Om det ikke akkurat dreier seg om å være eller ikke være, er «to scrub, or not to scrub», like fullt et spørsmål med stor betydning for skipsrederne før de nye utslippsreglene fra IMO trer i kraft 1. januar 2020.Blant råoljetankrederne med norsk tilknytning, har de fleste valgt å installere rensesystemer for eksosgass, såkalte scrubbere, om bord på skipene for å oppfylle kravene til svovelutslipp.Frontline, ADS Crude Carriers, Hunter Group, Okeanis Eco Tankers og DHT Holdings har alle bestilt scrubbere, både for ettermontering på eksisterende skip og til nybygg.Deler scrubber-synetNå er det kjent at også Awilhemsen-familien går for scrubber-alternativet.Familiekonsernet er eksponert mot markedet for frakt av råolje gjennom sitt eierskap i Awilco Eco Tankers Holding. Flåten består av fire VLCC-er – Very Large Crude Carriers - på 300.000 dødvekttonn med ECO-design levert i 2016 fra DSME-verftet i Sør-Korea.Ifølge Awilhelmsens årsrapport skal scrubberne monteres før utgangen av 2019. Mens Arne Fredlys Hunter Group betaler 2,7 millioner dollar pr. scrubber til sine VLCC-nybygg, anslås det at kostnaden er 1-2 millioner dollar høyere når det er snakk om ettermontering (retrofit).SpotfokusertAwilco Eco Tankers eies 50/50 med WLR/TRF Shipping – et datterselskap av Transportation Recovery Fund som ble etablert av Astrup Fearnley og Wilbur Ross i 2014.Rederiets to første VLCC-er kostet 98,2 millioner dollar, mens de to siste kostet 96,4 millioner dollar. Til sammenligning ligger nybyggprisene nå på rundt 93 millioner dollar, ifølge Clarksons Platou, mens resalg-prisene kvoteres til 96 millioner dollar, opp fra 87 millioner dollar i juni i fjor. Mens tre av Awilhelmsens fire VLCC-er seiler i spotmarkedet, ble «Eco Leader» i desember leid ut på en ettårig time charter-kontrakt til Hyundai Glovis for 37.500 dollar pr. dag, ifølge VesselsValue. Skipet skal nå være videreleid for noe lavere rate.Blant annet som følge av IMO-reguleringene og økt amerikansk oljeeksport, ventes det at markedet for frakt av råolje vil styrke seg betydelig fra andre halvår i år.Et datapunkt som gir støtte til de positive utsiktene er en treårig time charter-kontrakt, som etter mye om og men, nå er inngått av råvaretraderen Mercuria. Den helt nye VLCC-en «Irini N Lemos», som eies av det greske rederiet Enesel, skal ifølge meglere hanke inn rundt 43.500 dollar pr. dag.