Renault annonserer tirsdag en restrukturering som skal løfte driftsmarginen fra dagens forventede 5 prosent til 8 prosent innen 2025 og over 10 prosent i 2030, går det ifølge Reuters frem av en pressemelding tirsdag.
De nye, finansielle målene omfatter også en kontantstrøm fra driften på over 2 milliarder euro i 2023-25, stigende til over 3 milliarder euro i de fem påfølgende årene.
Videre er planen å gjeninnføre utbytteutbetalinger fra neste år, etter et tre års avbrekk.
Restruktureringen omfatter spin-off og børsnotering av elbilvirksomheten Ampere i 2023, der Nissan ventes å ta en eierandel. Størrelsen på denne er ifølge presentasjonsmaterialet til diskusjon, men investorene håper konsernsjef Luca de Meo vil komme med ytterligere detaljer på investorpresentasjonen senere tirsdag.
Enn så lenge sender investorene Renault-aksjen ned over 2 prosent i tirsdagens handel på Paris-børsen.
Deler bensinbiler med Geely
Det samme gjelder bensinbilvirksomheten, med kodenavnet Horse, som Renault vil dele 50/50 med Kina-rivalen Geely. Joint venturet skal utvikle og produsere såkalt avanserte hybride lavutslippsdrivlinjer, med sine 19.000 ansatte på 17 fabrikker og tre forsknings- og utviklingssentre. Selve basen skal være i London.
En person med kjennskap til vilkårene understreker overfor nyhetsbyrået at Renaults avtale med Geely er foreløpig og ikke-bindende. Seriøse samtaler mellom de to har ifølge Reuters pågått i minst tre måneder.
Joint venturet vil, når det er oppe og går, ha en kapasitet til å levere rundt 5 millioner motorer og hybrid-systemer. Noen av fabrikantene som vil kjøpe sine drivlinjer herfra – i tillegg til Renault og Geely – er Volvo Cars, Nissan, Dacia og Mitsubishi. Oppstart skal formelt skje i løpet av 2023.
For Geely går avtalen inn i et mønster der produsenten inngår partnerskap for å ekspandere utenfor Kina. Geely eier også Volvo Cars, og har en 9,7 prosents eierandel i Daimler.