<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Robert og Jan tjente 100.000 hver dag

Robert Burud og Jan Lyder Isaksen er blitt rike på 22 butikker.

Publisert 19. mars 2018 kl. 10.56
Oppdatert 18. aug. 2022 klokken 21.14
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 429 ord
KIWI-KONGER: Omsetningstallene øker år for år, for de to kjøpmennene Robert Burud (t.v.) og Jan Lyder Isaksen. FOTO: OLIVER ORSKAUG

– 2017 var et veldig tøft år, sier Robert Burud til Finansavisen. 

Likevel klarte han og makker Jan Lyder Isaksen å øke omsetningen i sine 22 Kiwi-butikker i fjor. Og best av alt, de kuttet samtidig kostnader.

– Vi har redusert spesielt på svinn og lønnskostnader. Det gjør at vi får bedre marginer, sier Burud.

Driftsmarginen økte fra 2,9 prosent til 3,5 i fjor, som er svært bra blant lavprisaktører i dagligvaremarkedet.

På bunnlinjen satt de ifølge avisen igjen med 36,5 millioner kroner, eller 100.000 i overskudd for hver dag i fjor.

Legger man til at de fleste butikkene holder stengt på søndager og man trekker fra noen handledager rundt jul, påske og andre helligdager, så er overskuddet per dag enda høyere.

Slo resten av markedet

Burud og Isaksen startet sammen for 17 år siden med 300.000 i egenkapital hver og én butikk i Asker.

Siden har imperiet vokst. Butikken i Asker er i dag den som har høyest omsetning, rundt 100 millioner kroner årlig.

Veksten i 2017 kommer hovedsakelig på grunn av nye butikker, ombygginger og utvidelser av allerede eksisterende butikker.

- Vi hadde ikke mye organisk vekst, men det tok seg opp litt mot slutten av året, sier Burud.

Han kan likevel ikke klage. Fra 2016 til i fjor økte Oslofjordmat salget med 8,45 prosent eller 86 millioner kroner.

Sammenlignet med dagligvaremarkedet og resten av Kiwi, gjorde Burud og Isaksen det veldig bra.

Totalmarkedet økte med 0,9 prosent i fjor, ifølge tall fra analyseselskapet Nielsen. Hele Kiwi økte salget med 5,5 prosent.

Utvider porteføljen i år

I 2018 forventer han ytterligere vekst.

– I januar flyttet vi en Kiwi-butikk på Bislett 50 meter opp i gaten i nye lokaler. Da gikk vi fra 270 til 1000 kvadratmeter, sier Burud.

– Og hvordan er effekten blitt?

– Den går veldig bra. Vi vil tydelig merke det på årets regnskap. Vi regner med å omsette for 60-70 millioner, kanskje mer.  Butikken ligger i et område med mange studenter, og de er opptatt av mat til lav pris, sier Burud.

Det siste året har de også åpnet en butikk ved Briskeby brannstasjon og en på Løren

– Vi har funnet et lokale i Ski som vi åpner i andre halvår. Det blir bra. Det er i et område med to store leilighetskompleks, og vi får butikk på gateplan, sier Burud.

– Hvordan blir 2018?

– Veldig tøft. Tøffere enn i fjor. Det er en beinhard kamp hver dag. Kiwi har sagt de skal være billigst og det kommer ikke gratis. Men det er veldig moro når vi får det til, sier Burud.

Duoen driver 22 Kiwi-butikker i Oslo, Akershus og Østfold. Burud og Lyder Isaksen eier 49 prosent av franchiseselskapet Oslofjordmat. Resten av aksjene eier Norgesgruppen.