tankmarkedet
Inntjeningsstup i stortank
Ratene fortsetter å falle i VLCC-markedet. Inntjeningen for en ni år gammel VLCC er nå nede i rundt 35.000 dollar dagen.
Småskipene banker VLCC-ene
Vanligvis tjener VLCC-ene langt mer enn de mindre skipstypene. I 2024 har de imidlertid hengt etter både suezmax-er, aframax-er og de største produkttankskipene.
– VLCC-ratene kommer til å gå i 100.000 dollar
– Ordreboken på VLCC er kun et par prosent av eksisterende flåte, og det er 10-ganger så mange skip over 15 år, og flere skip over 20 enn i bestilling, sier analysesjefen i Pareto Securities, Eirik Haavaldsen som venter vind i seilene for kursene. 
Tankaksjene stuper
Tankaksjene stuper på børsen etter OPEC kutter i oljeproduksjonen. – VLCC-ratene kan komme til å bli redusert fra omkring 90.000 til 60.000 dollar pr. dag som en konsekvens av denne endringen, sier Clarksons-analytiker Frode Mørkedal.
Tidenes trippel i tank
Det går så det griner i tankmarkedet. Nå tjener en VLCC, en aframax og en suezmax alle over 100.000 dollar dagen. Frontline og Hafnia er tankfavorittene til Arctic-analytiker Lars Bastian Østereng.
Tror tankratene skal firedoble seg i høst
– Man har sett et ganske markant skifte i VLCC-ratene i den seneste tiden, sier analytiker Jørgen Lian i DNB Markets. 
Verre og verre i stortank
Høysesongen i tankmarkedet har så langt vært elendig. Mye tyder på at den kan bli enda verre.