<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Awilco Container gjør kule på salg av skip

Selger tre skip for rett i underkant av 15 millioner dollar pr stykk. I juli ble de samme skipene kjøpt for drøyt ni millioner dollar. 

Publisert 17. nov. 2017
Oppdatert 17. nov. 2017
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 275 ord
lead

Flere nye containerrederier har blitt etablert det siste året av aktører som ønsker å posisjonere seg for den ventede oppgangen i markedet for containerfrakt.I juli etablerte det familieeide investeringsselskapet AWilhelmsen, containerrederiet Awilco Container med nettopp dette formålet.Etter kort tid hadde det ferske containerrederiet skaffet seg en flåte bestående av fire heleide containerskip bygget mellom 2009 og 2010 med plass til mellom 4.250 og 4.395 containere.I tillegg hadde det kjøpt to containerskip bygget i 2010 og 2011 sammen med den amerikanske investoren Wilbur Ross.– Dette er gode skip som er godt holdt. Og de er forferdelig billige; de kostet ikke stort mer enn skrapverdien, uttalte Awilco Containers' administrerende direktør Jens-Julius R. Nygaard til shippingavisen Tradewinds tidligere i høst.KjempegevinstKun fire måneder senere ser det ut til at det ferske rederiet har solgt halvparten av flåten for en solid gevinst. Ifølge bransjekilder Tradewinds har snakket med, skal det kinesiske rederiet Quanzhou Ansheng Shipping ha betalt rett under 15 millioner dollar pr stykk for de tre skipene «AS Mariella, «AS Mariana» og «AS Magnolia» som alle er bygget ved DSME-verftet i Sør-Korea.Dersom kjøpet går igjennom betyr det at Awilco Container får en avkastning på nær 60 prosent i løpet av fire måneder på containerskipene som skal ha blitt kjøpt for rett under 9,4 millioner dollar i juli.Awilco rapporteres å ha gjort en særdeles god deal da markedsprisene på de nevnte skipene skal være rundt 11 millioner dollar, ifølge Vesselsvalue. Den kinesiske kjøperen er ifølge Tradewinds kjent for å ha bladd opp litt ekstra for å øke flåten sin de siste månedene, og det ventes ikke at andre rederier vil bla opp like mye for tilsvarende skip, ifølge meglerkilder bransjeavisen har snakket med.