Sikrer seg milliardbutikk
Bilforretningen Erik Arnesen Bryn har tjent over 185 millioner på Volkswagen- og Audi-salg de siste fem årene. Nå slukes de av Møller Bil om Konkurransetilsynet sier ja.
– Det kommer til å bli hardt arbeid og det kommer til å bli tøft, sier Harald A. Møller-direktør Ulf Tore Hekneby.
På Frysja i Oslo ligger tåken tett over VW-, Audi- og Skoda-importørens hovedkvarter, der Hekneby presenterer utsiktene for 2023.
– Makroøkonomiske drivere, en rask og kraftig innføring av elbilavgifter og vedvarende produksjonsutfordringer kjøler ned markedet, konstaterer direktøren.
Han er tydelig på at vektavgiften på biler, som også rammer alle elbiler fra nyttår – ikke bare de som koster over 500.000 kroner – kom svært overraskende på Norges største bilimportør.
Leveringsutfordringer
Hekneby legger ikke skjul på at leveringsproblemene de har hatt, spesielt med elbiler fra VW, Skoda og den litt rimeligere Audi-modellen Q4 e-tron, vil fortsette inn i 2023. Han er imidlertid ikke like pessimistisk som DNB Markets og deres anslag på 130.000 registrerte biler neste år.
Heller ikke Bilimportørenes Landsforenings forventning om 140.000 er Hekneby helt enig i, men trekker snarere frem i sin prognose at det kan bli registrert rundt 150.000 biler i Norge neste år.
Bakgrunnen for at Harald A. Møller tror på såpass høy registrering neste år er salget de allerede har fått inn, men på grunn av pandemi, krig og delemangel ikke har levert ennå.
– Usikkerheten i verdenssituasjonen, som treffer bilbransjen i stor grad, påvirker også Harald A. Møllers beregninger, samtidig som en stor ordrebank inn i 2023 trekker prognosene oppover, sier Hekneby.
Det trekkes forøvrig frem at selskapets elbilandel havner på 85 prosent neste år, men importsjefen er tydelig bekymret for avgiftsnivået fremover.
– Vi har ikke noen problemer med elbilmoms, men engangsavgiften er ødeleggende. Det blir veldig spennende å se hva politikerne gjør i 2023 og 2024, sier Hekneby.
Under Arendalsuka i august kom Harald A. Møller-sjefen med kraftige uttalelser om ladbare hybrider, og talte for at disse bilenes gunstige avgiftsfordeler burde fjernes. Hekneby ble ikke hørt av regjeringen og bilene må fortsatt betraktes som relativt prisgunstige i Norge.
– Ladbare hybrider er ikke fremtiden og det er viktig å redusere deres konkurransefordel, gjentok Hekneby nå.
Voldsomt tempo
I tillegg til sine tanker om 2023, presenterte også importdirektøren et anslag på registreringer i 2022. Det spekuleres i at antallet kan komme opp i hele 170.000 biler, som betyr at det ligger an til et voldsomt tempo i disse dager.
– Det kommer opp mot 20.000 biler mot slutten av året og vi skal levere masse bil, sier Hekneby.
– Så det kan komme en julegave til folk som har ventet lenge?
– Ja, bare i desember får vi mer enn 8.000 registreringer, sier Hekneby.
Pr. 20. desember er det registrert 151.962 biler i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Av disse er rett over 78 prosent elektriske og så langt er det Tesla som leder i desember med rett over 19.500 biler, mens Volkswagen haler innpå med sine 18.122 registreringer.
Langt bak ligger Toyota på tredje plass med 12.544 bilregistreringer.
Havnekaos – for noen
I motsetning til de fleste andre bilimportører bruker ikke Harald A. Møller den mye omtalte Drammen Havn, der det like før jul er kaostilstander. Båtlaster med tusenvis av biler strømmer til og havnen fylles opp av nye biler det haster med å få registrert før moms og avgifter innføres 1. januar.
For at havnen skal kunne ta imot flere biler må allerede ankomne biler faktes vekk, som skal være en utfordring.
Harald A. Møller tar imidlertid sine biler til Bekkelagskaia i Oslo, der importøren har kontroll på sin egen logistikk. Dette skal ifølge Hekneby gjøre dem i stand til å få unna et stort antall biler.
– Vi skal jobbe helt frem til kvelden på nyttårsaften for å få ut så mange biler som mulig, sier Hekneby.