![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F57350397.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D2a9656c6e92fe34bb9d7d2672d8c139e3b65c02f1dd450494f74be54f92e9550)
Bilvaskbransjen er blitt hyppig kontrollert de senere år. Samtidig konkluderte A-krimsenteret nylig med at det fremdeles avdekkes skatte- og avgiftsunndragelser, brudd på arbeidsmiljøloven og ulovlig arbeid i deler av bransjen.
Økt kontroll- og tilsynsvirksomhet i seg selv ikke er nok for å komme den useriøse delen av bilvaskbransjen til livs. Skal kampen mot useriøsitet vinnes, må myndighetene også gjøre det lett for forbrukerne å velge riktig.
Besøker vi et spisested, gir Smilefjes-ordningen oss informasjon om de hygieniske forholdene på stedet
I markedet for bilvask er det krevende for forbrukerne å velge riktig. Dette er et marked der mange av aktørene tilsynelatende opptrer i tråd med myndighetenes krav. Samtidig har Samfunnsøkonomisk Analyse beregnet at det omsettes svarte bilvasktjenester for mer enn 200 millioner kroner årlig. Satt i perspektiv, tilsvarer dette beløpet bilvaskomsetningen til en middels stor bensinstasjonskjede. Mange forbrukere opplever det som vanskelig å avgjøre om virksomheten de oppsøker, driver seriøst eller ikke.
Myndighetene har etablert ordninger som gjør det lett for forbrukerne å finne frem til godkjente bilverksteder. Besøker vi et spisested, gir Smilefjes-ordningen oss informasjon om de hygieniske forholdene på stedet. Dette reduserer markedsgrunnlaget til de useriøse aktørene. Vi mener myndighetene må gjøre det like lett å velge finne frem til et seriøst bilvaskfirma som et profesjonelt bilverksted.
Da A-krimsenteret i Oslo og Akershus kontrollerte 37 bilvaskvirksomheter i fjor høst, ble det uten unntak funnet brudd på arbeidsmiljøloven. I halvparten av virksomhetene fant kontrollørene personer som ikke har vært registrert som ansatte eller hadde fått innberettet lønn. Det er imidlertid ikke alltid like enkelt å få øye på dette som forbruker. Vi ber med utgangspunkt i dette Stortinget bidra til at det kommer på plass en godkjenningsordning for bilvask. Kampen mot arbeidslivskriminalitet må vinnes gjennom å involvere forbrukerne tettere i kampen mot useriøsitet. Ensidig satsing på kontrollvirksomhet er ikke nok.
Iman Winkelman
Leder i Virke Servicehandel