<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sissener om Tesla-veddemål: - Lykke til

Denne uken kjøpte Karl Oscar Strøm i Pareto Securities sine første Tesla-aksjer. - Jeg ønsker ham lykke til, sier Jan Petter Sissener.

Publisert 11. mai 2019
Oppdatert 12. mai 2019
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 592 ord
lead

(Finansavisen.no): På New York-børsen har Tesla-kursen falt rundt 32 prosent siden kurstoppen på 377 dollar i desember. Elendige kvartalstall og emisjonspekulasjoner har tynget aksjekursen, før emisjonen faktisk kom i forrige uke. Nå handles aksjen til rundt 255 dollar, som er det laveste nivået siden begynnelsen av 2017 og som ikke er langt unna snittkursen de seneste fem år.Vanligvis holder Karl Oscar Strøm seg til aksjefond når han investerer privat, men Tesla-aksjen virket så interessant at han valgte å kjøpe «en liten post» på tirsdag – som hans eneste aksje. Strøm er tidligere investeringsøkonom i Nordnet og har lang fartstid som aksjemegler.- Tesla har vært blant amerikanske selskaper jeg har fulgt med på lenge. Det var litt lite kapital i selskapet, som man ofte ser i selskaper som vokser fort. Da de gikk til markedet for å hente penger, bestemte jeg meg for å kjøpe meg inn. Kjøpskursen er helt i den nedre delen av det intervallet aksjen er blitt handlet til de siste par årene, sier han.Eier ikke bare aksjen...Strøm kjører selv en «Model S» som han kjøpte i 2015.- Vi har ikke angret et sekund på at vi kjøpte den bilen. Vi har den som eneste familiebil, sier han.Pareto-partneren hevder han alltid har vært interessert i teknologi og teknologiaksjer, og at mye av hans rolle i Pareto er å ­utvikle «neste generasjons»-finans­tjenester for meglerhuset.- Jeg synes det er spennende å se selskaper som er i en utfordrerrolle. Vi ser hvordan produktet (Teslas biler, red. anm.) minner om en iPhone egentlig. Plattformen er helt annerledes enn andre biler. På grunn av softwareoppdateringer blir bilen forbedret etterhvert, og den blir ikke utdatert på samme måte som andre biler, sier han og fortsetter:- Du hører om klager på service i Norge og andre ting. Men det er fordi­ selskapet vokser så fort og mye av det de gjør, gjør de for første gang. Vi hadde for eksempel problemer med dørhåndtakene, men det har de fikset og nå har vi helt nye «neste generasjons»-dørhåndtak.Ingen høydeskrekkStrøm tror Tesla vil beholde posisjonen som teknologileder i mange år .- Tesla leverer på det de lover. De har en posisjon som ligger langt foran de andre. Jeg leste i dag om den nye elbilen til Mercedes. Jeg synes den ser dårligere ut enn Teslas biler på nesten alle punkter.- Hva sier du til de som mener at prisingen er altfor høy?- Det kunne man sagt i alle år om Amazon også. Og alle vet jo hvordan den aksjen har utviklet seg. Prising av vekstselskaper er alltid utfordrende ettersom de bruker alle pengene på ny vekst. Det er viktigere for Tesla å vokse enn å generere cash til eierne, sier han.Sissener: – Lykke tilMange har i flere år ment en markedsverdi på 40-50 milliarder dollar er altfor høyt «for en liten bilprodusent som ikke tjener penger», deriblant Jan Petter Sissener. Gjennom hedgefondet Sissener Canopus har han lenge hatt en shortposisjon i Tesla. Nå sier han at mesteparten av shortposisjonen ble dekket inn i forbindelse med emisjonen i forrige uke.- Hvor mye har dere tjent på Tesla-shorten i år?- Det har jeg ikke foran meg nå, men i april tjente vi 15 millioner kroner.Sissener får nyss om at artikkelen ikke skal handle om ham, men en nordmann i finansbransjen som har kjøpt Tesla-aksjer.- Jeg ønsker denne finansmannen lykke til og får spørre ham om han har mistet forstanden, sier forvalteren.- Du ville selv aldri vurdert å kjøpe?- Nei, er du gal. Verdivurderingen av Tesla er helt syk. Nå kommer også konkurrentene med enda bedre elbiler.