«Hvert år bringer med seg noen få lotteribilletter i markedet for kjøp og salg av tankskip, der offshore konverteringskjøpere trenger et egnet tankskip mens de venter på tildelingen av FPSO- eller FSO-anbud», skriver skipsmeglerforetaket Nordic Shipping i sin ukentlige oppdatering.Meglerforetaket peker på at kjøpsprisen i slike sammenhenger, altså der en kjøper vil konvertere et tankskip til en flytende produksjon og/eller lagringsenhet, utgjør en svært liten del av den samlede prosjektkostnaden.Det gjør at en selger kan oppnå en svært gunstig avkastning i bytte mot et skip med godt rykte og fleksible avtalevilkår når det gjelder timing.«Hatten av for Euronav som denne uken cashet inn på nok en slik Modec-lotterikupong», skriver Nordic Shipping.Tirsdag annonserte nemlig den belgiske tankgiganten Euronav at det hadde solgt den 2009-bygde Suezmax-en «Felicity» for konvertering til en FPSO.Kjøperen er japanske Modec, og prisen er oppgitt til 42 millioner dollar.«Den rapporterte prisen er 8-10 millioner dollar høyere enn det vi vurderer som en fair markedspris i en normal s&p-transaksjon», skriver skipsmeglerforetaket som understreker at det opprettholder et positivt syn på tankverdier.Euronav meddelte at transaksjonen genererte 21,1 millioner dollar i kontanter etter nedbetaling av gjeld.I desember 2017 solgte Euronav en 2004-bygd VLCC - Very Large Crude Carrier - til Modec for konvertering.Tidligere har også to eldre VLCC-er gått samme veien fra Euronav til Modec, ifølge VesselsValue.