørsel etter forbrenningsmotorer i Kina etter 2033, og det kan derfor være aktuelt å produsere biler med tradisjonelle motorer lokalt etter 2033, ifølge meldingen. 

    Audi skal uansett ha hovedfokus på elbilutvikling og sikter mot å ha mer enn 20 helt elektriske modeller i porteføljen innen 2025. 

    Duesmann kommer likevel med en forsikring til tilhengere av bensin og diesel: «Audis siste forbrenningsmotor vil være den beste vi noensinne har bygget», sier han i meldingen.