<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Disse kjemper om å få bygge 23 broer og fire tunneler

Kontrakten for å bygge nye Sotrasambandet er verdt rundt 10 milliarder kroner.

Publisert 28. feb. 2020
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 195 ord
ÉN HENGEBRO: Nye Sotrasambandet vil bestå av én hengebro, 22 broer og fire toløps tunneler. Kontrakten omfatter også 23 portaler. Illustrasjon: Statens vegvesen

Statens vegvesen har kunngjort de fire aktørene som har meldt sin interesse for det som blir Norges største enkeltstående samferdselskontrakt noen gang:

  • Franske Vinci Concessions.
  • Spanske FCC Concesiones de Infraestructuras.
  • Kinesiske China Communications Construction Company.
  • Italienske Itinera.

Det er altså kun utenlandske aktører som har erklært interesse for kontrakten, som ifølge Statens vegvesen er verdt tilsammen rundt 10 milliarder kroner.

Norges største anleggskontrakt

Kontrakten omfatter riksvei 555 Sotrasambandet. I dag er dette en tofeltsvei. Den omtales som sårbar med dagens bro som eneste tilkomst til Øygarden kommune.

Nye Sotrasambandet skal omfatte firefelts motorvei, egne felt for kollektivtrafikk pluss gang- og sykkelveier.

Prosjektet omfatter ifølge Statens vegvesen 22 broer, én hengebro, 23 portaler og fire toløps tunneler. Alt dette samles i én, stor kontrakt – den største anleggskontrakten til nå i Norge.

Signering neste år

Tilbudsgrunnlaget for kontrakten, der prosjektformen blir offentlig privat samarbeid (OPS), ble sendt ut i markedet i desember i fjor.

Ifølge Statens vegvesen skal kontrakten etter planen bli undertegnet høsten 2021.

OPS-formatet innebærer at Statens vegvesen inngår kontrakt med et selskap som skal finansiere, bygge og drifte strekningen i 25 år, opplyses det.