<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

S&P 500 offisielt i «bear»-territorium

Etter et fall på over 20 prosent, befinner S&P 500 seg i «bear»-territorium. Det er første gang siden 2020.

Publisert 20. mai 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 253 ord
KORREKSJON: S&P 500 har falt over 20 prosent i år. Foto: Bloomberg

Økt resesjonsfrykt sender Wall Street inn i bear-marked fredag kveld etter at S&P 500 faller over 20 prosent fra toppnoteringen i januar. 

Teknologiindeksen Nasdaq befinner seg allerede i bear-marked, etter et fall på 30,7 prosent fra toppnoteringen i november.

Tradisjonelt anses et marked for å være «bear» når det har falt 20 prosent fra siste topp, mens markedet anses som gjeninnhentet når det igjen har steget 20 prosent fra bunnen.

Potensielt mer nedside

– Aksjer er fremdeles priset liberalt og psykologien som dro dem opp for over et tiår har snudd, sier styreleder George Ball i investeringsselskapet Sander Morris Harris til CNBC, og fortsetter:

– Et gjennomsnittlig bear-marked varer i 338 dager. Denne nedturen har kun vart en tredjedel av dette, så det er rom for mer nedside her. 

S&P 500s største tapere det seneste året

Selskap Prosentvis nedgang siden siste topp 
Etsy -75,4 %
Paypal -74,6 %
Netflix -74,1 %
Moderna -73,0 %
Under Armour -66,0 %
Penn National Gaming -64,6 %
Align Technology -63,4 %
Caesars Entertainment -60,2 %
Generac -59,6 %

Blant de største taperne på indeksen finner man blant annet PayPal som i februar mistet avtale med nettgiganten Ebay. Dette vil bidra til at PayPal mister transaksjonsvolum, der det er forventet et inntektspress tilsvarende 600 millioner dollar i første halvår av 2022.

Videre har vekstproblemer gitt kursmassakre for Netflix etter at det rapporterte om et tap 200.000 abonnenter i første kvartal i år. Ifølge flere medier var det første gang på et tiår at veksten var negativ.

– Vi ser et vekstselskap som ikke lenger vokser, og da vil aksjemarkedet endre på måten det priser selskapet. Dette er ikke et ukjent fenomen, uttalte investeringsdirektør Robert Næss i Nordea til Finansavisen da.