Volvo Cars solgte 42.067 biler i februar, 17,2 prosent færre enn i februar i fjor, opplyser den svenske, kinesiskeide bilprodusenten onsdag.
Selskapet understreker at etterspørselen stadig holder seg sterk. I tillegg melder Volvo Cars at produksjonen forbedres måned for måned, ettersom begrensningene i forsyningskjedene gradvis har avtatt.
Det kan imidlertid oppstå nye problemer i forsyningskjedene, frykter selskapet, og viser til «den eskalerende militære konflikten» i Ukraina, som kan skape forstyrrelser for både transport og økonomisk aktivitet i omkringliggende land.
33 prosent elektrisk
De helt eller delvis elektriske bilene i Volvo Cars' Recharge-portefølje utgjorde 33 prosent av Volvo Cars' globale salg i februar. De helt elektriske bilene utgjorde 7,9 prosent av totalsalget.
I Europa gikk selskapets totalsalg ned 18,6 prosent. Her sto Recharge-modellene for over halvparten av de 19.512 bilene som ble solgt.
I Kina sank Volvo-salget med 13,8 prosent, mens USA-salget falt hele 32,1 prosent.
XC60 var Volvo Cars' mest solgte bil i februar, etterfulgt av XC40 og XC90.
Med januar og februar tilbakelagt har Volvo Cars solgt tilsammen 89.628 biler hittil i 2022. Det tilsvarer en nedgang på 18,8 prosent fra 2021.
Senere denne måneden – 21. mars – tiltrer Jim Rowan som ny toppsjef i Volvo Cars. Han tar over for Håkan Samuelsson, som har ledet Volvo Cars siden 2012.
Volvo Cars' langsiktige mål er å bli en rendyrket elbilprodusent innen 2030 og å selge alle elbilene sine på nett. Rundt midtveis i inneværende tiår – altså rundt 2025 – skal den helelektriske andelen passere 50 prosent.
Den svenske bilprodusentens største eier er kinesiske Geely Holding.