<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Star Bulk lyktes med skipssalg til 157 mill.

Etter et mislykket forsøk på å selge tørrlastskipet «Star Anna» til en ukjent norsk aktør i april, har Star Bulk nå funnet kjøpere i sitt eget hjemland.

Publisert 7. juli 2019
Oppdatert 27. aug. 2019
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 345 ord

Ifølge meglerkilder har den greske Tomasos-famlien bladd opp 18,2 millioner dollar, tilsvarende 157 millioner kroner, for det 2015-bygde skipet av typen Ultramax, som Athen-baserte Star Bulk kjøpte fra amerikanske Delphin Shipping i november i fjor. Hegnar.no erfarer at Star Bulk i utgangspunktet skal ha forsøkt å få 18,5 millioner dollar for det Kina-bygde tørrlastskipet som ifølge VesselsValue kostet 20 millioner dollar da det ble anskaffet i fjor høst.Det ble rapportert at grekerne var svært nær en avtale om å selge «Star Anna» til en norsk aktør i april. Det forsøket gikk imidlertid i vasken etter uenigheter om prisen.StjernedealStar Bulk inngikk forøvrig i mai en avtale med nevnte Delphin Shipping om å kjøpe 11 tørrlastskip for 139,5 millioner dollar, eller vel 1,2 milliarder kroner.Transaksjonen omfattet 10 Supramax-er og én Ultramax, alle bygget mellom 2012 og 2014.- Som jeg ser det, tror jeg de som selger ser at dette er plattformen å være på, dersom de skal få noe ut av flåten. Jeg er veldig begeistret. Vi har nå gått fra en flåte på 72 skip til 120 på et år, uttalte Herman Billung, som sitter i Star Bulks konsernledelse, til Hegnar.no.Han avslørte at avtalen kom i stand etter direkte kommunikasjon mellom partene, altså uten megler.På spørsmål om rederiet har planer om å vokse mer, svarte han følgende:- Vi har ingen konkrete planer for øyeblikket, men vi ser på alle muligheter og utelukker ingenting.Les også: Ny stjernedeal for Star BulkBelships vokserEt annet tørrlastrederi som er inne i en vekstfase er Oslo-rederiet Belships.Bare i april inngikk rederiet avtaler om kjøp av tre tørrlastskip som utvider flåten til 19 skip, inkludert et nybygg som skal leveres i andre halvår 2020.Den ene avtalen ble inngått med Espen Galtung Døsvig i Bergen, og var for Ultramax-skipet «Sofie Victory» som ble levert fra New Times Shipbuilding i Kina i 2016. Prisen ble oppgitt til 24,15 millioner dollar.Med på kjøpet fulgte imidlertiden time charter-avtale med ED&F Shipping som varer til mars 2021. Raten er indeksbasert med et rategulv som på kjøpstidspunktet var høyere enn den gjeldende markedsraten.Oppgjøret ble gjort i kontanter og nytrykte aksjer.