Det Oslo-noterte tørrlastrederiet Belships har i følge en melding fredag valgt å hedge (sikre) drivstoffkostnadene for 2020.I henhold til IMOs nye miljøreguleringer som trer i kraft 1. januar 2020, blir det forbudt å bruke drivstoff med et svovelinnhold på mer enn 0,5 prosent. Dermed ventes det at lavsvovelholdig drivstoff blir dyrere ettersom etterspørselen vil øke kraftig, og tilbudet fortsatt er begrenset.Noen har derfor valgt å installere scrubbere, for å kunne fortsette å brenne drivstoff med svovelinnhold på 3,5 prosent som ventes å bli vesentlig billigere på grunn av et kraftig etterspørselfall. Alternativ til scrubbereI stedet for scrubbere, har Belships inngått en finansiell kontrakt om å hedge prisdifferansen mellom de to drivstofftypene.Den sikrede eksponeringen er på 24.000 tonn bunkers for 2020, tilsvarende det årlige forbruket til fire skip. Den faste prisdifferansen er på 198 dollar pr. tonn, med oppgjør hver måned. Rederiet, som nå ledes av Lars Christian Skarsgård, skriver at flåten vil være klar til å tilfredsstille de nye IMO-reguleringene innen januar 2020.- Hedgingen av bunkerspris-differansen reduserer nedsiderisikoen og representerer et effektivt alternativ til kostbare scrubberinstalleringer, samtidig som både flåteutnyttelsen og fleksibiliteten til å justere posisjonen etter hvert som markedet utvikler seg, opprettholdes, skriver rederiet i meldingen. Handler rasktSkarsgård startet i rollen som konsernsjef 15. mars, og har på kort tid tatt flere grep.Siden den tidligere skipsmeglertoppen tok over sjefsstolen for snart to måneder siden, har han inngått en låneavtale på 140 millioner dollar, samt utvidet flåten med ytterligere to Supramax-skip og én Ultramax.Belships-flåten består nå av totalt 19 tørrlastskip av typen Supramax/Ultramax. Det inkluderer en Ultramax på 63.000 dødvekttonn under bygging ved Imabari-verftet i Japan. Levering er ventet i første halvår 2020.