tørrlast
Superbull på tørrlast
Inntjeningen i tørrlastmarkedet har falt som en stein de seneste månedene. Nå mener Fearnley Securities at bunnen er nådd og meglerhuset anbefaler kjøp av en bunke tørrlastaksjer.
Overraskende svakt capesizemarked
Markedet for store tørrlastskip var overraskende svakt mot slutten av fjoråret. Starten på 2025 har også vært av det labre slaget.
Investorene foretrekker råoljetank-segmentet
Investeringsbanken Arctic Securities gjennomførte før jul en spørreundersøkelse for å avdekke investorenes syn på shippingmarkedet. Konklusjonen er klar: Råoljetank er ventet å være det mest attraktive shippingsegmentet i 2025.
Fare for et elendig shippingår
Sentimentet i shipping surnet betraktelig høsten 2024, og fraktratene avslutter året dårlig. Dessverre er det lite som tyder på et oppsving i 2025.
Superbull på tørrlast
Clarksons-analytiker Frode Mørkedal mener at tørrlastaksjene er svært attraktive priset. På Oslo Børs er Belships og Golden Ocean favorittene.
Dumper hele tørrlastsektoren
DNB Markets har salg på omtrent det som er av norske børsnoterte tørrlastaksjer. –  Forventningene for vinteren og 2025 er for høye og det vil sannsynligvis komme betydelige negative estimatendringer, sier Jørgen Lian i DNB Markets.
Lav flåtevekst holder tørrlastmarkedet stramt
Det er stor uenighet om hvorvidt tørrlastratene skal opp eller ned. Rederne peker på at lav flåtevekst vil løfte inntjeningen fremover, mens kritikerne påpeker at et vaklende Kina til slutt vil dra ratene ned, skriver analytiker Ingeborg Almås i Clarksons.