General Motors tar opp kampen med Tesla, Rivian og Ford og har lansert en ny elektrisk pickup på Consumer Electronics Show: Chevrolet Silverado.
Bilen deler navn med sin søstermodell med intern forbrenningsmotor, men har et helt annet design og flere funksjoner som ikke finnes i originalen. Designet er aerodynamisk med skråstilte vinger ned mot lasteplanet.
I lasterommet foran – frunken – kan man legge verktøy, men det er også strømuttak så man kan bruke bilen som et aggregat. Bilen kan også brukes for å lade andre elbiler.
Frunken går også helt ned til fangeren foran, noe som gjør det enklere å laste inn og ut verktøy, men gjør også at plassen kan brukes som arbeidsbenk.
Fords nye publikumsfavoritt Ford F-150 Lightning har samme løsning, mens Rivians frunk er et stort hull der verktøyet må løftes for å få det ut.
Lang rekkevidde
Den nye elektriske Silveradoen kan gå 643 kilometer på én lading og går i produksjon våren 2023 – om lag ett år etter Fords superpopulære Ford F-150 Lightning hvor selskapet måtte stenge reservasjonslistene etter ellevill interesse – men med 160 kilometer lengre rekkevidde.
Den råeste versjonen vil ha om lag 664 hestekrefter og hele 1.050 Nm dreiemoment. Til sammenligning har den bensindrevne varianten med V8-motor 420 hestekrefter og 620 Nm dreiemoment.
Tross imponerende tall på papiret kan den elektriske modellen transportere noe mindre enn sin bensindrevne søster. El-pickupen kan taue opp til 4,5 tonn og laste 590 kg, mens bensinmodellen kan taue 5,9 tonn og laste 950 kg.
Ifølge GM er dette på grunn av at batteriene veier mer, og ymter om at en enda kraftigere modell som kan taue hele 9 tonn kommer senere.
I USA kommer den elektriske Silveradoen i to varianter: arbeidshesten Work Truck og den fullutstyrte RST. Prisene starter på henholdsvis 350.000 og 890.000 kroner. Senere kommer også en offroadversjon.